Gjest Mor til Oliver Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg har fått herpes på leppa.Har også væskende sår på hendene som også var herpes i følge legen.Hvordan forholder jeg meg til og ikke smitte andre?? Jeg bruker engangshansker når jeg steller sønnen min og jeg legger på gassbind over sårene hver dag som jeg bytter ofte.Er det ok eller skal sårene helst være i friluft?Lurer også på om det er normalt at huden rundt sårene bobler opp når jeg får varmt vann på?Det gjør også veldig vondt.Dette er første gang jeg har herpesutbrudd og er litt småfortvila og oppgitt over at jeg skal få dette også da jeg har gått og hanglet i fem uker.Føler at jeg legger igjen smitte i alt jeg tar i.Gode råd mottas med takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252703-herpess%C3%A5r-p%C3%A5-fingrene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Dette er forum for underlivssykdommer. Jeg har bedt infeksjonsmedisiner om å svare på ditt spørsmål. Jeg håper at du får svar. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252703-herpess%C3%A5r-p%C3%A5-fingrene/#findComment-1997894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hei Mor til Oliver, Jeg skjønner godt at du er bekymret. Det er ikke hyggelig å overføre infeksjon til sine nærmeste. Herpes er en svært vanlig infeksjon som overføres meget lett mellom menneskene. Ofte vet vi ikke selv om det, fordi man kan utskille herpes uten å ha symptomer. Det er godt over halvparten av befolkningen har vært smitet. Alle mennesker som har gjennomgått en førstegangsinfeksjon blir bærere av virus. Svært mange av dem har aldri hatt symptomer. Så det er ikke nødvendigvis en alvorlig sak. Men, som sagt jeg er enig at det er best å unngå smitte av egne, hvis man kan unngå det. I utgangspunkt må du regne med at du produserer og leverer virus i alle fall så lenge du har herpesutbrudd. Det er ikke lett å dekke leppene så effektivt at det ikke leveres virus derfra. Hendene kan jo, som du selv er innepå, beskyttes med f. eks. engangshanske. Det er greit å legge på gassbind over sårene, det hjelper til med at sårene kan "puste" og gror til raskere. Men det er ikke nødvendig at det kommer frisk luft til hele tiden. Vær nøye med hvordan du kaster gassbind. De inneholder sikker massevis av virus. Huden rundt sårene blir ofte ganske skjøre og det med bobler rundt kan være tegn til at det er fortsatt aktivitet og at det kan komme nye vesikler. Det er ganske viktig med skikkelig rene forhold, slik at du unngår at det kommer bakterier til som kan forverre situasjonen. Det finnes antiherpes salver, f. eks. Zovirax, som motvirker dannelse av nye utbrudd og eventuelt forkorter forløpet. Jeg kan anbefale at du bruker en slik salve. Den er på resept. Jeg synes at det med fem uker høres meget lenge for et vanlig herpesutbrudd. Hva sier legen din om det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252703-herpess%C3%A5r-p%C3%A5-fingrene/#findComment-1998044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.