Gå til innhold

klær/utstyr til bidragsbarn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mor skal ikke være nødt til å holde to garderober. Det holder med én, og at hun sender med det som trengs til samvær. Tøyet må da selvfølgelig følge barnet tilbake etter endt samvær.

Hvis far vil ha klær liggende fast hos seg, må han kjøpe dem selv.

Man trenger vel ikke full garderobe hos far for at barna skal overnatte der i helgen? Et par skift bør vel holde?

Da min stesønn hadde "vanlig samværsordning" kjøpte vi inn bittelitt klær slik at han hadde litt skift her. Større ting som yttertøy, sko osv. hadde han jo med da han kom.

Det kostet oss noen kroner, men vi synes det var viktig at han skulle ha et hjem hos oss også og ikke måtte ha med full flyttebag hver gang.

Mor skal ikke være nødt til å holde to garderober. Det holder med én, og at hun sender med det som trengs til samvær. Tøyet må da selvfølgelig følge barnet tilbake etter endt samvær.

Hvis far vil ha klær liggende fast hos seg, må han kjøpe dem selv.

Hørte nettopp referert at psykologer som er opptatt av hva som er gunstig for barn med skilte foreldre, nettopp fokuserer på at barna ikke bør ha to garderober. Barn forbinder ofte personlighet og klær, og dersom de alle klær er forbundet med enten far eller mor, så øker det opplevelsen av spittelse hos barnet.

Hørte nettopp referert at psykologer som er opptatt av hva som er gunstig for barn med skilte foreldre, nettopp fokuserer på at barna ikke bør ha to garderober. Barn forbinder ofte personlighet og klær, og dersom de alle klær er forbundet med enten far eller mor, så øker det opplevelsen av spittelse hos barnet.

Høh? Vi har to garderober (selvfølgelig), men skiller da ikke på at "den genseren tilhører mor og den buksa tilhører far", men kler på ungene delvis det de vil selv og delvis det som passer i forhold til været.

Interessant. Si ifra hvis du husker hvor du hørte det.

Så det er altså bedre for barna å ha med bag med klær til samvær, enn å ha egne klær hos far?

Annonse

Vi har alltid praktisert en garderobe. Jeg kjøper alle klærne, vasker og pakker og får en bag tilbake med skittentøy. Helt greit.

Jeg ba faren om å kjøpe noen sokker og truser som kunne ligge fast hos ham, men det ble aldri gjort. Jeg passet på å pakke ned ekstra i tilfelle et uhell.

Det er muligens litt avhengig av hvor mye/lite barnet er hos den andre forelderen? Har ofte lurt på det samme selv.

Min sønn er halve tiden hos faren, og vi har to garderober. Jeg har betalt for de fleste tingene tidligere, men prøver nå å få vinklet det slik at vi skal dele på dette.

Ikke lett det der, far vil at jeg skal kjøpe alle klær for han har ikke greie på slikt sier han. Jeg spør om ikke kjæresten hans kan dra sammen med han og handle klær til guttene. Dette sier han plent nei til. Hun skal ikke ha noe å gjøre med gutta sine klær (men får vist lov å vaske klær)

Jeg vil helst ha klær hos far forde jeg slipper å få skittent hjem.

Men han får samværsfradrag, har tenkt på om det er bare til mat....hmmmm....for noe annet enn det og burdagspresanger kjøper han ikke.

Men men, ikke noe jeg bryr meg så mye om

Ikke lett det der, far vil at jeg skal kjøpe alle klær for han har ikke greie på slikt sier han. Jeg spør om ikke kjæresten hans kan dra sammen med han og handle klær til guttene. Dette sier han plent nei til. Hun skal ikke ha noe å gjøre med gutta sine klær (men får vist lov å vaske klær)

Men han får samværsfradrag, har tenkt på om det er bare til mat....hmmmm....for noe annet enn det og burdagspresanger kjøper han ikke.

Mye rare mannfolk!

Hos meg (samværspappa) er det dessverre såre enkelt. Jeg har ikke plass til et klesskap til her, så klær sendes frem og tilbake. Nå må jeg transportere både frem og tilbake her da; så det blir kun en ekstra"belastning" for meg i dette tilfellet.

Forsøker å kjøpe noen plagg fra tid til annen (især etter at mammaen mente det var urettferdig at hun sto for kostnaden med kleskjøp alene); men de gangene jeg faktisk kjøper klær får jeg beskjed om at hun har mer enn nok klær hjemme hos mammaen.

Så hva som er en faktisk god løsning blir jeg da i hunn og grunn litt usikker på.

En annen sak, som andre er inne på her, er jo at mange barn har en del av sin identitet i klærne de bruker.

At de da skal ha forskjellige garderober alt etter hvor de er hen, vil vel være rimelig upraktisk - bortsett fra når man har delt omsorg da; da vil det nok i større grad være reelt behov for fullt utstyr begge steder.

Gjest hmmmmmn

Samværsfradrag er ikke det til klær og utgifter hos far? eller....

Annonse

Gjest DronningLabana:-)

Høh? Vi har to garderober (selvfølgelig), men skiller da ikke på at "den genseren tilhører mor og den buksa tilhører far", men kler på ungene delvis det de vil selv og delvis det som passer i forhold til været.

Hei

Min samboer har delt omsorg for sitt barn. Han har litt klær her og litt der. Han har gitt ekstra bidrag til moren til barnet for at hun skal kjøpe klær til barnet. Hun kjøper nesten aldri klær til han og han arver stort sett klær fra søskenbarn eller andre. Han går kledd som en slask:-(

Etter at vi ble samboere har jeg sagt at jeg kan kjøpe klær til han som han kan ha her, for det er alltid slik at hun glemmer å sende med han og han mangler gymklær, fotballsko, badeklær og pene klær til å ha på seg til hverdags. Syns det er litt kjipt å ha med hans barn ut på besøk når han bare har for små klær med hull på og utvaskede gensere.

