Gå til innhold

Symfysemål uttafor det grønne

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor26

Hei, var hos legen i dag på kontroll og symfysemålet mitt ligger over det grønne skraverte feltet?? Legen sa ingenting. Han sier forøvrig ingenting om noe som helst. Jeg fortalte at jeg har følt meg helt jævlig i det siste, og han tok noen blodprøver uten å si et kvekk. Så sånn er han liksom. Dustelege. Men hva vil det si at livmora er større enn normalen a? Er knerten feit? Ekstra stor? Eller hva?

27+5 i dag.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250266-symfysem%C3%A5l-uttafor-det-gr%C3%B8nne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

UKJENT,MEN IKKE GLEMT

sikkert dårlig trøst, men generelt sett betyr jo det at han ikke nevner det at det er greit liksom. Hvis det var noe å bekymre seg for hadde han nok helt sikkert sagt i fra. Men det var rart da. Håper du bruker jordmor også, da kan du ringe henne å snakke om bekymringene dine. Jeg hadde en lege som jeg kommuniserte dårlig med, men jeg hadde en superduper jordmor som jeg kunne snakke om alt med. De er liksom mer med på det som skjer med den gravide kroppen, enn allmennlegen, som kanskje attpåtil er en mann.

Så lenge ikke sf-målet hopper, men holder seg jevn i sin egen kurve er det greit sier både gynekologen, legen og jordmoren min. Jeg har ligget godt over det grønne feltet på hver eneste måling.

At dustelegen ikke forteller deg noe hadde jeg også irritert meg over. Du får pepre ham med spørsmål neste gang og forlange svar.

Gjest trultemor26

sikkert dårlig trøst, men generelt sett betyr jo det at han ikke nevner det at det er greit liksom. Hvis det var noe å bekymre seg for hadde han nok helt sikkert sagt i fra. Men det var rart da. Håper du bruker jordmor også, da kan du ringe henne å snakke om bekymringene dine. Jeg hadde en lege som jeg kommuniserte dårlig med, men jeg hadde en superduper jordmor som jeg kunne snakke om alt med. De er liksom mer med på det som skjer med den gravide kroppen, enn allmennlegen, som kanskje attpåtil er en mann.

Ja, jeg skal snart til jordmor heldigvis, så da får jeg spurt om det jeg lurer på. Jordmora jeg går til er helt super.

Gjest trultemor26

Så lenge ikke sf-målet hopper, men holder seg jevn i sin egen kurve er det greit sier både gynekologen, legen og jordmoren min. Jeg har ligget godt over det grønne feltet på hver eneste måling.

At dustelegen ikke forteller deg noe hadde jeg også irritert meg over. Du får pepre ham med spørsmål neste gang og forlange svar.

Ok, takk for svar :)

I forrige svangerskap lå jeg alltid innenfor det grønne nemlig.

Annonse

Det kan godt variere etter hvem som måler. Jeg var hos fastlegen og fikk det målt til langt over det grønne feltet. Da jeg kom til gynekologen kunne han bare ved å se på magen se at det var feil. Han målte 5 cm kortere!!!!!!!

Ikke alle fastleger har peiling på svangerskap. Går du til jordmor? I såfall ville jeg ha holdt meg til hennes målinger.

Det behøver ikke å bety noen ting.

Med førstemann havnet jeg helt utenfor skjemaet når jeg var i uke 32. Lå hele tiden over det grønne skraverte feltet. Men når jeg havnet helt utenfor, så ble jeg sendt til ultralyd for å sjekke om det var for mye fostervann eller om fosteret var veldig stort.

Men alt var normalt.

Du skriver at du ikke har følt deg så bra i det siste. Det synes jeg legen burde ta litt mer på alvor. Avvent blodprøvesvarene, og hvis du ikke føler deg bedre så ta en skikkelig snakk med ham. Evt. bestiller du ekstratime til jordmor (hvis du går til en).

Gjest trultemor26

Det behøver ikke å bety noen ting.

Med førstemann havnet jeg helt utenfor skjemaet når jeg var i uke 32. Lå hele tiden over det grønne skraverte feltet. Men når jeg havnet helt utenfor, så ble jeg sendt til ultralyd for å sjekke om det var for mye fostervann eller om fosteret var veldig stort.

Men alt var normalt.

Du skriver at du ikke har følt deg så bra i det siste. Det synes jeg legen burde ta litt mer på alvor. Avvent blodprøvesvarene, og hvis du ikke føler deg bedre så ta en skikkelig snakk med ham. Evt. bestiller du ekstratime til jordmor (hvis du går til en).

Ok, takk for svar.

Har vært trøtt, uvel/kvalm og susete/vondt i hodet. Sist jeg ar hos legen så fikk jeg beskjed om at jeg hadde veldig lavt jern, og jeg har spist jerntabletter siden. Formen har ikke blitt spesielt bedre, og det var Hb og jern han tok i dag såvidt jeg kunne gløtte på skjemaet.

Skal til jordmor snart ja, føler meg mye tryggere der. Går an å snakke med henne, det gjør det ikke med legen.

Gjest trultemor26

Det kan godt variere etter hvem som måler. Jeg var hos fastlegen og fikk det målt til langt over det grønne feltet. Da jeg kom til gynekologen kunne han bare ved å se på magen se at det var feil. Han målte 5 cm kortere!!!!!!!

Ikke alle fastleger har peiling på svangerskap. Går du til jordmor? I såfall ville jeg ha holdt meg til hennes målinger.

