Gå til innhold

Hva bidraget skal dekke. (spm etter noen tråder her)

Anbefalte innlegg

Etter noen tråder angående bidrag og hva som skal kjøpes hvor av klær osv, så tenker jeg litt på hva folk flest tenker at bidraget skal dekke.

Hvis barnet bor fast hos en, f eks mor, og mor mottar bidrag fra far, så er det vel meningen at bidraget skal dekke omtrent halvparten av det barnet trenger i løpet av måneden? Klær, sko, diverse...

Hvis barnet er hos far kun i helgene, er det ikke nødvendig med to fulle garderober. Og er det virkelig et problem at barnet får med hjem en bag skitne klær etter den helgen??

Fortsetter under...

Det er ikke noe problem for meg å få hjem skittent tøy, men jeg ser ikke vitsen.

Han betaler bidrag og skal liksom slippe å bruke penger på ungene (klær) og slipper å vaske.

Og ikke minst: fedre i dag får samværsfradrag....som skal dekke barnas utgifter når de er der, alså klær og mat b.l a

Det er ikke noe problem for meg å få hjem skittent tøy, men jeg ser ikke vitsen.

Han betaler bidrag og skal liksom slippe å bruke penger på ungene (klær) og slipper å vaske.

Og ikke minst: fedre i dag får samværsfradrag....som skal dekke barnas utgifter når de er der, alså klær og mat b.l a

Ok, takk for svar. :-)

Hos oss har vi begge typer samvær; jeg og eks'en har datteren vår annenhver uke, og samboeren min er helgepappa.

Vi har to garderober for jenta, med unntak av ytterklær og sånne ting, det er greit å ta med fram og tilbake. Men veldig ok å slippe å dra med masse gensere, bukser, truser osv hver uke.

Ungene samboeren er helgepappa til, har med seg bag med klær til helgen, det er jo bare snakk om et par dager, og er det noe som blir så skittent at det må vaskes, så vasker jeg det i løpet av helgen. Sender det da med i en pose om det ikke er tørt, men det er ihvertfall vasket. :-)

Men som regel er ikke klærne så skitne etter bare en-to dagers bruk, så det er ikke ofte jeg har vasket klærne deres.

De har også litt liggende her dersom det kniper.

Vi samarbeider alle bra, og dermed er det sjelden krise på noe klær eller sånn.

Men greit å få litt innspill fra andre her i og med at det stadig popper opp innlegg hvor det er snakk om hva far bør gjøre i tillegg til det vanlige når han også betaler bidrag. :-)

Gjest samværsfradrag ????

Samværsbidrag, hva i alledager er det?

Da jeg og mannen min gjorde selvangivelsnee sist lette vi etter om det var noe som helst fradrag for far som er helgepappa, men det fant ikke vi.

Blir glad om du forteller hva dette er.

Gjest Litt sur

Min eks betaler 2200,- pr mnd for to barn på hhv 12 og 16 år, han har samvær i kategorien 9-13 døgn pr mnd. - 11 døgn for å være mer presis.

Han betaler ingen ting utenom, med unntak av konfirmasjonsutgifter, briller til minstemann og regulering til eldstemann - disse tingene spleiset vi på. ALT annet dekker jeg.

Jeg er helt enig i det siste. Og jeg får heller hjem skittent tøy enn at det skal ligge hos faren til han får vasket det.

Men formelt sett er det altså bidragsmottagers ansvar å holde barnet med tøy, også til samvær. Samværsfradraget er ikke ment å dekke klær. Da snakker jeg om tøy som følger barnet, ikke tøy som ligger fast hos bidragsyter, hvis h*n vil ha tøy fast hos seg, må h*n betale det selv.

Men jeg synes det er dårlig ressursutnyttelse. Barna må uansett ha en komplett garderobe der de bor fast.

Annonse

Da jeg og mannen min gjorde selvangivelsnee sist lette vi etter om det var noe som helst fradrag for far som er helgepappa, men det fant ikke vi.

Samværsfradrag er fradrag samværsforelder får i sin del av underholdskostnaden for barnet. Samværsfradraget reduserer altså bidraget.

Jeg er helt enig i det siste. Og jeg får heller hjem skittent tøy enn at det skal ligge hos faren til han får vasket det.

Men formelt sett er det altså bidragsmottagers ansvar å holde barnet med tøy, også til samvær. Samværsfradraget er ikke ment å dekke klær. Da snakker jeg om tøy som følger barnet, ikke tøy som ligger fast hos bidragsyter, hvis h*n vil ha tøy fast hos seg, må h*n betale det selv.

Men jeg synes det er dårlig ressursutnyttelse. Barna må uansett ha en komplett garderobe der de bor fast.

