Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 26 som sommeren 2000 sluttet på p-piller for å prøve å bli gravid (etter 7 år med piller). Ingen resultat så langt, og pga ustabile sykluser har jeg bestilt time hos legen - noe som tar veeeldig lang tid. Derfor lurte jeg på om jeg kanskje kunne få svar her på hvilke behandling jeg kan vente meg.

Etter at jeg sluttet på pillene har syklusene mine vært veldig ustabile mellom 35 og 70 dager. Etter jul begynte jeg å måle tempen og har funnet ut at jeg har hatt eggløsning på de to syklusene jeg er ferdig med. I nåværende syklus har jeg ennå ikke hatt det er på dag 28.

Jeg vet at det finnes hjelpemidler for folk som ikke har eggløsning - kan disse også brukes når man har eggløsning men for å få stabile sykluser? Pergotime, for eksempel, kan det være noe for meg?

På de to syklusene som er ferdig har også perioden mellom EL og mens variert. Den ene var denne fasen 11 dager og den neste 14/15 dager. Kan ustabile lutealfaser også være en årsak til at jeg ikke blir gravid?

Det har jo ikke gått mer enn 9 mnd siden vi begynte å prøve, kan jeg bli avfeid av legen med beskjed om å komme tilbake om tre mnd, når det har gått et helt år?

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Hei! Jeg har hatt det på samme måte som deg, laaange sykluser. I fjor sommer gikk jeg 2 1/2 mnd. uten mens. Da jeg tok kontakt med gyn. (etter bare 6 mnd. prøving) tok de meg seriøst og startet med å gi meg Primolut for å få i gang mensen, og det funket. Men jeg ble fortsatt ikke gravid. Tok da ny kontakt og de startet utredning rundt jul, hvor de tok forskj. prøver og styr. Etter en stund kom gyn. fram til at jeg trolig hadde PCO, og jeg fikk beskjed om at i mai skulle jeg beg. med Metformin. Vel, det blir det ikke noe av, for plutselig så klarte vi det selv, så ikke gi opp, av og til tar det tid.

Lykke til!!!

Mette Moen, Gynekolog

Legen vil nok ta en blodprøve og evt ultralyd av eggstokkene for å se om du har PCOS (se under tema). Pergotime kan være en løsning for å få mer regelmessig eggløsning. Hvis det foreligger eggløsningssvikt synes jeg ikke det er grunn til å vente et år med behandling, men det blir opp til legen å avgjøre. 11-15 dager fra eggløsning til menstruasjon er akseptabelt. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...