Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 14+4 og har lagt på meg 6 kg. Jeg spiser ikke godteri og ikke mye og begynner å bli alvorlig bekymret for vekten.

Vil det være skadelig for fosteret om jeg går på en diett på 1200 kcal om dagen, for å holde vektøkningen i sjakk en periode ?

Fortsetter under...

Jeg vet at 1200 kcal er laveste kaloriinntak som anbefales for voksne kvinner som skal slanke seg, men også at menn, SAMT gravide og ammende bør ha et høyere kalori-inntak. Dessverre husker jeg ikke eksakt hvilket tall man har satt for disse gruppene.

Spis sunt og magert, uten å overdrive! Mange, men små måltider (4-5 måltider daglig inkl. mellommåltider), ca. hver 3-4. time. Drikk også masse vann, minimum 1,5 l daglig.

Gjest Sussebassen

Det er nok ikke lurt å gå på diett nå når du er gravid. som gravid trenger du ca 20-25% mere kalorier enn vanlig. Det kan jo være at du samlet mye vann i kroppen (mange gravide gjør det) og det forsvinner ikke uansett hvor lite du spiser. så får du jo tyngre brøst, mere blod etc. Alt det veier jo også.

Jeg er jo ikke noen ekspert, men hvis du spiser nyttig (styrer unna godterier, snacks og brus) og forsøker holde deg i form gjennom å trene lett eller gå tur, så trenger du nok ikke være redd for å øke for mye i vekt.

Gjest Elextra

Jeg la også på meg ganske mye i begynnelsen, tipper omtrent det samme som deg.

Men - vektøkningen har ikke fortsatt i samme tempo, nå er jeg i uke 34, og har "kun" lagt på meg 9 kg. Jeg har stort sett spist alt jeg har lyst på, så dette har ikke skjedd ved bevisst reduksjon av kaloriinntaket.

Tror ikke det er lurt å slanke seg når man er gravid, spis sundt og tilstrekkelig, så vil vektøkningen neppe fortsette i samme tempo.

Trine Endsjø, jordmor

Det er absolutt ikke anbefalt å gå på noen form for slankekur i svangerskapet. At du har lagt på deg 6 kg. allerede er ikke unormalt, og du bør prøve å akseptere at vekten vil gå ytterligere opp. Mange legger på seg mye i begynnelsen p.g.a. kvalme som kun lindres ved småspising. Når magen når begynner å vokse, vil du sikkert føle deg bedre. Hvis du i det hele tatt skal gjøre noe med kostholdet ditt, er det best å kutte ut søtsaker og kraftige, fete måltider. Spis så mye brødmat, middag, frukt og grønnsaker som du orker. Det er ikke dette som er fetende, det vet vi jo. Hvis du slanker deg, kan du utsette barnet ditt for unødige påkjenninger.

Trine Endsjø, jordmor

Det er absolutt ikke anbefalt å gå på noen form for slankekur i svangerskapet. At du har lagt på deg 6 kg. allerede er ikke unormalt, og du bør prøve å akseptere at vekten vil gå ytterligere opp. Mange legger på seg mye i begynnelsen p.g.a. kvalme som kun lindres ved småspising. Når magen når begynner å vokse, vil du sikkert føle deg bedre. Hvis du i det hele tatt skal gjøre noe med kostholdet ditt, er det best å kutte ut søtsaker og kraftige, fete måltider. Spis så mye brødmat, middag, frukt og grønnsaker som du orker. Det er ikke dette som er fetende, det vet vi jo. Hvis du slanker deg, kan du utsette barnet ditt for unødige påkjenninger.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...