Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har noen prørsmål angående graviditeten min!

Min egen termin er 21 april, UL termin er 28 april

1. Jeg er på UL hver uke for å følge veksten til barnet, i dag var det -25% avvik i størrelse, men likevel sa legen at det var bra, hva betyr egentlig dette, jeg synes det høres mye ut? Det blir ca -5% mer avvik for hver uke, hva tyder egentlig dette på?

Selv har jeg lagt på meg bare 5 kg i svangerskapet, og den siste uken gikk jeg ned 1 kg pga, oppkast og diare`. Jeg er bekymret for at barnet ikke får nok næring!

2. Min termin og UL-termin er ikke i samsvar, kan du fortelle meg terminen min, når jeg vet unnfangelsesdatoen? Jeg er100% sikker på at barnet be unfanget den 28 juli-2000, og etter beregninger jeg har gjort på internett sier det at jeg har termin den 21 april, hva sier du?

3. Det siste jeg lurer på er om det er noen typer mat og drikke og andre ting jeg bør holde avstand fra for å unngå for tidlig fødsel. Jeg har hørt at kamillete ikke bør drikkes av gravide, stemmer dette? er det andre ting en bør holde seg unna?

på forhånd, takk!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25062-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-barnet-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

For å ta en ting av gangen: Det er bra at du blir fulgt opp med hyppige kontroller, så man har en viss kontroll med barnets vekstprogresjon. Hvis det blir et stadig mer økende vekstavvik, kan det tyde på at barnet stadig får det litt vanskeligere med hensyn til næring. Det er ikke lenge igjen til termin, og barnet tar ingen skade av å bli født nå. Du kan regne med at fødselen blir framprovosert hvis det blir ansett som nødvendig at barnet får mer næring enn det får i mors liv. Jeg synes ikke du skal være så opptatt av å forhindre for tidlig fødsel. Skulle du gå i fødsel nå, så er det sikkert en mening med det. Noen ganger starter fødselen før termin rett og slett fordi barnet trenger å komme ut.

Når det gjelder din termin, så høres 21. april helt riktig ut, med tanke på at du er sikker på datoen for unnfangelse.

Inntil videre bør du jobbe med å spise mye, hvile mye, og daglig kontrollere at barnet er i aktivitet. Det er den beste måten å finne ut om barnet har det bra. Får den for lite næring, vil den spare på ressursene ved å holde seg mer i ro. Du bør kjenne minst 3 bevegelser i halvtimen. Sett deg ned 30 min. om kvelden og tell bevegelser. Sansynligvis vil du kjenne langt mer enn 3 bevegelser. Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...