Takk for innspill. :-)

" Da snakker jeg om tøy som følger barnet, ikke tøy som ligger fast hos bidragsyter, hvis h*n vil ha tøy fast hos seg, må h*n betale det selv."

Det er jeg også enig i. :-)

Min eks betaler 2200,- pr mnd for to barn på hhv 12 og 16 år, han har samvær i kategorien 9-13 døgn pr mnd. - 11 døgn for å være mer presis.

Han betaler ingen ting utenom, med unntak av konfirmasjonsutgifter, briller til minstemann og regulering til eldstemann - disse tingene spleiset vi på. ALT annet dekker jeg.

Hvis han har samvær 11 døgn pr måned, og derfor betaler mindre bidrag til deg pr barn, kjøper han ikke da noe klær og sko og sånn til dem? For i og med at han har dem mer enn vanlig helgepappa-ordning, og derfor betaler mindre bidrag, så er det vel meningen at han skal bidra med i form av å kjøpe f eks noe klær osv til dem også.?

Hvis han ikke gjør det, skjønner jeg hvorfor du syns han bidrar for lite.

Men nå vet jeg jo ikke hvor mye dere tjener, og bidraget skal jo også gjenspeile dette. Hvis han f eks tjener lite, og du har høy inntekt, så blir det noe annet. Men jeg går ut fra at det ikke er sånn. :-)

Jeg får noe bidrag hver måned selv om vi har annenhver uke omsorg, fordi han tjener så mye mer enn jeg gjør. Min årslønn ligger på under 200 000, og han tjener mer enn tre ganger som meg. Dermed skal dette utlignes, noe som gjør at jeg får utbetalt noe bidrag på tross av at vi deler på samværet.

Gjest Litt sur

Hvis han har samvær 11 døgn pr måned, og derfor betaler mindre bidrag til deg pr barn, kjøper han ikke da noe klær og sko og sånn til dem? For i og med at han har dem mer enn vanlig helgepappa-ordning, og derfor betaler mindre bidrag, så er det vel meningen at han skal bidra med i form av å kjøpe f eks noe klær osv til dem også.?

Hvis han ikke gjør det, skjønner jeg hvorfor du syns han bidrar for lite.

Men nå vet jeg jo ikke hvor mye dere tjener, og bidraget skal jo også gjenspeile dette. Hvis han f eks tjener lite, og du har høy inntekt, så blir det noe annet. Men jeg går ut fra at det ikke er sånn. :-)

Jeg får noe bidrag hver måned selv om vi har annenhver uke omsorg, fordi han tjener så mye mer enn jeg gjør. Min årslønn ligger på under 200 000, og han tjener mer enn tre ganger som meg. Dermed skal dette utlignes, noe som gjør at jeg får utbetalt noe bidrag på tross av at vi deler på samværet.

Nei han bidrar minimalt, får de noe utenom av han, så er det i forbindelse med bursdag/jul.

Jeg tjener ikke mye, rett i underkant av 300', hvor mye han tjener akkurat nå er jeg usikker på, men da jeg sjekket bidragskalkulatoren og la inn forskjellige summer, så endret ikke bidraget seg selv om jeg la inn en betydelig høyere sum enn hva som var grunnlaget for 1,5 år siden.

Jeg må få legge til at bidraget sank en god del, da han igjen har blitt pappa til to barn til, selv om han bor sammen med sin nye kone, og hun også tjener betraktlig mer enn meg.

Nei han bidrar minimalt, får de noe utenom av han, så er det i forbindelse med bursdag/jul.

Jeg tjener ikke mye, rett i underkant av 300', hvor mye han tjener akkurat nå er jeg usikker på, men da jeg sjekket bidragskalkulatoren og la inn forskjellige summer, så endret ikke bidraget seg selv om jeg la inn en betydelig høyere sum enn hva som var grunnlaget for 1,5 år siden.

Jeg må få legge til at bidraget sank en god del, da han igjen har blitt pappa til to barn til, selv om han bor sammen med sin nye kone, og hun også tjener betraktlig mer enn meg.

Da forstår jeg at du ikke syns han bidrar nok ja.

Som andre skriver over her, den som betaler bidrag skal ikke kjøpe klær (annet enn evt det som blir liggende der hele tiden).

Har det ganske likt med deg, får bidrag for 2 stk (litt mindre enn deg), faren ville ikke ha ungene mer enn annenhver helg fredag til søndag. Han kjøper INGENTING til dem annet enn det de har der. En gang ville han tilogmed ha meg til å betale ham for bensin og JOBBEN med å kjøre ungene på cup i HANS helg... (det gjorde jeg ikke... men da måtte jeg ha dem selv den helga).

Minste barnet mitt får jeg kun bidrag for, og faren har ALDRI samvær. Har aldri spurt om penger til noe mer.

