Gå til innhold

11 år og mens allerede?

Anbefalte innlegg

trenger hjelp nå!

Dette føles veldig teit, men min datter på 11 år ba om hjelp og råd da hun var på toalettet i ettermiddag fordi det var blod på papiret. Senere på kvelden begynte det å renne litt i trusa.

Synes ikke det minner veldig mye om den første menstruasjonen, fordi det som kommer er vandig- ikke blodig og tykt/ slimet. Fargen minner også mer om vanntynn avføring sånn som ved gastroenteritt.

Jenta mi er som sagt 11 år, har overhode ikke utviklet verken bryster eller kjønnshår. Har ikke sett tegn til utflod. Heller ikke noe i oppførselen som minner om pubertet- hun er et barn!

Hva er dette? Er det menstruasjon? Fistel? Noe en lege bør se på? Føler meg veldig dum, men det er liksom ikke vanlig mens heller!

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252391-11-%C3%A5r-og-mens-allerede/
Del på andre sider

Fortsetter under...

trenger hjelp nå!

Det er sikkert mens, hvor høy er hun da?

Var det ikke rundt 145 cm jenter er når de får mens? Jeg husker ikke min første og har heller ikke peiling på datteras.

Jeg fikk den når jeg var 11 og var både barnslig og uutviklet kroppslig.

Hun er mellom 140 og 145 cm høy, ja.

Takk for svaret!

Det er jo ikke uvanlig at jentene får mensen når de er 11 år. Jeg vet om flere 11-åringer som har fått det, men min egen datter har enda ikke fått. Hun er 11 år, og vi er godt forberedt her.

Jeg har ikke annet råd å gi enn at du følger med henne, om alt ellers er ok. Er dere usikre på noe kan dere ringe helsesøster eller fastlege.

Mette Moen, Gynekolog

Kan du utelukke at din datter har slaatt seg eller har forsokt aa foere noe inn i skjeden (noen barn er nysgjerrige og utforsker kroppen paa forskjellig vis) ? Som du selv er inne paa er det rart at hun ikke har vist andre tegn paa pubertet. Var det en medfoedt fistel fra rektum til vagina ville den sannsynligvis ha gitt symptomer foer. Det ville ogsaa vaere lukt av utflodet. Hvis det fortsetter, synes jeg du skal faa en henvisning til en gynekolog eller barnelege. Best aa faa henvisning til en universitetsklinikk hvor de har erfaring med barne/ungdomsgynekologi. Man vil med et spesielt instrument kunne se inn i skjeden og se hvor blodet kommer fra, om de synes det er noedvendig. Full gynekologisk undersoekelse vil man neppe gjoere. Ev supplere med ultralyd hvor man kan vurdere slimhinnen i livmoren.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Det er sikkert mens, hvor høy er hun da?

Var det ikke rundt 145 cm jenter er når de får mens? Jeg husker ikke min første og har heller ikke peiling på datteras.

Jeg fikk den når jeg var 11 og var både barnslig og uutviklet kroppslig.

Var over 170 cm når jeg fikk mensen jeg.

Men er ikke du lang nå også?

Men de fleste er mellom 140 og 145 og så vokser de rundt 12 cm etterpå. Ikke alle som er A4 vet du ;o)

Et eller annet i regnestykket ditt må være helt feil, for så små er da ikke en gj.snitts norsk kvinne. ;-)

Jeg vokste ikke særlig mange cm etter at jeg fikk mensen. Jeg var 170 cm om høsten og fikk ikke mensen før sommeren etter og endte opp på 177 cm

Annonse

Men er ikke du lang nå også?

Men de fleste er mellom 140 og 145 og så vokser de rundt 12 cm etterpå. Ikke alle som er A4 vet du ;o)

*Hahahaha* Dette er den første gangen jeg har det svart på hvitt at min høyde er gjennomsnittlig for en voksen kvinne! Men jeg er stygt redd for at du tar feil gitt. :o)

Mette Moen, Gynekolog

Det er kommet mange innlegg fra ulike hold, så jeg vil utdype mitt svar for at du ikke er enda mer forvirret.

Vanlig alder for første menstruasjon er ca 13 år, men det regnes ikke unormalt å få første menstruasjon etter 9 år. Før første menstruasjon vil jenten ha vist tegn på at hun produserer østrogen ved at brystene begynner å utvikle seg (første tegn kommer vanligvis ca 2 år før første menstruasjon, men de fortsetter å utvikles i mange år). Så kommer kjønnsbehåring og hår under armene (dette skyldes de mannlige hormoner), så vokser hun veldig (som følge av kombinasjon av veksthormon og østrogen). Først deretter kommer første blødning som tegn på at livmorslimhinnen har vært stimulert av østrogen. Etter første menstruasjon stopper tilveksten gjerne opp innen ett års tid. Det kan ofte gå et år før blødningene blir regelmessige som tegn på eggløsning er kommet i gang.

Det beskrevne er det normale forløp, men det er stor variasjon.

Din datter har ikke utviklet bryster eller andre tegn på pubertet, er fortsatt ganske lav. Jeg tenkte derfor på andre muligheter for underlivsblødning (selv hadde jeg en blødning etter et fall på ski tre år før første menstruasjon).

Jeg synes dere skal ta det helt avslappet og se hva som skjer. Fortsetter det med slik ’unormal blødning’ kan det være lurt å søke lege. Ikke for vanlig gynekologisk undersøkelse som anført, det er andre muligheter for å undersøke småjenter.

Jeg håper dette var mer avklarende.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...