tingeling-79 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 hvor mye gir dere? hva må ungene gjør for å få ukelønnen? her får guttene på 5 og 7,5år 5 kr hvis di rydder av bordet etter frokosten på søndagsmorgen mens vi ser dr. qinn...gnske ivrige da må jeg si:) å herligt for oss;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 5 og 8åringen får litt ukepenger hver uke. Ikke fast beløp, men litt å putte i pengboka hver uke så de kan spare til noe de har lyst på. Hos oss er ikke ukepengene knyttet opp mot arb.oppg. Jeg synes alle skal bidra med husarbeid fordi vi er et fellesskap/familie, ikke for å få penger. Men de får ukepenger for å lære seg verdier, sparing o.l. Om de hjelper meg med noe "viktig" som kommer utenom hverdagens gjøremål, kan det gått hende de får litt ekstra -ofte avtalt i forveien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Barna våre er tre og fem, og eldstemann vil vel antakelig få litt lommepenger om et par år. Ennå er det alt for tidlig, han har ikke særlig begrep om penger. Vi kommer ikke til å knytte lommepengene til oppgaver i hjemmet, i hvertfall ikke i første omgang. Å hjelpe til hjemme vil vi forvente at barna gjør uavhengig av betaling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vi har akkurat begynt, de får en tier hver hos meg og det samme hos pappan en dag i uka. Jeg forlanger at de må sette skoene i skohylla, henge jakka på knaggen og sette sekkene der de skal stå når vi kommer hjem fra skolen. Ellers hender det de får noen småkroner mot andre småjobber. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vi gir foreløpig ikke lønn for utført arbeide. Det syns jeg personlig blir feil. Vi betaler ikke for at de hjelper til i huset. Derimot har vi innført ukelønn på 20 kroner i uka for 5-åringen, fra han fylte 5 år. Dette som et ledd i det å lære om penger, lære å spare, lære om verdi. Barnet kan spare og få kjøpe noe for pengene etterhvert. 4-åringen er fryktelig misunnelig, men vi har knyttet dette opp til det å bli 5 år, så hun må vente. Vi har planlagt en opptrapping til 25 eller 30 kroner fra 6 år, og så senere øke f.eks. annethvert år. Men her er det altså snakk om lommepenger, penger man får bruke på hva man vil. Om de velger å kjøpe et blad nå og da eller spare og kjøpe noe dyrt, det blir barnets valg. Men det er ikke snakk om lønn for utførte oppgaver. Vi forventer at barna deltar i arbeidet hjemme uten å få spesielt betalt for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest josefine1 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vi begynte da hun var 8 år, da fikk hun 50 kroner i uka. Vi har ikke liste for oppgaver "med pris på", har venninner som har den ordningen og den er jo kjempekjekk, sånn kryssavliste med forskjellige priser på oppgavene de gjør. Det skal jeg ordne når minsten er så stor at hun også kan hjelpe til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vesla får 20,- pr uke til lørdagsgodt/sparing. Ho er 7 år. Jeg forventer at ho gjør småting daglig i huset. Slik som å rydde av etter seg etter måltider, henge opp jakke, sette på plass sko osv. Om ho gjør en ekstra innsats med støvsuging/vaskin e.l. får ho noen kroner ekstra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vi gir foreløpig ikke lønn for utført arbeide. Det syns jeg personlig blir feil. Vi betaler ikke for at de hjelper til i huset. Derimot har vi innført ukelønn på 20 kroner i uka for 5-åringen, fra han fylte 5 år. Dette som et ledd i det å lære om penger, lære å spare, lære om verdi. Barnet kan spare og få kjøpe noe for pengene etterhvert. 