Gå til innhold

Moralpreken ved middagsbordet

Anbefalte innlegg

Gjest pittpottnøtt

Nesten hver dag så gir gubben sønnen sin moralpreken ved middagsbordet...

Det dreier seg om ting som har blitt gjort på skolen(gubben får rapport fra skolen)...og ting som skal bli gjort og ikke har blitt gjort...

I utgangspunktet syns jeg det er rett at barn får høre hva som er rett og galt...lære seg god moral...

Middagen blir "forsuret" av all negativitet rundt bordet. Av erfaring så er det best at jeg ikke sier noe når moralprekenene pågår...

Gubben selv har enormt lav moral på mange områder,-så jeg har problemer med å forholde meg til all den moralprekenen.

Har du et råd til dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251359-moralpreken-ved-middagsbordet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta deg en prat med gubben, og gi beskjed at du ikke synes dette samtaleemnet passer seg rundt middagsbordet. At han OG du kan prate med barnet etter middagen eller sener på kvelden.

Når familier spiser middag sammen skal det være koselig, ikke slik som dere har det.

Gjest pittpottnøtt

Hva med å ta deg en prat med gubben, og gi beskjed at du ikke synes dette samtaleemnet passer seg rundt middagsbordet. At han OG du kan prate med barnet etter middagen eller sener på kvelden.

Når familier spiser middag sammen skal det være koselig, ikke slik som dere har det.

Har bestemt meg for at jeg må si at "oppgjørene" må gjøres etter middagen...

Men det er desverre helt utelukket at jeg får bli med i denne diskusjonen. Det er HANS barn,så her har jeg lite å si...

Hvis jeg blir spurt om noe,-så får jeg si noe...

Men hvis jeg har en mening som ikke stemmer med hans mening,-kan du være trygg på at jeg får høre det.

Så det er egentlig best å holde kjeft...

Men det er desverre helt utelukket at jeg får bli med i denne diskusjonen. Det er HANS barn,så her har jeg lite å si...

Men hvis jeg har en mening som ikke stemmer med hans mening,-kan du være trygg på at jeg får høre det.

Hjelpes, hva gjør du sammen med den gubben?

"Det er HANS barn,så her har jeg lite å si..."

Men det er også DIN middag og DIN husfred vi snakker om.

Gjest pittpottnøtt

Han har da gode sider også...

Det er jo dem jeg er gla` i...

Annonse

Unnskyld meg, men jeg håper virkelig han har mange, jævlig gode sider for å veie opp for dette her for dette hørtes ikke ut som noen trivelig og snill gubbe!

Du har fått mange gode svar, så jeg dropper å svare på det du egentlig spør om ;-)

Har du spurt gubben din om det har hjulpet å drive slike moralprekner? Har sønnen hans endret seg til det bedre av dette?

Hvis ting er som det alltid har vært, så bør han tenke litt over hvordan han tar opp ting med sønnen. Er det nødvendig å skjenne slik? Kanskje lider sønnen av oppmerksomhetstrang og trenger mer positiv oppmerksomhet?

Bare noen tanker du kanskje kan lufte for mannen din, om det går...? ;-)

Gjest pittpottnøtt

Du har fått mange gode svar, så jeg dropper å svare på det du egentlig spør om ;-)

Har du spurt gubben din om det har hjulpet å drive slike moralprekner? Har sønnen hans endret seg til det bedre av dette?

Hvis ting er som det alltid har vært, så bør han tenke litt over hvordan han tar opp ting med sønnen. Er det nødvendig å skjenne slik? Kanskje lider sønnen av oppmerksomhetstrang og trenger mer positiv oppmerksomhet?

Bare noen tanker du kanskje kan lufte for mannen din, om det går...? ;-)

Takk til deg!

Du ga meg en vinkling på problemet som er lurt å tenke gjennom...

Jeg må ta mot til meg for å få fram dette poenget...

Har laga meg en liten"jukselapp" med svaret ditt på =)

Dette kan hjelpe både gutten,gubben og meg selv på lengre sikt.

Gjest Pontiac

Mener som flere her at mas ved middagsbordet er en uting.

Det er i den hektiske hverddagen vi har i dag nesten den eneste gangen man er virkelig samlet på en gang alle for mange.

Da skal man virkelig ikke mase og kjefte og bråke.

Nei, forlang fred og ro ved middagsbordet, da skal det prates om koselige ting, hvordan dagen har vært osv.

Er det noe som bør tas opp så "kall inn til familiemøte". Da må alle gå fra det de driver med og sitte sammen et sted til praten er ferdig.

Da kan en rolig få sagt det som er, og alle bør ha like stor rett til å si meningen sin og det en har på hjertet.

Synes jeg da. Jeg hadde gått i taket jeg iallefall om partneren min ødela middagskosen med sånt.

Annonse

Takk til deg!

Du ga meg en vinkling på problemet som er lurt å tenke gjennom...

Jeg må ta mot til meg for å få fram dette poenget...

Har laga meg en liten"jukselapp" med svaret ditt på =)

Dette kan hjelpe både gutten,gubben og meg selv på lengre sikt.

Krysser fingrene :-)

Gjest pittpottnøtt

Hvordan orker du?

Ja,det har jeg mange ganger lurt på...

Senest i gåt kveld sa jeg at alt som har vært i dette forholdet har redusert helsa mi...

Jo...jeg har virkelig gjort mitt i dette forholdet. Jeg har nok holdt ut mang en storm og krenkelse...

Ja,det har jeg mange ganger lurt på...

Senest i gåt kveld sa jeg at alt som har vært i dette forholdet har redusert helsa mi...

Jo...jeg har virkelig gjort mitt i dette forholdet. Jeg har nok holdt ut mang en storm og krenkelse...

Så hvorfor blir du i dette destruktive forholdet?

Gjest pittpottnøtt

Hvis det er så viktig å moralisere sånn så be ham finne et annet tidspunkt.

Syns det høres merkelig ut at dette skjer hver dag.. Kan ikke være bra for den stakkars gutten.

Gutten sliter mye,han...

Han får heldigvis hjelp gjennom psykologtjenesten på skolen.

Tror nok faren også burde hatt hjelp...

Gjest abrahamsen

Gutten sliter mye,han...

Han får heldigvis hjelp gjennom psykologtjenesten på skolen.

Tror nok faren også burde hatt hjelp...

Ja er det tilfellet så bør pappaen fått hjelp til å hjelpe sønnen. Moralprekener gjør vel vondt verre vil jeg tro.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...