Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fødte en sønn i 93 på Innherred Sykehus i Levanger.

Nå er jeg 20 uker på vei og tenkte å ha en samtale med jordmor om kommende fødsel.

I den forbindelse ønsker jeg kopi av journalen min fra 93.

Har jeg ikke krav på det?

I følge fødeavdelingen på Innherred var det legen min som måtte spørre etter den.

Kan det være riktig da?Takknemlig for svar.

Hilsen Wita

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25123-fikk-ikke-journalen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Ja, du må gå via en lege som godkjenner at de gir ut journalen din. Ikke alle får se journalen sin, årsaken kan være at det står noe der som de mener du ikke hat godt av å vite (dersom du er i en vansklig livssituasjon eller lignende), men dette er svært sjelden og trolig ikke tilfellet i din situasjon. Det er rein rutine at en lege må avgjøre om du får se journalen din.

Trine Endsjø, jordmor

Det er vanlig praksis at man kan få utlevert fødselsjournalen/partogrammet sitt utlevert, ofte mot et lite gebyr (50,- eller litt mer). Rent juridisk er det du som eier journalen, så de kan egentlig ikke nekte deg kopi. Det er mulig de vil holde igjen deler av journalen, da man forventer at lege må gå gjennom enkelte ting sammen med pasienten. Dette er gjerne beskrivelser av inngrep o.l. som inneholder mye fagutrykk som trenger forklaring. Jeg vil anbefale deg å skrive et lite brev til overjordmor, hvor du også forteller hva du skal med journalen. Fortell også at du vet at det er vanlig praksis andre steder, og be henne evt. forklare hvorfor de skulle ønske å holde tilbake opplysningene som faktisk gjelder deg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...