4-åringen er fryktelig misunnelig, men vi har knyttet dette opp til det å bli 5 år, så hun må vente. Vi har planlagt en opptrapping til 25 eller 30 kroner fra 6 år, og så senere øke f.eks. annethvert år. Men her er det altså snakk om lommepenger, penger man får bruke på hva man vil. Om de velger å kjøpe et blad nå og da eller spare og kjøpe noe dyrt, det blir barnets valg. Men det er ikke snakk om lønn for utførte oppgaver. Vi forventer at barna deltar i arbeidet hjemme uten å få spesielt betalt for det. Så det er feil å få lønn for utført arbeid, men det er ikke feil å få penger for ikke å gjøre noen ting???? Jeg synes liksom det er litt merkelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Vi begynte da hun var 8 år, da fikk hun 50 kroner i uka. Vi har ikke liste for oppgaver "med pris på", har venninner som har den ordningen og den er jo kjempekjekk, sånn kryssavliste med forskjellige priser på oppgavene de gjør. Det skal jeg ordne når minsten er så stor at hun også kan hjelpe til. *Hehe* Hadde jeg hatt en sånn avkrysningsliste hadde poden ruinert meg umiddelbart. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Guttungen på 7 får 20,- Han skal rydde opp etter middagen, og gjøre det jeg ber ham om i huset uten å krangle! Lillesøstra på 4 får "en penge" oftest 10,- fordi broren får. De synes det er stas å spare til ting de ønsker seg begge to. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Så det er feil å få lønn for utført arbeid, men det er ikke feil å få penger for ikke å gjøre noen ting???? Jeg synes liksom det er litt merkelig. Jeg sier da ikke at det "er feil". Men for meg personlig blir det feil. Og grunnen til at jeg syns det er feil er: arbeidet i hjemmet er et felles ansvar. Ingen av oss får betalt for å støvsuge eller gå ut med søpla. Det er et felles ansvar å ha det noen lunde rent og pent, og alle har ansvar for å ta vare på sine egne klær, sko, og ting. Dette er et ansvar som altså er ulønnet for oss alle, og som jeg mener at ungene SKAL være med på, enten de vil eller ikke. En jobb med lønn kan du takke nei til hvis du ikke ønsker jobben. Men barna mine får ikke anledning til å "takke nei" til å sette skoene sine på skohylla eller hjelpe til med fredagsvasken. De skal, enten de vil eller ikke. Når det gjelder å "betale for å gjøre ingenting" som du sier, så ser jeg det ikke sånn. Jeg ser det altså ikke som "betaling" i det hele tatt. Ukelønn er et misvisende begrep sånn sett. Jeg kaller det heller "lommepenger". For det er det det er. Penger barnet får og kan disponere som han eller hun vil. Spare eller bruke. Vi voksne jobber og tjener penger, og sørger for hus og mat og klær og alt det der. Barna får også lørdagsgodt, og leker, blader osv av og til. Men i tillegg får de altså tildelt en "pott" til fri disposisjon, for å lære seg å bruke penger. Ikke som betaling, men som lærdom, og for å gi dem en viss "frihet". Når de blir eldre kan det hende at det kan bli aktuelt å betale for jobb. F.eks. hvis de gjør mer enn sin forventede del. Hvis f.eks. en av dem vasker hele huset en fredag, så er det rimelig å betale for det. For da slapp jo vi andre... Men i utgangspunktet syns jeg at alle personer i en husholdning har et ansvar for at hjemmet fungerer. Andelen man har varierer med alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg sier da ikke at det "er feil". Men for meg personlig blir det feil. Og grunnen til at jeg syns det er feil er: arbeidet i hjemmet er et felles ansvar. Ingen av oss får betalt for å støvsuge eller gå ut med søpla. Det er et felles ansvar å ha det noen lunde rent og pent, og alle har ansvar for å ta vare på sine egne klær, sko, og ting. Dette er et ansvar som altså er ulønnet for oss alle, og som jeg mener at ungene SKAL være med på, enten de vil eller ikke. En jobb med lønn kan du takke nei til hvis du ikke ønsker jobben. Men barna mine får ikke anledning til å "takke nei" til å sette skoene sine