tantemurmel Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Kronisk trøtthets syndrom Jeg har siden begynnelsen av tyveårene slitt med et enormt søvnbehov. Er nesten alltid trett og kjenner meg sliten og uopplagt. Mye vondt i hodet i perioder. Jeg kan ikke huske å ha våknet naturlig en gang og maktet stå opp. Jeg ligger alltid en time eller to lenger enn jeg burde og orker ofte ikke gjennomføre vanlige gjøremål. Jeg er nå 31 år. Har tatt ulike blodprøver og tatt dette opp med ulike fastleger gjennom årene uten at disse har kunnet påvise noe konkret eller si noe om årsaker til dette. Ballen legges ofte død for å si det slik. Til neste gang jeg kommer på det. Jeg har slitt mye med depresjoner, rusmisbruk over noen år og er i dag ikke i arbeid men håper å komme i en utdannings situasjon om ikke så altfor lenge. Jeg har ikke misbrukt rus på noen år og bruker efexor depot for depresjon. Jeg har alene ansvar for en gutt på 13. Jeg vet ikke lenger ut eller inn. Jeg har vridd og vendt på meg selv for å finne svar ang dette. Har tenkt på alt fra dårlige vaner til faktisk sykdom osv. Jeg fortviler for jeg føler jeg sover bort livet mitt. Jeg husker ikke hva det vil si å være frisk og opplagt med lyst til å finne på noe å møte en ny dag er. Dokumentaren om meningitt vaksinen som ble gitt på slutten av 80 tallet brakte fokus på kronisk trøtthets syndrom for meg. Jeg fikk og denne vaksinen. Om dette kan ha noen sammenheng eller ikke forventer jeg selvsagt ikke svar på men det får en jo til å stille spørsmål for en selv ihvertfall. Jeg vet økt aktivitet gir økt trivsel og velvære, livslyst og alt det der og skulle gjerne fulgt alle råd men jeg kommer ikke engang dit at jeg får satt noe ut i livet. Det tærer på både meg og min sønn at min energi aldri strekker til. En tidligere kjæreste samt nære venner har vært skråsikkre på at jeg lider av narkolepsi men selv kjenner jeg meg ikke hjemme i den kategorien. Hvordan påvises kronisk trøtthets syndrom? Kan det behandles? Er det ulike grader av dette? Har og hørt noe om Epstein Barr virus i denne sammenheng og om muggsoppen Candida.... Dette preger hele min hverdag og også min psyke selvsagt. Det er ingenting jeg heller vil enn å være normal og velfungerende. Føler jo heller ikke at jeg strekker til som mor og summa sumarum.... Jeg har ikke ord for å beskrive hvordan dette ødelegger min hverdag og liv. Hva kan jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250182-kronisk-tr%C3%B8tthets-syndrom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
KriH Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Har ikke så mye greie på ME (kronisk tretthetssymdrom), men jeg vet om en som har det. Han klarer ikke å bevege seg i uker av gangen, dvs det værker i alle ledd og muskler og han greier ikke spise mat selv en gang. På meg virker det som om det kanskje er alvorlig depresjon du har som effexor ikke har nok effekt på....Man føler seg jo veldig uopplagt, trøtt, sliten, osv da... "Tror" at ME er en anderledes sykdom med mye smerter, ikke bare uopplagthet.... Vet at de har visse behandlinger mot ME, men at det ikke alltid hjelper... Uansett, god bedring. Håper du finner ut av det og kan behandles. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250182-kronisk-tr%C3%B8tthets-syndrom/#findComment-1970650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Vet ikke hva slags rusmidler du brukte, men det er er kjennsgjerning at endel sentralstimulerende midler og partydop kan gi langvarige depresjoner i ettertid, som er vanskeligere enn normalt å behandle med anti-depressiva. vet ikke hvor grundig du er utredet heller, men regner med at blodsukker, stoffkifte og jernlager er sjekket. Du kan godt be fastlegen din om å sjekke antistoffer mot endel virus-sykdommer som KAN gi langvarig tretthet; f.eks mononukleose. Kanskje kan du også be om henvisning til en nevrolog for grundigere utredning, kanskje inkludert nevropsykologisk sjekk. Søk veiledning om sunt kosthold og vitamin-tilskudd. Mosjon er viktig. Prøv å være tålmodig, og sørg for å få samtaleterapi, f.eks hos en psykolog. Plutselig kan energien komme tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250182-kronisk-tr%C3%B8tthets-syndrom/#findComment-1974096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alilly Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Har ikke så mye greie på ME (kronisk tretthetssymdrom), men jeg vet om en som har det. Han klarer ikke å bevege seg i uker av gangen, dvs det værker i alle ledd og muskler og han greier ikke spise mat selv en gang. På meg virker det som om det kanskje er alvorlig depresjon du har som effexor ikke har nok effekt på....Man føler seg jo veldig uopplagt, trøtt, sliten, osv da... "Tror" at ME er en anderledes sykdom med mye smerter, ikke bare uopplagthet.... Vet at de har visse behandlinger mot ME, men at det ikke alltid hjelper... Uansett, god bedring. Håper du finner ut av det og kan behandles. Jeg har ingen erfaring eller kjennskap til dop/depresjoner, men jeg har ME. Ville bare si at ME finnes i ulike grader og det du "KriH" beskriver er nok en av de værre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250182-kronisk-tr%C3%B8tthets-syndrom/#findComment-2178971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.