Gå til innhold

Barnets kjønn

Anbefalte innlegg

Gjest Takknemlig for svar!!

Hei

Var på ultralyd for noen dager siden og gledet meg sånn til å få vite kjønnet, men til min store skuffelse så lå babyen slik at det var veldig vanskelig å se. Jeg er selvsagt veldig glad for at alt var bra med babyen, men er som sagt veldig skuffet for at jeg ikke fikk vite kjønnet.vet dere om det er noen sjangse for at man kan få en ultralyd til for å få vite kjønnet eller må man da betale i dyre dommer for det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251058-barnets-kj%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok pent betale for en ekstra ultralyd kun for å få vite kjønnet.

Hensikten med å ta ultralyd er jo ikke å påvise kjønn, men å finne ut hvorvidt det står bra til med fosteret. At man i en del tilfeller får vite kjønn er jo bare en bonus. Men husk også at det i en god del tilfeller der man har fått vite kjønn, så har faktisk legen sett feil, slik at det barnet som kommer ut er av motsatt kjønn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251058-barnets-kj%C3%B8nn/#findComment-1977426
Del på andre sider

Du må nok pent betale for en ekstra ultralyd kun for å få vite kjønnet.

Hensikten med å ta ultralyd er jo ikke å påvise kjønn, men å finne ut hvorvidt det står bra til med fosteret. At man i en del tilfeller får vite kjønn er jo bare en bonus. Men husk også at det i en god del tilfeller der man har fått vite kjønn, så har faktisk legen sett feil, slik at det barnet som kommer ut er av motsatt kjønn.

Vi fikk vite kjønn under den ultralyd som var gratis.

Men noe senere i svangerskapet hadde jeg bare veldig lyst til å ha en ultralyd til, selv om jeg ikke hadde noen reell mistanke om at noe var galt.

Det var hyggelig å få tatt en "ekstra titt" på babyen, se at han vokste som han skulle og at alt virket fint, og kjønnet ble nok en gang fastslått (og det var det samme som i uke 18 og ved fødsel! *S*)

Men: Jeg måtte betale for det, ja, men synes det var verdt det.

Jeg har her inne lest om noen som har "jukset" seg til ekstra ultralyd ved å si at de ikke kjenner liv etc, mens alt de vil er å få vite kjønnet.

Slikt synes jeg er utrolig forkastelig og sløsing med offentlige midler og knappe ressurser forøvrig.

Forleden sp jeg forresten annonse for 3D-ultralyd. Dersom man kan kombinere dette med å få med videoopptak med seg hjem, så hadde jeg gladelig bladd oppp noen hundrelapper dersom jeg var gravid i dag! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251058-barnets-kj%C3%B8nn/#findComment-1977432
Del på andre sider

Men noe senere i svangerskapet hadde jeg bare veldig lyst til å ha en ultralyd til, selv om jeg ikke hadde noen reell mistanke om at noe var galt.

Det var hyggelig å få tatt en "ekstra titt" på babyen, se at han vokste som han skulle og at alt virket fint, og kjønnet ble nok en gang fastslått (og det var det samme som i uke 18 og ved fødsel! *S*)

Jeg har her inne lest om noen som har "jukset" seg til ekstra ultralyd ved å si at de ikke kjenner liv etc, mens alt de vil er å få vite kjønnet.

Slikt synes jeg er utrolig forkastelig og sløsing med offentlige midler og knappe ressurser forøvrig.

Forleden sp jeg forresten annonse for 3D-ultralyd. Dersom man kan kombinere dette med å få med videoopptak med seg hjem, så hadde jeg gladelig bladd oppp noen hundrelapper dersom jeg var gravid i dag! :-)

Tror 3D-ultralyd koster mer enn et par hundrelapper, lurer på om det er ca 1000. Men godt mulig det er verdt det, når man står midt oppe i det.

Men helt enig med deg at det er forkastelig å be om en ekstra ultralyd på falsk grunnlag.

Selv om det er mye ved det norske helsevesenet jeg IKKE er fornøyd med, så er det jo et faktum at vi er veldig priviligerte med tanke på hvor mye vi får gratis eller billig, og ikke noe man bør utnytte. Det går bare ut over alle andre, og gjør at man medvirker til at vi på sikt kan få et dårligere og/eller dyrere helsetilbud.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251058-barnets-kj%C3%B8nn/#findComment-1977434
Del på andre sider

Har sjekket ut det med 3D ul, og vil man ha skikkelig gjennomgang med lege, så koster det 1500 kr på den klinikken vi ville gått til.

Ellers koster det 1000 med gjennomgang av jordmor og bilder tatt av sonograf.

Vi har ikke helt bestemt oss for om vi skal bla opp eller ikke, men får man gode bilder er det jo noe som er utrolig flott å ha. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251058-barnets-kj%C3%B8nn/#findComment-1977539
Del på andre sider

Annonse

Det er aldri sikkert at man får vite kjønnet på UL i uke 18-19, det står som regel i informasjonen man får utdelt på forhånd.

Ikke kan de alltid avgjøre kjønnet med 100% sikkerhet heller.

Selv gikk jeg til oppfølging med jevnlig UL i forrige svangerskap, men kjønnet kunne ikke sees før jeg var 32 uker, eller noe deromkring. Før det hadde han rett og slett ikke ligget slik til at det var mulig å få innsyn.

Denne gangen fikk vi vite i uke 18 at det er en jente i magen, men jeg stoler ikke 100% på det likevel.

Så skuffet synes jeg ikke du skal være, men er du nysgjerrig så bestill time til gynekolog med UL på et privat legesenter. Det koster 800-1000 kr. Men da får du enda en skikkelig gjennomgang, og det kan jo være OK sånn etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251058-barnets-kj%C3%B8nn/#findComment-1977547
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...