på skohylla eller hjelpe til med fredagsvasken. De skal, enten de vil eller ikke. Når det gjelder å "betale for å gjøre ingenting" som du sier, så ser jeg det ikke sånn. Jeg ser det altså ikke som "betaling" i det hele tatt. Ukelønn er et misvisende begrep sånn sett. Jeg kaller det heller "lommepenger". For det er det det er. Penger barnet får og kan disponere som han eller hun vil. Spare eller bruke. Vi voksne jobber og tjener penger, og sørger for hus og mat og klær og alt det der. Barna får også lørdagsgodt, og leker, blader osv av og til. Men i tillegg får de altså tildelt en "pott" til fri disposisjon, for å lære seg å bruke penger. Ikke som betaling, men som lærdom, og for å gi dem en viss "frihet". Når de blir eldre kan det hende at det kan bli aktuelt å betale for jobb. F.eks. hvis de gjør mer enn sin forventede del. Hvis f.eks. en av dem vasker hele huset en fredag, så er det rimelig å betale for det. For da slapp jo vi andre... Men i utgangspunktet syns jeg at alle personer i en husholdning har et ansvar for at hjemmet fungerer. Andelen man har varierer med alder. Joda, arbeid i hjemmet bør være et felles ansvar. Problemet er bare å få barna til å gjøre sin del. Tror derfor penger kan motivere her. Og jeg synes det er greit å lære seg at man må jobbe for å tjene penger. Om det er å jobbe hjemme eller andre steder spiller ingen rolle synes jeg. Så dersom det er vanskelig å få vesla til å gjøre sine små oppgaver så minner jeg henne på at ho må gjøre det for å få ukelønn. Da går det ofte veldig greit:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Joda, arbeid i hjemmet bør være et felles ansvar. Problemet er bare å få barna til å gjøre sin del. Tror derfor penger kan motivere her. Og jeg synes det er greit å lære seg at man må jobbe for å tjene penger. Om det er å jobbe hjemme eller andre steder spiller ingen rolle synes jeg. Så dersom det er vanskelig å få vesla til å gjøre sine små oppgaver så minner jeg henne på at ho må gjøre det for å få ukelønn. Da går det ofte veldig greit:-) Men jeg ser et potensielt problem. Hvis hun da sier nei? Får hun ikke ukelønn da? Hvis ett barn er "dobbelt så flink" og "dobbelt så hjelpsom", får det barnet mer i ukelønn enn bror eller søster som aldri "gidder"? Hvis det virkelig skal være lønn så må muligheten for ingen betaling finnes. Forøvrig har vi ikke motivasjonsproblemer enn så lenge. :-) De nærmest slåss om å få lov til å støvsuge eller dekke bordet. Men det kan jo komme selvsagt. Likevel vil jeg altså ikke betale dem for å gjøre ting jeg syns er selvfølgelig. Det blir for meg litt som de norske "nanny"-programmene, med heftige belønninger for at barna pusser tenner... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mener nå jeg Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg sier da ikke at det "er feil". Men for meg personlig blir det feil. Og grunnen til at jeg syns det er feil er: arbeidet i hjemmet er et felles ansvar. Ingen av oss får betalt for å støvsuge eller gå ut med søpla. Det er et felles ansvar å ha det noen lunde rent og pent, og alle har ansvar for å ta vare på sine egne klær, sko, og ting. Dette er et ansvar som altså er ulønnet for oss alle, og som jeg mener at ungene SKAL være med på, enten de vil eller ikke. En jobb med lønn kan du takke nei til hvis du ikke ønsker jobben. Men barna mine får ikke anledning til å "takke nei" til å sette skoene sine på skohylla eller hjelpe til med fredagsvasken. De skal, enten de vil eller ikke. Når det gjelder å "betale for å gjøre ingenting" som du sier, så ser jeg det ikke sånn. Jeg ser det altså ikke som "betaling" i det hele tatt. Ukelønn er et misvisende begrep sånn sett. Jeg kaller det heller "lommepenger". For det er det det er. Penger barnet får og kan disponere