Gå til innhold

Utroskap - er jeg et dårlig menneske?

Anbefalte innlegg

"Langt fra perfekt"

Jeg er en kvinne som har vært sammen med min mann i 9 år, gift i snart 4 år. Ble sammen da jeg var 18 år fikk barn etter 2 år. Alt skjedde veldig fort men det føltes alikevel veldig rett! Vi har alltid hatt et godt samliv men selvfølgelig med perioder der vi har måttet jobbe litt mer. 1 år etter bryllupet traff jeg en gammel flamme. Det blusset opp følelser i meg som gjorde meg veldig usikker! Jeg opprettet et forhold til min gamle flamme hvor vi sendte smser og traff hverandre for lengre samtaler. Det var aldri snakk om sex! Jeg hadde veldig dårlig samvittighet ovenfor min mann men alikevel var det veldig vanskelig å bryte kontakten til min eks. Etter et halvt år brast boblen og jeg fortalte om mine følelser til min mann. Vi gikk til ekteskapsrådgivning men det gav ingen resultat! Det endte med at jeg flyttet fra min mann og etablerte et forhold til min eks! Etter et par måneder gikk det opp for meg hvilken utolig tabbe jeg hadde gjort. Gresset ER ikke grønnere på den andre siden. Tross mitt store svik tilgav min mann meg og vi begynnte på nytt! Jeg er utrolig takknemelig og har stor respekt for hva han har klart å legge bak seg! Problemet er vel at det er jeg som har problem med å legge alt som ha skjedd bak meg! Jeg har veldig dårlig samvittighet for det sviket jeg har påført min mann og vår familie... Hvordan kunne jeg gjøre det? Hvordan komme meg videre? Jeg har alltid sett på meg selv som ei ordntlig jente som tar de rette valgene. Det er nå gått noen år siden alt dette skjedde! Jeg er gravid med vårt tredje barn og vi har det veldig godt sammen... Kan ikke tenke meg en framtid uten min kjære mann. Han har lagt denne vonde perioden bak seg, det prøver jeg også på! Men som sagt jeg har problem med å tilgi meg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250916-utroskap-er-jeg-et-d%C3%A5rlig-menneske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Du er et godt menneske

Ikke klandre deg selv mer nå. Du må bare tilgi deg selv.Det går uansett ikke an å få dette ugjort, og du har straffet deg selv mer enn nok nå. Du har vist din anger og han har tilgitt deg, du har lært. På tide å legge det bak deg.

Du og din mann har kjærlighet til hverandre, som er svært sterk. Og ikke ødelegg for dere med å tenke dårlig om deg selv.

Se fremover!

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Vi mennesker er flinke til å bebreide oss, særlig kvinner har dette kjennemerke. De dømmer seg selv hardt, ofte alt for hardt. Man kan lure på om det er en måte å straffe seg selv på.

Når man innser at man har bommet og valgt feil, nøler man ikke med å straffe seg selv, ved stadig å minne seg selv på at man tok feil og gjorde noe galt.

Et slikt negativt syn på seg selv, bygger ikke trygghet og selvtillit i eget liv.

Du er ikke et dårlig menneske, selv om du var utro og tok en omvei i livet, og sjekket ut eksen din. Jeg forstår at du i ettertid angrer og ser på det med et negativt blikk.

Du kan ikke leve livet om igjen. Slik vi lever er et resultat av hvilke behov ve har og hvilke valg vi gjør, og ofte mange tilfeldigheter. Og konsevkensene må man ta selv. Det er frihet under ansvar.

Det går an å se på sitt liv, også nederlagene, med positive øyne. En slik krise som du går gjennom, har jo lært deg så mye nytt. For det første har den lært deg at eksen ikke var noe for deg på sikt. Og for det andre oppdaget du mannen din som din fortsatt store kjæreste i livet. For det tredje har du vært åpen og ærlig og fortalt historien til mannen din. Heldigvis gikk det bra, og han tilga. Ikke alle gjør det.

Så heldig du er! Du har gjennom krisen sett hva du vil ha og ikke vil miste.

Og nå venter dere det 3. barnet. Det må bli et kjærlighetsbarn.

Å være utro er ikke verre enn andre "feil" i livet. Det er vår holdning i vår kulturelle sammenheng som bestemmer hva som er veldig galt og mindre galt.

Forsøk aktivt å legge denne historien bak deg. Ikke dyrk selvbebreidelsen, ikke gjør deg til et offer for en historie for flere år siden. Hver gang den negative følelsene dukker opp, kan du lage deg et knep, for å jage den vekk. Gå en tur rundt huset, sett på god musikk, lag en kake, skriv på en lapp at du er ferdig med saken, osv.

Hvis du er motivert for å bruke mer tid og gjennomgå mer i ditt indre liv, ta kontakt med en terapeut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...