Gjest (Anonymous) Skrevet 18. april 2001 Del Skrevet 18. april 2001 Jeg skal gifte meg i sommer. Har regelmessig mens, og har regnet meg fram til at jeg får mensen akkurat den lørdagen jeg skal gifte meg (typisk...). Dette ønsker jeg selvsagt ikke, og her derfor tenkt å utsette den med Primolut. For å slippe evt bivirkninger (også det på den store dagen...), så tenkte jeg å utsette mensen allerede neste måned (en måned før bryllupet) med 10 dager eller så. Vil jeg da forskyve hele syklusen, slik at mensen forskyves 10 dager bort fra bryllupsdagen også? Eller vil syklusen falle tilbake til sin naturlige rytme med en gang? Jeg lurer også på hvilke bivirkninger som er vanlige i forbindelse med bruk av Primolut? Vil det påvirke fruktbarheten i tiden etterpå? På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25156-jeg-f%C3%A5r-mensen-p%C3%A5-bryllupsdagen-minhjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. april 2001 Del Skrevet 18. april 2001 Se vedlagte informasjon. Endrer du syklus, endrer du også fremover. Det betyr ikke noe for fruktbarheten. Lykke til med bryllupet. FORSKYVING AV MENSTRUASJON Menstruasjonen kan forskyves på følgende måter: · Hvis man er ute i god tid, kan man fremskynde mensen. Man må da starte over en måned før mensen man ønsker å utsette. På første dag av denne syklus (første blødningsdag) begynner man med p-pille (Follimin, Microgynon eller Marvelon) som man tar i så mange dager som man ønsker å endre på syklus. Når man er ferdig med tablettene (f.eks etter en uke) vil man få mensen etter to dager. Neste mens vil så komme en måned senere. Man slipper å bruke tabletter med evt bivirkninger i den periode man ikke ønsker mens. Hvis man er sent ute (dvs man har hatt sin menstruasjon før den man ønsker å utsette) må man utsette blødningen med Primolut-N tabletter. Man tar 1 tablett 3 ganger daglig fra minst 3-4 dager (helst en uke) før ventet mens, og man fortsetter til to dager før mensen er ønsket. Noen kan bli i dårlig humør av en slik behandling, PMS-plager! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25156-jeg-f%C3%A5r-mensen-p%C3%A5-bryllupsdagen-minhjelp/#findComment-104698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.