Gå til innhold

gule staffylokokker, HPV virus og graviditet

Anbefalte innlegg

uni1365380425

Hei,

jeg er 34 år, ingen barn enda, men har nå sammen med min fantastiske partner puslet med tanken om kankje skulle vi prøve. I juni i år fikk jeg plutselig mye utflod og smerter ved samleie. Jeg oppsøkte legen, tok utallige prøver, men laboratoriet fant ingenting annet en en opphopning av gule staffylokokker. Min partner og jeg avstod fra samleie i tre uker og alt er bra hva smertene i underlivet angår, men utflodsproblemet har jeg fortsatt: selv etter behandling med melkesyretab av ulike merker. Jeg vet ikke så mye om gule staffylokokker, men jeg har skjønt at de for mange lever på huden og kan forhindre at sår gror: hva skjer når de befinner seg i skjeden? Har jeg hatt et sår i skjeden som nå ikke gror skikkelig og derfor forårsaker utflod? Hvordan er det og forsøke bli gravid når jeg har gule staff? Overføres dette til barnet?

Jeg har også fått påvist (for 3 år siden) celleforandringer, HPV-virus. Går til legen hver 6.mnd for oppfølging av dette. Jeg har vært på A-hus (poliklinikken) for grundigere tester, men de fant ingen grunn til å gjennomføre et laser ingrep på livmorhalsen. De foreslo derimot at jeg uansett gjorde dette hvis fortsatt påviste celleforandringer. Hvordan forholder jeg meg til dette hvis jeg skulle bli gravid? Bør jeg ta dette inngrepet før jeg forsøker bli gravid?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Gule stafylokokker er en bakterie som finnes i små mengder på huden og dermed også i skjeden. På huden kan de være årsak til kviser, byller og infeksjon i sår. I skjeden har de ikke betydning, og det er ikke vanlig å undersøke for dem i utflod. Det betyr ikke noe for graviditet.

Det er høyst uvanlig å ha sår i skjeden, det kan du se bort fra.

Dine celleforandringer er sannsynligvis kommet etter infeksjon med HPV og det ser ut til å være under kontroll. Prøvene som blir tatt (celleprøve og evt vevsprøve) vil avgjøre om det er nødvendig med konisering (nevnte laser-inngrep). Stort sett har det ikke betydning for å bli gravid eller gjennomføre graviditet, men i meget sjeldne tilfeller kan livmorhalsen svekkes ved en slik operasjon.

Hvis du er 34 år og har funnet mannen i ditt liv og dere ønsker barn, synes jeg ikke dere skal ’pusle med tanken’ for lenge. Med økende alder blir det tiltagende vanskeligere å bli gravid (man bruker lengre tid) og abortrisikoen øker.

Husk å bruke folat 400 mikrogram daglig når du starter forsøk å bli gravid, det reduserer risiko for visse misdannelser hos fosteret.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...