Nå har jeg kjøpt helt ny garderobe med alt hva han trenger når han er hos oss. Jeg må innrømme at når han skal overleveres til moren så kler jeg han i de gamle fillene. Dersom han uheldigvis en og annen gang har på seg noe av det nye så kommer det aldri tilbaka. Hun er et surrehue uten like og glemmer å sende med det han trenger og glemmer å levere tilbake det som han har fått her. Det samme gjelder leker og andre ting som vi kjøper. Han har f.eks fått mobiltelefon, game boy og mp3 spiller hos oss. Har tatt dette med seg når han skal til moren og har mistet ladere og spill hos moren, dette har hun aldri funnet igjen. Skikkelig irriterende.

Det beste hadde jo vært om vi kunne hatt det slik som jeg har det i forhold til mine barn. Jeg kjøper klær og sender med det som trengs når de skal til faren. Får tilbake dette når de skal tilbake til meg.

Dersom dere ikke skiller mellom hva som tilhører mor og hva som "tilhører" far, så er det vel ikke noe problem. Men hvordan gjør dere det i praksis? Klærne flytter seg vel ikke av seg selv mellom mor og far?

Interessant. Si ifra hvis du husker hvor du hørte det.

Så det er altså bedre for barna å ha med bag med klær til samvær, enn å ha egne klær hos far?

Jeg skal spørre vedkommende om referanser til evt. fagartikler hvor dette er omhandlet. Min kilde jobber med dette på heltid, og er godt orientert innen temaet. Det er noen uker til jeg ser henne.

Dersom dere ikke skiller mellom hva som tilhører mor og hva som "tilhører" far, så er det vel ikke noe problem. Men hvordan gjør dere det i praksis? Klærne flytter seg vel ikke av seg selv mellom mor og far?

Ungene har jo på seg klær når de drar fra den ene til den andre da. :o) Men vi bytter ikke klær på andre måter nei, bare når alle tjukkgensrene plutselig har havnet hos pappan. :o)

Ungene har jo på seg klær når de drar fra den ene til den andre da. :o) Men vi bytter ikke klær på andre måter nei, bare når alle tjukkgensrene plutselig har havnet hos pappan. :o)

Du har beskrevet situasjonen som om dere har et godt samarbeid og ganske "flytende" grenser mellom dere (i positiv forstand). De synspunktene jeg refererte er nok mer relevante når samarbeidsklimaet mellom foreldrene er dårlig, og hvor barna flytter mellom to helt adskilte verdner.

Du har beskrevet situasjonen som om dere har et godt samarbeid og ganske "flytende" grenser mellom dere (i positiv forstand). De synspunktene jeg refererte er nok mer relevante når samarbeidsklimaet mellom foreldrene er dårlig, og hvor barna flytter mellom to helt adskilte verdner.

Vi er nok i en særstilling i forhold til mange andre har jeg skjønt etterhvert, ja. Vi samarbeider meget godt om ungene og har flytende grenser på det meste av ting og klær.

Gjest ninal80

Hei

Min samboer har delt omsorg for sitt barn. Han har litt klær her og litt der. Han har gitt ekstra bidrag til moren til barnet for at hun skal kjøpe klær til barnet. Hun kjøper nesten aldri klær til han og han arver stort sett klær fra søskenbarn eller andre. Han går kledd som en slask:-(

Etter at vi ble samboere har jeg sagt at jeg kan kjøpe klær til han som han kan ha her, for det er alltid slik at hun glemmer å sende med han og han mangler gymklær, fotballsko, badeklær og pene klær til å ha på seg til hverdags. Syns det er litt kjipt å ha med hans barn ut på besøk når han bare har for små klær med hull på og utvaskede gensere.

Nå har jeg kjøpt helt ny garderobe med alt hva han trenger når han er hos oss. Jeg må innrømme at når han skal overleveres til moren så kler jeg han i de gamle fillene. Dersom han uheldigvis en og annen gang har på seg noe av det nye så kommer det aldri tilbaka. Hun er et surrehue uten like og glemmer å sende med det han trenger og glemmer å levere tilbake det som han har fått her. Det samme gjelder leker og andre ting som vi kjøper. Han har f.eks fått mobiltelefon, game boy og mp3 spiller hos oss. Har tatt dette med seg når han skal til moren og har mistet ladere og spill hos moren, dette har hun aldri funnet igjen. Skikkelig irriterende.

Det beste hadde jo vært om vi kunne hatt det slik som jeg har det i forhold til mine barn. Jeg kjøper klær og sender med det som trengs når de skal til faren. Får tilbake dette når de skal tilbake til meg.

Mammaen til min manns barn har hovedparten av gardeoben og ansvaret for den, selv om vi deler nesten likt og ikke betaler så mye bidrag. Men jeg synes nok det hadde vært enklere om det hadde vært litt mer å ta av hos oss. Det blir sikkert litt travelt mtp pakking av og til for hennes del, så det kan bli litt fram og tilbake (to støvler er for eksempel bedre enn en)...Yttertøy som regntøy/lekebukser har vi bare ett sett av som må sendes fram og tilbake, men dette pleier vi å kjøpe en del av. Og vi sender aldri med skittentøy tilbake:)

Men de viktigste tingene har vi jo: truser, sokker, pysj etc. og litt til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...