som han eller hun vil. Spare eller bruke. Vi voksne jobber og tjener penger, og sørger for hus og mat og klær og alt det der. Barna får også lørdagsgodt, og leker, blader osv av og til. Men i tillegg får de altså tildelt en "pott" til fri disposisjon, for å lære seg å bruke penger. Ikke som betaling, men som lærdom, og for å gi dem en viss "frihet". Når de blir eldre kan det hende at det kan bli aktuelt å betale for jobb. F.eks. hvis de gjør mer enn sin forventede del. Hvis f.eks. en av dem vasker hele huset en fredag, så er det rimelig å betale for det. For da slapp jo vi andre... Men i utgangspunktet syns jeg at alle personer i en husholdning har et ansvar for at hjemmet fungerer. Andelen man har varierer med alder. Veldig flott innlegg og jeg er helt enig. Man skal da ikke betale barna for å gjøre ting som alle bør bidra med. Hva skjer da den dagen de flytter hjemmefra og oppdager at ingen faktisk betaler dem for å støvsuge? Så jeg er helt enig med deg og synes dere har en flott ordning. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Men jeg ser et potensielt problem. Hvis hun da sier nei? Får hun ikke ukelønn da? Hvis ett barn er "dobbelt så flink" og "dobbelt så hjelpsom", får det barnet mer i ukelønn enn bror eller søster som aldri "gidder"? Hvis det virkelig skal være lønn så må muligheten for ingen betaling finnes. Forøvrig har vi ikke motivasjonsproblemer enn så lenge. :-) De nærmest slåss om å få lov til å støvsuge eller dekke bordet. Men det kan jo komme selvsagt. Likevel vil jeg altså ikke betale dem for å gjøre ting jeg syns er selvfølgelig. Det blir for meg litt som de norske "nanny"-programmene, med heftige belønninger for at barna pusser tenner... Ja, det har skjedd at ho ikke har fått ukelønn. Men bare en gang. Og det var IKKE noe artig. Ho har bare en halvbror å sammenligne seg med her. Han er mye eldre, så det blir lite sammenligninger. Men jeg kan forstå at noen får STORE belønninger for "å pusse tenna". Det synes jeg kan være greit i en kort periode får å få startet noe. Men da det er innkjørt blir det borte igjen. (Da etter å ha nådd et bestemt mål) Så jeg betaler henne dersom ho gjør litt større jobber som å støvsuge stua o.l. Ikke mange kroner, men jeg håper at ho da lærer at det er positivt å ta initiativ til å gjøre ting hjemme hos oss. Dilemmaet kommer da jeg hjelper henne å rydde på rommet hennes. Et par ganger har ho gitt meg lønn ettersom jeg har vært så flink *ler* Men ho har jo selvsakt fått tilbake disse pengene da jeg sier at det er en del av de faste tingene jeg må gjøre i et hjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg sier da ikke at det "er feil". Men for meg personlig blir det feil. Og grunnen til at jeg syns det er feil er: arbeidet i hjemmet er et felles ansvar. Ingen av oss får betalt for å støvsuge eller gå ut med søpla. Det er et felles ansvar å ha det noen lunde rent og pent, og alle har ansvar for å ta vare på sine egne klær, sko, og ting. Dette er et ansvar som altså er ulønnet for oss alle, og som jeg mener at ungene SKAL være med på, enten de vil eller ikke. En jobb med lønn kan du takke nei til hvis du ikke ønsker jobben. Men barna mine får ikke anledning til å "takke nei" til å sette skoene sine på skohylla eller hjelpe til med fredagsvasken. De skal, enten de vil eller ikke. Når det gjelder å "betale for å gjøre ingenting" som du sier, så ser jeg det ikke sånn. Jeg ser det altså ikke som "betaling" i det hele tatt. Ukelønn er et misvisende begrep sånn sett. Jeg kaller det heller "lommepenger". For det er det det er. Penger barnet får og kan disponere som han eller hun vil. Spare eller bruke. Vi voksne jobber og tjener penger, og sørger for hus og mat og klær og alt det der. Barna får også lørdagsgodt, og leker, blader