Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For 5 år siden hadde jeg setefødsel med barn nr 4.

Fødselen ble staret med en slags pille lagt opp mot livmorstappen. Denne fikk jeg ca kl 09.30 .Først på kvelden hadde jeg fått åpning på ca 2 cm. Ca kl 04.00 gikk vannet og kl 04.20 var fødselen over.(fra 2-10 cm og fødsel på ca 20 min). Det var tøft, men disse smerene er glem så snar babyen er ute. Problemer var morkaken. Etter 1 time var den fortsatt ikke løsnet og man måtte hente den ut manuelt. Jeg fikk full narkose og var uviten om dramatikken rundt meg. Det var veldig kritisk for jeg stoppet ikke å blø, så de måtte inn å gjøre dette også manuelt. Etter fødselen fikk jeg 4 poser med blooverføring. Dette er kort fortalt av hva jeg husker. Jeg ble aldri fortalt om hvor kritisk det egentlig var.

Nå vurderer jeg å få et barn til.Er det tilrådelig eller kom det av at fødselen ble satt i gang ? Kan evt legen min kreve å få sett jornalen fra sykehuset, slik at vi hvet hva somm egentlig skjedde ? Barn nr 1 hadde jeg svangerskapsforgiftning og keisersnitt. Nr 2 med tang, nr 3 helt normal fødsel.

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25017-manuell-uthenting-av-morkaken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan se veldig dramatisk ut, men kvinner tåler ganske stort blodtap uten at det er krise. Årsaken er ikke igangsettelse, men tidligere keisersnitt med arr i livmorveggen kan kanskje være en risikofaktor hvis morkaken setter seg over arret. Det kan være en lett øket risiko for gjentakelse, men man kan ha parat medikamenter som lettere får livmoren til å trekke seg sammen. Din lege -og også du selv- kan be om kopi av journalen. Du kan også be om en samtale med jordmor eller fødselslege for råd ang evt nytt svangerskap.

Je har vært igjennom det der to ganger. Så vidt jeg har fått med meg er det ikke så stor sjangse for at det skal skje igjenn om det bare er skjedd en gang -men har det skjedd flere ganger kan en regne med at morkaken vil sitte fast på nytt.

Det eneste rådet jeg har fått er å samtale med lege på sykehuset før en eventuell ny fødsel, for å legge en "slagplan" (epidural for å ikke behøve å få narkose, lege tilgjengelig, skikkelig beskjed til jordmor i journalen osv osv.) Dessuten bør en sørge for å ha gode jernalgere, og ta godt med jern utover i svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...