Gå til innhold

Oppsigelse og feriepenger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest skattepenger

Man må skatte for dem uansett når man får dem. Derimot slipper man forskuddstrekk hvis man får dem året etter at de er opptjent.

Du skatter vel ikke av feriepengene når du får de utbetalt "på det riktige" ferieåret ?

Men hvis jeg vil ha feriepengene mine for neste år utbetalt nå, da skal jeg selvfølgelig etter loven skatte av de.

Du skatter vel ikke av feriepengene når du får de utbetalt "på det riktige" ferieåret ?

Men hvis jeg vil ha feriepengene mine for neste år utbetalt nå, da skal jeg selvfølgelig etter loven skatte av de.

Å tro at juni er totalt skattefri og desember har halv skatt er dessverre kun en vakker illusjon.

Jo, feriepenger er alltid skattbare.

Derimot er de trekkfrie når man får dem i det "riktige" året, men det kompenseres med høyere trekk resten av året.

Du bestemmer selv om du skal få dem før eller etter nyttår. Men 1. januar kan de bestemme å betale det ut uansett. Dere kan selvsagt bli enige om at de beholder pengene en stund til, men jeg skjønner ikke vitsen med det.

Skjønner du ikke vitsen med det?

Jeg begynner i ny jobb i desember, jeg får jo nesten ingenting utbetalt i juni neste år om jeg tar ut feriepengene nå?

Og det blir jo trukket skatt av feriepengene hvis jeg tar de nå, ikke mye å rope hurra over da ?

Annonse

I Lov om ferie på denne siden:

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html#11

Sies det:

"(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør."

Det går jo an å spare feriepengene til året etterpå.

Hilsen

Skjønner du ikke vitsen med det?

Jeg begynner i ny jobb i desember, jeg får jo nesten ingenting utbetalt i juni neste år om jeg tar ut feriepengene nå?

Og det blir jo trukket skatt av feriepengene hvis jeg tar de nå, ikke mye å rope hurra over da ?

Du kan vente til 1. januar, da trekkes det ikke skatt av det med en gang. Men skatt av det må du betale før eller senere. Alt legges sammen på oppgjørets dag, og skattes av, også feriepenger. Du kan bare utsette det et år.

Du kan vente til 1. januar, da trekkes det ikke skatt av det med en gang. Men skatt av det må du betale før eller senere. Alt legges sammen på oppgjørets dag, og skattes av, også feriepenger. Du kan bare utsette det et år.

Så du mener at det er like greit å ta ut feriepengene ved oppsigelsen?

Men jeg ble advart om å ikke gjøre det (av den andre jobben).

Uten at jeg vet grunnen til det...Men altså, jeg kan jo alltids spare feriepengene til juni mnd neste år uansett. Det gjør ingen forskjell for meg.

Så du mener at det er like greit å ta ut feriepengene ved oppsigelsen?

Men jeg ble advart om å ikke gjøre det (av den andre jobben).

Uten at jeg vet grunnen til det...Men altså, jeg kan jo alltids spare feriepengene til juni mnd neste år uansett. Det gjør ingen forskjell for meg.

Du mister bare 5 mnd renter i banken.

Hehehe, akkurat.

Men hvorfor sier alle at jeg ikke bør ta dem ut da?

Beløpet høyner inntekten det året du tar det ut, og du forskyver skattebetalingen et år ved å vente til 1. januar. Thats it.

Så må du selv finne ut om det betyr noe for deg.

Skal du ha dagpenger året etter, så er det meget viktig alt etter hvor mye du har tjent og hva som er maksgrensa for grunnlag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...