Gå til innhold

Gravid etter spontanabort, når første kontroll?

Anbefalte innlegg

Er gravid igjen etter en spontanabort i februar. Var da i uke 8. Har en sønn på 22 mndr og er dermed andregangsfødende.

Er nå 4+3, testet positivt på tirsdag.

Når bør jeg til første kontroll? Kan jeg få ultralyd tidlig siden jeg aborterte sist? Bør jeg ha hyppigere kontroller nå enn det som er vanlig for andre(tredje)gangsgravide?

Jeg gikk til kontroll hos min vanlige allmennlege + jordmor sist, bør jeg prøve og få time hos gynekologen som har praksis her i byen istedenfor?

Var til ultralyd i uke 7 sist, da var alt normalt, men en uke etterpå aborterte jeg. Hvor vanlig er dette?

Fortsetter under...

En tidlig abort slik den du hadde er veldig vanlig og det trengs ingen spesiell oppfølging pga det. Ring til legekontoret der du pleier gå og fortell at du er gravid og når du hadde siste mens så vil de gi deg time når de synes det passer. Det varierer en del mellom legekontor når de pleier ha første kontroll for gravide.

Trine Endsjø, jordmor

Jeg kan ikke se at det er noen grunn til at du skulle skifte lege/jordmor i dette svangerskapet, hvis du var fornøyd med oppfølgingen du fikk første gang. Du kan sikkert gå til en gynekolog nå om noen uker for å få sjekket at alt ser normalt ut. Ofte blir det da tatt vaginal ultralyd som kan vise et bankende fosterhjerte allerede rundt uke 7. Det er viktig her å påpeke at et levende foster i uke 7 faktisk ikke er noen garanti for at det går bra også i ukene framover, noe du helt sikkert er smertelig klar over. Hvis du likevel trenger en bekreftelse på at det ihvertfall er et foster der, så får du deg en time.

Det er ikke vanlig at man følger opp flergangsfødende med hyppigere kontroller. Individuelt opplegg setter man igang hvis det er komplikasjoner som man må følge opp ekstra nøye. Det er standard at man går til kontroll hver måned fra uke 8-10 fram til uke 32. Så går man hver 14. dag fram til uke 36 hvor starter å gå ukentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...