Gjest liten løve Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg er en kvinne på 24 år. Opplysninger: - Jeg ligger i øvre del av normalvekt målt i BMI. - Jeg er 100 cm rundt hoftene og 88 cm rett over navlen. - Jeg har et fastende blodsukker på 4,5. - Ikke PCOS i familien. - Har hatt, og har, ett høy stressnivå. Utvikling av symptomer på PCOS: - 16 år, BMI 21, veltrent. Opplever å få behåring opp i mot navlen og på innsiden av lårene. - 22 år, litt hårvekst i ansiktet. Begynner med Diane. Hårvekst i ansiktet stopper opp. - 23 år, mannlig håravfall. Begynner med rogaine med god effekt. Utvikler allergi og må slutte. Hår avfallet går i faser og noe kommer tilbake, men ikke alt. - 24 år, får Reductil. Går ned fra 70 til 60 kg. Legger på meg igjen. Etter det: dunvekst over hele kroppen. Det kjennes ut som om jeg holder på å utvikle adamseple. Stikninger i strupehodet. 1.Kan jeg ha insulinresistens når fastende blodsukker er såpass normalt? 2.Bør jeg legge om til et kosthold med lite karbohydrater (Lindberg)? 3. Bør jeg unngå svingninger i vekt? Jeg forstår at langvarig endring av livsstil er en viktig faktor. Er motivert og jobber med å legge om livsstilen, men Roma var ikke bygd på en dag. Å legge om totalt over natta fungerer ikke for meg. 4. Er det sannsynlig at stemmeforandringene vil tilta når de først har begynt? Jeg synes jeg har blitt flink til å forholde meg til symptomene på PCOS, men dette med stemmeforandringer er nytt og opptar mye tankeplass hos meg. 6. Dersom jeg klarer å komme ned, på ett vettig vis, til ett midjemål under 80 cm, og bruker Diane kan det da ha noe for seg å brenne hull på cystene for å få en slags hormonell restart? 7. Er det noen medikamenter som kan hjelpe meg nå, før jeg får på plass livsstilsendringene, slik at ikke symptomene galloperer her og nå? Vil først og fremst unngå stemmeforandringer da de er irreversible. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252808-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Dette er mer allmennmedisin enn gynekologi, så ditt spørsmål er overført til annet forum. Jeg håper at du får svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252808-pcos/#findComment-1997892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Vi har en spesiell måte å overføre spørsmål på til et annet forum, men det har kanskje ikke fungert så jeg forsøker å svare likevel, etter beste evne. 1. Man kan ha insulinresistens med normalt blodsukker. Ved insulinresistens bruker kroppen mer insulin for å omsette karbohydrater, det sliter på bukspyttkjertelen og etter hvert kan det utvikles diabetes type II. 2. Det er spesielle tester som man kan sjekke insulinforbruket på, snakk med din lege om det. Mindre inntak av karbohydrater er et bra ved de fleste dieter. 3. Svingninger er aldri bra, det er varige kostendring og vektreduksjon som må tilstrebes. Ved vekttap på 5% kan man allerede se gunstige endringer i metabolismen, blodtrykk, fettstoffer i blodet osv. Trening er alfa og omega for stabilt vekttap. Hva med å anskaffe –skritt-teller- og forsøke å få til 10.000 skritt om dagen. Det kan hjelpe noen som ikke har ork til treningsinstitutt, jogging osv. 4. Med hensyn til stemmeendring er det ikke vanlig ved PCOS, du bør få sjekket testosteron-innhold i blodet. Stemmeendringer går ikke tilbake. Med normale mannlige hormoner skulle det kunne stoppes. Diane nøytraliserer de mannlige hormoner. 5. Brenning av eggstokkene brukes sjelden i dag. 6. Metformin brukes ved insulinresistens og noen har lettere for å gå ned i vekt når de bruker dette legemidlet. Jeg tror det skulle være svar på dine spørsmål. Er det noe du ønsker utdypet, så legg inn tilleggsspørsmål. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252808-pcos/#findComment-2003179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Spørsmålet har blitt videresendt til meg som allmennlege; du betaler ikke siden svarfristen har utløpt. Det er en omfattende problemstilling. Vil råde deg til å få en henvisning til en endokrinolog for grundige hormon-analyser. Dersom du bor i nærheten av Oslo, er det en kvinnelig gynekolog som heter Inger Øverlie på Majorstua som kanskje kan hjelpe deg med videre utredning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252808-pcos/#findComment-2006590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.