Gå til innhold

Formalia ved å bli samboere

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Pontiac

Jeg er ikke helt enig med Prozak her, det kan gjøres slik men kan vel knappest kalles det eneste riktige.

Den som flytter inn til eieren av leiligheten kan være med på å betale strøm etc som begge jo er brukere av.

Huslån og oppussing bør eier stå alene for, evnt. om den som flytter inn får "skrevet av" alt som den bidrar med slik at den blir tilgodesett i tilfelle brudd.

Det er iallefall ikke riktig at en er med på å betale ned og øke verdien i en bolig hvis man ikke blir tilgodesett med "betaling for arbeide" i tilfelle brudd.

Så hvis ikke en skal kjøpe seg inn i leiligheten så er mitt råd overnevnte.

En annen mulighet er jo at de leier noe annet sammen og eier av leilighet leier ut denne. (ikke den beste løsningen kanskje, men slikt kan vel vurderes i forhold til jobb, skole, vei hit og dit osv)

Så kan de etterhvert kjøpe noe sammen, og eier av leilighet kan leie ut denne, selge den el.

Du gjør helt rett i vurdere og tenke over slikt før du flytter du blir samboer, det er voksent og klokt gjort. Dess bedre går det for dere begge i tilfelle brudd siden.

Lykke til, håper du vil trives som samboende :)

Gjest best sånn

Hvorfor kjøper dere ikke en bolig sammen? Da eier dere likt, starter helt likt, den ene flytter ikke inn hos den andre, dere slipper å tenke på hvam han har hatt/bodd der med før osv.

I tillegg blir alt mye enklere både økonomisk og praktisk da ingen har bestemt hvor ting skal være osv enda.

Hvorfor kjøper dere ikke en bolig sammen? Da eier dere likt, starter helt likt, den ene flytter ikke inn hos den andre, dere slipper å tenke på hvam han har hatt/bodd der med før osv.

I tillegg blir alt mye enklere både økonomisk og praktisk da ingen har bestemt hvor ting skal være osv enda.

Hvis man skal starte likt må man vel ha sånn ca samme egenkapital. Så om ikke den ene har en stor sparekonto så er det vel fare for at den medegenkapital (fra tidligere bolig) uansett er den som eier mest av en ny bolig.

Gjest barnslig

Hvis man skal starte likt må man vel ha sånn ca samme egenkapital. Så om ikke den ene har en stor sparekonto så er det vel fare for at den medegenkapital (fra tidligere bolig) uansett er den som eier mest av en ny bolig.

Det må da vel gå an å ta opp hvert sitt lån, evt (for gunstigere låneavtale) dele kjøpesummen i to?

Den som har mest egenkapital, får dermed minst lån, og omvendt. Likevel eier de like mye hver.

Annonse

Det må da vel gå an å ta opp hvert sitt lån, evt (for gunstigere låneavtale) dele kjøpesummen i to?

Den som har mest egenkapital, får dermed minst lån, og omvendt. Likevel eier de like mye hver.

DET blir nok utrolig mye dyrere og mer komplisert enn å ta opp et felles lån!

DET blir nok utrolig mye dyrere og mer komplisert enn å ta opp et felles lån!

... vanskeligere å administrere i parksis. Som samboere må man jo i en eller annen grad ha felles økonomi, og det blir jo litt merkelig at den ene skal ha mye større boutgifter enn den andre? Er du ikke enig?

Hadde villet kjøpe meg inn i leiligheten!

Har en ung svigerinne som flyttet inn hos kjæresten sin. De bodde sammen i 2 år. Hun stod for halvparten av husleia. Da det ble slutt, solgte han leiligheten. Den ble solgt for 300000 mer enn han gav for den. Så her kunne hun gått ut av det med 150000 på konto!

Men det gjorde hun altså ikke!

Så hvis ikke du kjøper deg inn i leiligheten, bør du ikke betale noe heller. Synes jeg!

Hadde villet kjøpe meg inn i leiligheten!

Har en ung svigerinne som flyttet inn hos kjæresten sin. De bodde sammen i 2 år. Hun stod for halvparten av husleia. Da det ble slutt, solgte han leiligheten. Den ble solgt for 300000 mer enn han gav for den. Så her kunne hun gått ut av det med 150000 på konto!

Men det gjorde hun altså ikke!

Så hvis ikke du kjøper deg inn i leiligheten, bør du ikke betale noe heller. Synes jeg!

