Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er 32 år.

Jeg fikk satt inn kobberspiral for ca 3 uker siden, og har vært plaget av blødninger siden.

De er ikke kraftige (kommer sjelden så langt ut som i undertøyet), men de er vedvarende og ser ikke ut til å stoppe.

Jeg har gått på Depo Provera i 2 1/2 år, og den siste sprøyten ble satt i slutten av mai. Jeg har ikke fått igjen mens etter at jeg sluttet på sprøytene, men det ble bekreftet ved innsettelse av spiralen at jeg ikke var gravid. Gynekologen som satte inn spiralen sa at slimhinnen i livmoren så ut til å ha kommet til tilnærmet normal tykkelse igjen.

Hvor lenge er det sannsynlig at blødningene vil vare, og når vil jeg få tilbake normal mens?

Jeg har ikke smerter i forbindelse med disse blødningene, men det var svært smertefullt å sette spiralen inn.

Dette hemmer meg en del i hverdagen også. Jeg vil ikke bruke tamponger ettersom jeg har hatt en infeksjon med kobbespiral for 6 år siden og derfor er litt engstelig for at det skal skje igjen (jeg har ikke hatt noen ettervirkninger av denne infeksjonen etter at spiralen ble fjernet. Den ble satt inn på 6-ukers kontroll etter fødsel).

Samtidig hemmer jo naturlig nok disse blødningene sexlivet. Jeg har også opplevd at blødningene blir kraftigere etter sex.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251667-bl%C3%B8dninger-etter-innsatt-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke det er kobberspiral som er årsak til de uregelmessige blødninger, men at effekten av hormonsprøyten er ved å gå ut av kroppen. Det er ikke mulig å si når dine menstruasjoner blir regelmessige, det kan gå opp til ett år etter siste sprøyte.

Du mener at du fikk infeksjon av tampongen? Tampongen kan gi det man betegner ’toksisk sjokk syndrom’ som er en slags blodforgiftning, men ’vanlig underlivsbetennelse’ med infeksjon av egglederne kan ikke fremkalles av tampong.

Hvis du i tillegg til småblødning har smerter og/eller feber, synes jeg du skal få en ny sjekk. Det kan være ny egglederbetennelse.

At blødningen øker etter sex kan skyldes at det blod som har samlet seg i skjeden renner ut, hvis du ikke har smerter under samleie, behøver du ikke å avstå. Men som sagt, jeg synes det er grunn til at du skal få en ny sjekk.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...