Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er gravid i 20 uke for første gang. Har hatt to spontanaborter.

I forrige uke ble jeg veldig sliten, og fikk da forferdelig vondt i underlivet, nesten som menssmerter. Dro til legen som sa det sikkert var kynnere - men i følge alt jeg har lest er det for tidlig for kynnere.

Har gått rundt i flere dager - av og på - med en dump smerte i underlivet. Kjennes som en blanding av menssmerter og blærekatarr. Har ikke lyst til å dra til legen igjen, vil ikke virke for hysterisk, men bekymrer meg mye over dette.

Er takknemlig for svar.

aad

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25251-vondt-i-underlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Man kan ha kynnere i vecka 20, därför att livmodern då börjar att gjöra sammandrgningar för att förbereda sig inför förlossningen. Dessa kynnere skall dock inte vara varaktiga, regelbundna. Oftast kommer kynnere efter fysisk eller psykisk ansträngning och försvinner efter vila. Detta är normalt men om de inte försvinner efter vila, så skall man kontakta sin jordmor/doktor för en vurdering. En urinvägsinfektion kan ge kynnere. Du säger att du har en blandning av menssmärtor och blærkatarr symptom. Jag tycker därför att du ändå skall ringa tillbaka till din doktor för att få detta undersökt. En urinvägsinfektion under graviditet skall alltid behandlas, speciellt om det gjer kynnere. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25251-vondt-i-underlivet/#findComment-105012
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det kan godt være kynnere du har, men du skal ikke slå deg til ro med at det skal gjøre vondt. Kynnere kan man akseptere så lenge de ikke gjør vondt. Da kan det tenkes at de er så kraftige at de påvirker modningen av livmorhalsen, noe som ikke skal skje så tidlig. Det kan selvfølgelig tenkes at du har en urinveisinfeksjon, så det må avklares. Jeg synes absolutt at du skal gå til lege igjen, så snart som mulig. Gå evt. til en annen lege, hvis du ikke har tillit til den du var hos. Glem dette med å være hysterisk. Når man er gravid, har man ansvar for to, både deg selv og den lille. Det er mye bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite. Jeg tror ikke det er noe galt på ferde, men man skal som sagt ikke gå rundt med konstante smerter i svangerskapet uten å få det undersøkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25251-vondt-i-underlivet/#findComment-105103
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det kan godt være kynnere du har, men du skal ikke slå deg til ro med at det skal gjøre vondt. Kynnere kan man akseptere så lenge de ikke gjør vondt. Da kan det tenkes at de er så kraftige at de påvirker modningen av livmorhalsen, noe som ikke skal skje så tidlig. Det kan selvfølgelig tenkes at du har en urinveisinfeksjon, så det må avklares. Jeg synes absolutt at du skal gå til lege igjen, så snart som mulig. Gå evt. til en annen lege, hvis du ikke har tillit til den du var hos. Glem dette med å være hysterisk. Når man er gravid, har man ansvar for to, både deg selv og den lille. Det er mye bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite. Jeg tror ikke det er noe galt på ferde, men man skal som sagt ikke gå rundt med konstante smerter i svangerskapet uten å få det undersøkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25251-vondt-i-underlivet/#findComment-105110
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...