Hvorvidt det er urettferdig, beror på flere forhold. Hadde svigerinnen din kommet til å kjøpe seg leilighet uansett, eller ville hun fortsatt å leie? Hun tjente vel uansett på å dele på husleia hans i stedet for å betale en full på egenhånd? Hvor lenge hadde han eid leiligheten før hun flyttet inn? Om han allerede hadde eid den i mange år, ville hennes del av verdiøkningen uansett ikke blitt så mye.

Kjæresten min har flyttet inn i min leilighet, men vi har ingen planer om at han skal kjøpe seg inn. I stedet skal vi selge om en stund (vi trenger noe større), og min egenkapital (fra salget av nåværende leilighet) danner grunnlaget for min eierandel av den nye boligen.

Hvorvidt det er urettferdig, beror på flere forhold. Hadde svigerinnen din kommet til å kjøpe seg leilighet uansett, eller ville hun fortsatt å leie? Hun tjente vel uansett på å dele på husleia hans i stedet for å betale en full på egenhånd? Hvor lenge hadde han eid leiligheten før hun flyttet inn? Om han allerede hadde eid den i mange år, ville hennes del av verdiøkningen uansett ikke blitt så mye.

Kjæresten min har flyttet inn i min leilighet, men vi har ingen planer om at han skal kjøpe seg inn. I stedet skal vi selge om en stund (vi trenger noe større), og min egenkapital (fra salget av nåværende leilighet) danner grunnlaget for min eierandel av den nye boligen.

Han kjøpte leiligheten da han flyttet til byen hun bor i for å være nærme henne.

Hun flyttet inn etter 2 mnd.

Så personlig synes jeg at det virker litt urettferdig.

Hun flyttet rett fra foreldene sine og inn til han. Litt vanskelig å svare på om hun ville kjøpt leilighet selv eller om hun ville leid dersom hun var alene. Det har jeg aldri spurt henne om.

Men _jeg_ ville nok kjøpt meg inn om jeg var i samme situasjon.

Han kjøpte leiligheten da han flyttet til byen hun bor i for å være nærme henne.

Hun flyttet inn etter 2 mnd.

Så personlig synes jeg at det virker litt urettferdig.

Hun flyttet rett fra foreldene sine og inn til han. Litt vanskelig å svare på om hun ville kjøpt leilighet selv eller om hun ville leid dersom hun var alene. Det har jeg aldri spurt henne om.

Men _jeg_ ville nok kjøpt meg inn om jeg var i samme situasjon.

Men da valgte hun å ikke kjøpe seg inn, og sånn sett synes jeg det er greit at hun heller ikke får med seg noe ut. Hadde ikke jeg kjøpt meg leilighet ville jeg heller ikke hatt egenkapital av verdiøkningen. Den risken må man ta, rett og slett.

Noe annet ville vært om de hadde vært gift i mange år og han bevisst hadde satt boligen i sitt navn...

Men da valgte hun å ikke kjøpe seg inn, og sånn sett synes jeg det er greit at hun heller ikke får med seg noe ut. Hadde ikke jeg kjøpt meg leilighet ville jeg heller ikke hatt egenkapital av verdiøkningen. Den risken må man ta, rett og slett.

Noe annet ville vært om de hadde vært gift i mange år og han bevisst hadde satt boligen i sitt navn...

"Men da valgte hun å ikke kjøpe seg inn, og sånn sett synes jeg det er greit at hun heller ikke får med seg noe ut. "

Ja, hvis et er dette man har valgt.

Men jeg har hørt om dem som tenker at "en krone er en krone", og derfor betaler den ene på boliglånet, mens den andre betaler for mat og slikt. DA sitter man virkelig med skjegget i postkassa hvis/når samboerforholdet tar slutt.

Annonse

"Men da valgte hun å ikke kjøpe seg inn, og sånn sett synes jeg det er greit at hun heller ikke får med seg noe ut. "

Ja, hvis et er dette man har valgt.

Men jeg har hørt om dem som tenker at "en krone er en krone", og derfor betaler den ene på boliglånet, mens den andre betaler for mat og slikt. DA sitter man virkelig med skjegget i postkassa hvis/når samboerforholdet tar slutt.

Jeg skjønner ikke at noen kan være så naive og korttenkte i våre dager, jeg. Blir akkurat som dem som er hjemmeværende å årevis og satser på at man lever "happily ever after" med mannen i sitt liv. Så sitter man der da, med minstepensjon...

Enhver har ansvar for seg selv og sin egen økonomi.

Gjest barnslig

... vanskeligere å administrere i parksis. Som samboere må man jo i en eller annen grad ha felles økonomi, og det blir jo litt merkelig at den ene skal ha mye større boutgifter enn den andre? Er du ikke enig?