Gjest Litt sur

Som andre skriver over her, den som betaler bidrag skal ikke kjøpe klær (annet enn evt det som blir liggende der hele tiden).

Har det ganske likt med deg, får bidrag for 2 stk (litt mindre enn deg), faren ville ikke ha ungene mer enn annenhver helg fredag til søndag. Han kjøper INGENTING til dem annet enn det de har der. En gang ville han tilogmed ha meg til å betale ham for bensin og JOBBEN med å kjøre ungene på cup i HANS helg... (det gjorde jeg ikke... men da måtte jeg ha dem selv den helga).

Minste barnet mitt får jeg kun bidrag for, og faren har ALDRI samvær. Har aldri spurt om penger til noe mer.

Neida, jeg vet jeg ikke skal ha mer, bidragskalkulatoren forteller meg det:-)

Annonse

Ikke samværsbidrag men samværsfradrag.

I Trygdekontorets bidragskalkulator er det fradrag for antall dager barna er hos bidragsbetaler. Han betaler bidrag etter dette.

Det er helt riktig at det ikke er fradrag på selvangivelsen.

Jeg har også tenkt en del over det før guttungen til gubben flyttet halv tid til oss (og bidraget dermed ble borte)

Jeg mener jo at man skal bidra like mye begge to økonomisk, men jeg vil tro at de fleste som betaler bidrag dekker mye mer enn dette. (Da mener jeg når bidragspliktig er i jobb)

Jeg er også med på at den som tjener mest også bør bidra litt mer. Men om vi tar utgangspunktet at begge tjener likt:

Jeg mener at den bidragspliktige skal betale halvparten av klær, fristidsaktiviteter som trening osv., barnepass og større ting som sykler osv.

Kostnadene som skal dekke mat, strøm osv. (felleskostnader i hjemmet) synes jeg skal deles ved at man først trekker fra dagene barnet er hos bidragspliktig + tilsvarende dager hos den andre.

Dvs. om barnet er 6 dager hos far, så tar man 30 dager - 6 dager som far dekker - 6 dager som mor dekker = 18 dager som han betaler halvparten av. Men det er selsakt vanskelig å beregne.

Men vi opplevde at økonomisk fikk vi bedre råd da barnet bor halvparten hos oss.

Altså betaler faren 2200 pr. mnd. Det skal vel du også om dere skal bidra likt.

Holder det ikke med 4400 pr. mnd. til klær, barnepass og fritidsaktiviteter? Synes det høres ganske mye ut.

Altså betaler faren 2200 pr. mnd. Det skal vel du også om dere skal bidra likt.

Holder det ikke med 4400 pr. mnd. til klær, barnepass og fritidsaktiviteter? Synes det høres ganske mye ut.

4400 for to tenåringer? Det er mulig at faren betaler det han skal, når man tar samværsfradrag og sånt i betraktning, men 4400 i måneden er ikke mye.

4400 for to tenåringer? Det er mulig at faren betaler det han skal, når man tar samværsfradrag og sånt i betraktning, men 4400 i måneden er ikke mye.

Har en 15-åring her i huset ca. 1/2 tid. Vi bruker garantert i 2200,-. på han hver mnd. Og for ordens skyld. Vi kjøper ca. halvparten av hans klær og dekker også halvparten av fritidsaktivitetene hans.

I ditt tilfelle skal det jo dekke mat/strøm og div. forbruksting i ca. 10 dager + klær og fritidsaktiviteter hele mnd. Da tror jeg 2200 rekker veldig langt.

Har en 15-åring her i huset ca. 1/2 tid. Vi bruker garantert i 2200,-. på han hver mnd. Og for ordens skyld. Vi kjøper ca. halvparten av hans klær og dekker også halvparten av fritidsaktivitetene hans.

I ditt tilfelle skal det jo dekke mat/strøm og div. forbruksting i ca. 10 dager + klær og fritidsaktiviteter hele mnd. Da tror jeg 2200 rekker veldig langt.

Ikke i mitt tilfelle. I "Litt sur" sitt tilfelle.

Og jeg synes fortsatt ikke 2200 kroner måneden for 20 (ikke 10) dager i måneden med mat, + klær og fritidsaktiviteter hele måneden er mye for en tenåring. Nok kanskje, men ikke "mye".

Ikke i mitt tilfelle. I "Litt sur" sitt tilfelle.

Og jeg synes fortsatt ikke 2200 kroner måneden for 20 (ikke 10) dager i måneden med mat, + klær og fritidsaktiviteter hele måneden er mye for en tenåring. Nok kanskje, men ikke "mye".

Om faren dekker 11 dager med mat og annet daglig stæsj så må jo mora også gjøre det før resten deles likt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...