Gå til innhold

Muskelknute - graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg er 31 år, har regelmessig mens med syklus 25-26 dager.Jeg har fjernet en eggstokk/eggleder (høyre) pga stor cyste og har muskelknute på 4-5 cm.Jeg mener at gyn sa den lå inntil venstre siden, for når han vendte ultralyden andre veien kunne man ikke se den.

Jeg er inneforstått med at knuter gjør det vanskeligere å bli gravid og øker faren for abort noe. Vi har prøvd å bli gravid rundt et halvt år uten å lykkes (brukte p-piller fram til for et år siden, kondom til for et halvt år siden).

Er dette en stor muskelknute og hvor vanskelig gjør den evt. en graviditet, er det i det hele tatt realistisk? Hva er det som gjør at det blir vanskeligere med graviditet?

Knuten er kontrollert 1 gang pr år. Vokste ca 2 cm det første halvannet året (brukte da p-pillen Marvelon), fra i fjor til nå har det ikke vært noe vekst. Blødningene har faktisk også blitt noe mindre den siste tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251111-muskelknute-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Muskelknuter kan ha forskjellig lokalisasjon i forhold til livmorhulen og i noen tilfeller påvirke den ugunstig så graviditeten ikke fester seg. Andre ganger henger knuten på utsiden og påvirker ikke mulighet for graviditet, men kan kanskje bli et problem under fødselen. Jeg synes dere skal forsøke ett år og søke lege hvis det ikke lykkes. Med ultralyd kan man se hvor muskelknuten er lokalisert og noen ganger kan den fjernes ved at man går opp i livmoren og ’skreller’ den ut. Andre ganger kan man fjerne den ved laparoskopi (kigghullsoperasjon). Hvis du blir gravid uten operasjon må du være forberedt på at det kan oppstå smerter i muskelknuten i en periode, men det gir seg etter hvert og vil ikke ha betydning for graviditeten videre fram

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...