osv av og til. Men i tillegg får de altså tildelt en "pott" til fri disposisjon, for å lære seg å bruke penger. Ikke som betaling, men som lærdom, og for å gi dem en viss "frihet". Når de blir eldre kan det hende at det kan bli aktuelt å betale for jobb. F.eks. hvis de gjør mer enn sin forventede del. Hvis f.eks. en av dem vasker hele huset en fredag, så er det rimelig å betale for det. For da slapp jo vi andre... Men i utgangspunktet syns jeg at alle personer i en husholdning har et ansvar for at hjemmet fungerer. Andelen man har varierer med alder. I det vesentlige og i resultatet enig med deg ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1966907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pengegaloppen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Guttungen på 7 får 20,- Han skal rydde opp etter middagen, og gjøre det jeg ber ham om i huset uten å krangle! Lillesøstra på 4 får "en penge" oftest 10,- fordi broren får. De synes det er stas å spare til ting de ønsker seg begge to. Hei Hos oss får de 10,- etter hvor mange år de er. Storesøster får 90,- (9år) og lillebror får 70,- (7år), og dette syns de er helt greit! De pengene skal gå til godis og fotballkort eller bratz kort, blader osv. De pleier å bruke ca 30,- på godis på lørdag og sparer resten! De må rydde rommet og vaske og støvsuge der 1 gang i uken, rydde av etter seg og sette inn i oppvaskmasj\kinene etter middag og ellers svare ja til det de blir bedt om, hente posten, kaste søppel, gå i butikken osv. Sier de nei (uten gyldig grunn), blir de trekt 10,- Dette fungerer veldig greit, og de lærer at penger forsvinner fort, de må også lære å spare og å regne ut hva de kjøper godis for i helgene! Syns de er blitt mer bevisste på pengebruk etter vi innførte dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1967197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hei Hos oss får de 10,- etter hvor mange år de er. Storesøster får 90,- (9år) og lillebror får 70,- (7år), og dette syns de er helt greit! De pengene skal gå til godis og fotballkort eller bratz kort, blader osv. De pleier å bruke ca 30,- på godis på lørdag og sparer resten! De må rydde rommet og vaske og støvsuge der 1 gang i uken, rydde av etter seg og sette inn i oppvaskmasj\kinene etter middag og ellers svare ja til det de blir bedt om, hente posten, kaste søppel, gå i butikken osv. Sier de nei (uten gyldig grunn), blir de trekt 10,- Dette fungerer veldig greit, og de lærer at penger forsvinner fort, de må også lære å spare og å regne ut hva de kjøper godis for i helgene! Syns de er blitt mer bevisste på pengebruk etter vi innførte dette! oi, det var mye! 70 kr i uka for en 7-åring... Det blir jo over 3.500,- i året. Vår får som sagt 20,-. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1967221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 oi, det var mye! 70 kr i uka for en 7-åring... Det blir jo over 3.500,- i året. Vår får som sagt 20,-. Du får ikke et blad til 20 kroner engang og vitsen og inspirasjon til å "tjene" seg ukepenger blir liten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1967264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Du får ikke et blad til 20 kroner engang og vitsen og inspirasjon til å "tjene" seg ukepenger blir liten. Nja, guttungen kjøper ikke blader for ukepengene, vi abbonerer på Donald, og andre blader får han egentlig bare i ferien. De 20 kronene + bursdagspenger + litt "tilfeldige" penger fra besteforeldre har han spart sammen til både Nintendo DS, Lego Ridderborg og flere Gameboy/DS spill, så det går fint an ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250019-n%C3%A5r-begynner-der-med-ukel%C3%B8nn/#findComment-1967268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.