Skal snar til jordmor så er spent på hva hun måler det til. Han legen er så hardhendt også. Tok jo spenntak og presset målebåndet ned i symfysebenet mitt, og det er jo ømt som få, så jeg lå jo der spent i en bue. "Prøv å slappe av" sier legen vettu "prøv å få korsryggen ned på underlaget". Det er lett veit jeg når han står og klemmer like hardt uten tegn på å prøve å gjøre det litt mere behagelig.

Ok, takk for svar.

Har vært trøtt, uvel/kvalm og susete/vondt i hodet. Sist jeg ar hos legen så fikk jeg beskjed om at jeg hadde veldig lavt jern, og jeg har spist jerntabletter siden. Formen har ikke blitt spesielt bedre, og det var Hb og jern han tok i dag såvidt jeg kunne gløtte på skjemaet.

Skal til jordmor snart ja, føler meg mye tryggere der. Går an å snakke med henne, det gjør det ikke med legen.

Godt - kom deg til jordmor.

Så vil jeg bare tipse deg om Floradix. Det er et jerntilskudd laget av urter. Jernet derfra blir letter tatt opp i kroppen enn jern fra jerntabletter.

Er helt trygt å bruke under svangerskapet.

Kjøpes på dagligvarebutikken, og smaker ok.

Gjest trultemor26

Godt - kom deg til jordmor.

Så vil jeg bare tipse deg om Floradix. Det er et jerntilskudd laget av urter. Jernet derfra blir letter tatt opp i kroppen enn jern fra jerntabletter.

Er helt trygt å bruke under svangerskapet.

Kjøpes på dagligvarebutikken, og smaker ok.

Ok, jeg tar nå Duroferon (eller noe) og c-vitamin samtidig. Skal ikke de duroferonene være ganske så sterke?

Men takk for tips.

Annonse

Har lagt over det grønne feltet i alle mine 3 svangerskap. En gang hadde jeg veldig mye fostervann, mens de andre gangene har babyene vært litt store (godt over 4 kg). Lege og jordmor har ikke vært bekymret i forhold til dette siden jeg hele tiden har steget jevnt og fulgt "min egen kurve".

Det er jo kjedelig at legen ikke sier noe (har vært borti en sånn en jeg og), men han hadde vel reagert/gjort noe dersom han mente at det høye sf-målet kunne bety oe unormalt eller burde sjekkes opp...

Jeg vet ingenting om saken, men blander meg allikevel: Hva er symfysemålet?

Symfyse-fundus-mål (SF-mål) er ein måte å måle kor mykje livmora har vokst på. Symfysen er det nederste punktet der lege/jordmor startar å måle, det er midt på skambeinet. Så strekkes målebåndet opp mot fundus (dvs bunnen ev livmora, eigentleg er det jo toppen, men det blir bunnen viss du tenker det livmora som ein omvendt sekk med åpninga ned - slik den jo strengt tatt er).

Når målingane merkast av på ei kurve, ser ein utviklinga i veksten. "Det grønne" som det vert snakka om her er området for det som er "normalt" - på skjemaet fins det ein strek i midta som angir det vanlegaste målet i forhold til kor langt ein er komen i svangerskapet til einkvar tid, så har du eit grønt felt over og under dette som angir øvre og undre "normalområde" - alt kan vere fullstendig normalt sjølv om ein avviker frå dette, men det er altså statistisk sett opp eit normalområde.

Eg ligg alltid milevis over normalen, fordi eg er så godt polstra frå før at eg alltid ser høggravid ut, LOL!! Men som sagt, målingane er berre ein peikepinn, og så lenge ein følger ei normal kurve så er det i mange fall viktigare enn akkurat kor på skjemaet denne kurva ligg.

Venleg helsing

Ok, jeg tar nå Duroferon (eller noe) og c-vitamin samtidig. Skal ikke de duroferonene være ganske så sterke?

Men takk for tips.

Jo, de er nok det - og bra du tar c-vitaminer i tillegg, det hjelper opptaket.

Men blir du plaget av treg mage, eller at du ikke får ønsket virkning kan du jo vurdere Floradix.

Gjest trultemor26

Høyt SF-mål kan bety mye fostervann eller stort barn. At du føler deg dårlig og har hodepine er ikke så bra. Sjekket legen blodtrykk og urinprøve?

Blodtrykket var knall og urinprøven fin. Jeg har nok muligens lavt jern ennå.

Symfyse-fundus-mål (SF-mål) er ein måte å måle kor mykje livmora har vokst på. Symfysen er det nederste punktet der lege/jordmor startar å måle, det er midt på skambeinet. Så strekkes målebåndet opp mot fundus (dvs bunnen ev livmora, eigentleg er det jo toppen, men det blir bunnen viss du tenker det livmora som ein omvendt sekk med åpninga ned - slik den jo strengt tatt er).

Når målingane merkast av på ei kurve, ser ein utviklinga i veksten. "Det grønne" som det vert snakka om her er området for det som er "normalt" - på skjemaet fins det ein strek i midta som angir det vanlegaste målet i forhold til kor langt ein er komen i svangerskapet til einkvar tid, så har du eit grønt felt over og under dette som angir øvre og undre "normalområde" - alt kan vere fullstendig normalt sjølv om ein avviker frå dette, men det er altså statistisk sett opp eit normalområde.

Eg ligg alltid milevis over normalen, fordi eg er så godt polstra frå før at eg alltid ser høggravid ut, LOL!! Men som sagt, målingane er berre ein peikepinn, og så lenge ein følger ei normal kurve så er det i mange fall viktigare enn akkurat kor på skjemaet denne kurva ligg.

Venleg helsing

Takk for grundig svar! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...