Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp vært til undersøkelse etter å hatt 3 tidlige SA (er 27 år). Ikke overraskende fant de ingenting. Har hørt om kvinner som etter flere SA har ligget store deler eller hele svangerskapet. En bekjent av meg gjorde dette 2 ganger, ikke fordi de fant noe på utredningen, men fordi legen hennes hadde tro på det. Hun har nå 2 velskapte barn. Tilfeldig eller ikke? Hva tror du om dette? Er det noe jeg bør ta opp med legen min når jeg evt blir gravid igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251247-habituell-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ca 1% av alle kvinner vil oppleve at de har tre aborter på rekke, det betegnes habituell abort. Hos halvparten av disse finner man en forklaring, men hos den andre halvpart finner man -som det er tilfelle med deg- ingen årsak. Det er nok en gammel myte det med at sengeleie skulle redusere risiko for abort selv om man har hørt solstrålehistorier, for eksempel om Sophia Loren som gjennomførte graviditet ved strengt sengeleie. Hvis det ikke er påvist noen årsak, vil 50-70% kunne fullføre svangerskap ved nytt forsøk. Det opplegg man følger i nytt svangerskap er tidlig ultralyd (ca uke 7) og oppfølging ved en spesialavdeling eller spesialist. Men sengeleie har vi ingen tro på.

Lykke til med neste forsøk, det vil helst gå bra!

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251247-habituell-abort/#findComment-1980020
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...