Gjest Milja Skrevet 17. april 2001 Del Skrevet 17. april 2001 Min første fødsel var langvarig og jeg mistet 2 liter blod. De første dagene falt blodprosenten til den var under 6 før jeg fikk blodoverføring. Pga dette ble barseltiden veldig slitsom. Merkelig nok var jeg ikke svimmel, men hadde hjertebank som gjorde at jeg ikke fikk sove og all bevegelse var et ork! Jeg skjønte ikke da hvor sliten jeg egentlig var, men gikk på med krum hals og skulle klare "alt". I ettertid lurer jeg på hvorfor jeg ikke fikk noen form for spesialbehandling på barsel. Jeg fikk f.eks. beskjed om å drikke mye, men måtte selv gå og hente saften (i glass! - det ble mange turer i døgnet), måtte sette ut matbrettene selv osv. Ingen tilbød seg å skifte på sengen min - selv var jeg for svak til å tenke på det, så resultatet var at jeg lå en uke i det samme sengtøyet. Det jeg lurer på er om "Det er ingen sykdom å føde barn"-holdningen har gått for langt på norske sykehus. Er det ikke vanlig å tilby litt god gammeldags sykepleie på barselavdelingene i dag? Lurer også på hvor vanlig det er å miste så mye blod. Er det stor sannsynlighet for at dette vil gjenta seg ved eventuelle senere fødsler? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24975-blodtap-og-barseltid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 18. april 2001 Del Skrevet 18. april 2001 Det er klart at du blødde langt mer enn det vi anser som normalt, grensen går ved 500 ml. Det er også innlysende, i følge min oppfatning, at du burde fått tilbud om ekstra hjelp når du var så medtatt. Vanligvis er det praksis ved barselavdelingene, selv om man i utgangspunktet skal behandle barselkvinner som friske og tildels velfungerende. Det finnes helt klart en grense et sted, og hvis du mot formodning skulle oppleve noe sånt neste gang også, synes jeg du skal be om en samtale med en jordmor. Jeg vil ikke tro at du kommer til å blø like mye neste gang. Når man vet at det var en så kraftig blødning under første fødsel, vil man nok trå til med forebyggende tiltak for å unngå at noe slikt skjer igjen. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24975-blodtap-og-barseltid/#findComment-104685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.