Jo, i utgangspunktet så er jeg enig. Men du la det fram som et problem at den ene evt. har mer egenkapital enn den andre.

Hvis så er tilfelle, så er det jo bare følgende muligheter:

Dele alt jevnt, også den enes egenkapital, eller

Ta opp hvert sitt lån (evt felles lån, dele kjøpesummen i to, betale hver for seg), eller

Fortsette å leie bolig sammen, eller

Den uten egenkapital leier hos den andre, og taper økonomisk på det.

Uansett vil det slå ujevnt ut dersom de ikke er innstilt på å dele alt. De eier ulik del av boligen, den ene har mer å rutte med til hverdags, eller den ene har fetere bankkonto enn den andre.

Og for å si det slik: I sin tid var jeg innstilt på å dele jevnt, fordi jeg var dum nok til å tro at forholdet ville vare. Etter bruddet gikk jeg dundrende i minus, og skal jeg noen gang bli samboer igjen, får vedkommende akseptere at min egenkapital er min. OG at jeg kommer til å skyte den inn i en evt. felles bolig.

Jo, i utgangspunktet så er jeg enig. Men du la det fram som et problem at den ene evt. har mer egenkapital enn den andre.

Hvis så er tilfelle, så er det jo bare følgende muligheter:

Dele alt jevnt, også den enes egenkapital, eller

Ta opp hvert sitt lån (evt felles lån, dele kjøpesummen i to, betale hver for seg), eller

Fortsette å leie bolig sammen, eller

Den uten egenkapital leier hos den andre, og taper økonomisk på det.

Uansett vil det slå ujevnt ut dersom de ikke er innstilt på å dele alt. De eier ulik del av boligen, den ene har mer å rutte med til hverdags, eller den ene har fetere bankkonto enn den andre.

Og for å si det slik: I sin tid var jeg innstilt på å dele jevnt, fordi jeg var dum nok til å tro at forholdet ville vare. Etter bruddet gikk jeg dundrende i minus, og skal jeg noen gang bli samboer igjen, får vedkommende akseptere at min egenkapital er min. OG at jeg kommer til å skyte den inn i en evt. felles bolig.

Det vra nettopp det som var poenget mitt, at det ble ikke "helt likt" selv om de selger denne boligen og kjøper en ny. Det var heller ikke poenget. Jeg synes det er helt greit med skjevdeling, det har lite å si i det daglige, men ved et evt brudd får den som la mest i en bolig mest ut. Rett og rimelig.

Det eneste riktige er imo at den ene kjøper seg inn i leiligheten.

"......................................."

Herlighet, kjøpe seg inn og leie hos den andre, og få skrevet av osv........

Joda det kan være lurt å sikre sin egen økonomi og verdier.

Jeg hadde selv hus og bil og alt det der.

Så ble jeg samboer og senere gift med en som solgte leiligheten sin og har brukt penger på meg og barna, alså ferier, oppussing osv.....

Jeg er fortsatt eneste eier på et stort hus, av hensyn til barna vil han ikke skrive noe avtaler. Det er etter eget ønske. Barna er mine særkullsbarn.

For som han sier, jeg klarer meg uansett, har jobb og tjener bra.

Og det er en kjærlighetserklæring til meg ;-))

Skriv samboerkontrakt. Hvordan dere vil ordne det med leilighet og egenkapital osv, har de andre svart på, og her kommer det an på både hva dere selv ønsker, hvem som eier hva, hvor mye egenkapital det er snakk om, om en av dere eier leilighet/hus i utgangspunktet, osv osv

Jeg syns det blir for enkelt å si at en regel gjelder for alle. Det er for mye som spiller inn.

Vi har skrevet samboerkontrakt hos advokat, og fått den tinglyst. Utfra alle ting som ligger som forutsetning hos oss, er den rettferdig overfor begge to.

Skriv samboerkontrakt. Hvordan dere vil ordne det med leilighet og egenkapital osv, har de andre svart på, og her kommer det an på både hva dere selv ønsker, hvem som eier hva, hvor mye egenkapital det er snakk om, om en av dere eier leilighet/hus i utgangspunktet, osv osv

Jeg syns det blir for enkelt å si at en regel gjelder for alle. Det er for mye som spiller inn.

Vi har skrevet samboerkontrakt hos advokat, og fått den tinglyst. Utfra alle ting som ligger som forutsetning hos oss, er den rettferdig overfor begge to.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...