Gjest Kymra Skrevet 20. april 2001 Del Skrevet 20. april 2001 Hei! Jeg var til ultralyd i uke 8 og uke 12 og da fant de at fosteret hadde utviklet seg i samsvar med min antatte termindato. Ny ultralyd i uke 18+4 ga plutselig ny termindato - 12 dager senere enn tidligere. Jordmor kontrollmålte flere ganger, men med samme resultat. Hvordan kan dette være mulig? Vet selv nøyaktig når befruktning skjedde, så derfor er jeg nå veldig bekymret for at fosteret ikke vokser slik det skal. (Alle fosterets mål - hode, lårbein m.m. harmonerte forøvrig med hverandre). I uke 8 skulle de vel ha sett forskjell om fosteret bare var 6 uker? Har jeg grunn til å være bekymret? Ble søvnløs av dette da jeg har lest at ultralyd bl.a. benyttes for å sjekke "lengdevekst og andre skjellettsykdommer". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25311-fosterets-lengdevekst-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 20. april 2001 Del Skrevet 20. april 2001 Du har opplevd noe som er svært vanlig, at terminen blir flyttet til tross for at man vet med sikkerthet når man ble befruktet. Muligens skyldes dette rett og slett tilfeldigheter. Når man måler fosteret for å beregne termin, utgjør 1mm 1uke. Altså skal det ikke så mye til for å bomme litt. Det viser seg at de målingene som blir gjort rundt uke 9-10 faktsik er de mest eksakte med tanke på termin, men man har ingen rutinemessig screening på dette tidspunkt fordi det er altfor vanskelig å fastslå evt. avvik av annen art. Jeg synes du skal stole på de funnene som ble gjort i uke 8 og 12 (med tanke på vekst og svangerskapets lengde), men du bør bare akseptere at den nye termindatoen er den som blir fulgt på papiret. Barnet kommer høyst sansynlig når det er modent for det, enten det er på den ene eller andre termindatoen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25311-fosterets-lengdevekst-hjelp/#findComment-105105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 20. april 2001 Del Skrevet 20. april 2001 Du har opplevd noe som er svært vanlig, at terminen blir flyttet til tross for at man vet med sikkerthet når man ble befruktet. Muligens skyldes dette rett og slett tilfeldigheter. Når man måler fosteret for å beregne termin, utgjør 1mm 1uke. Altså skal det ikke så mye til for å bomme litt. Det viser seg at de målingene som blir gjort rundt uke 9-10 faktsik er de mest eksakte med tanke på termin, men man har ingen rutinemessig screening på dette tidspunkt fordi det er altfor vanskelig å fastslå evt. avvik av annen art. Jeg synes du skal stole på de funnene som ble gjort i uke 8 og 12 (med tanke på vekst og svangerskapets lengde), men du bør bare akseptere at den nye termindatoen er den som blir fulgt på papiret. Barnet kommer høyst sansynlig når det er modent for det, enten det er på den ene eller andre termindatoen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25311-fosterets-lengdevekst-hjelp/#findComment-105112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.