Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tullerull

De siste dagene har jeg hver kveld hatt smerter/murringer nederst i magen og i korsryggen. Kjennes som milde rier. De kommer i tillegg til de vanlige kynnerene som jeg har endel av til dagen. Har ca 3-4 av dem hver ettermiddag/kveld. I mitt første svangerskap hadde jeg liknende smerter fra uke 34, bare sterkere. da hadde jeg 1,5 cm åpning i uke 36 og fødte i uke 38. Nå er jeg bare i uke 31 og er derfor redd for at fødselen kan starte så altfor tidlig. Er det vanlig med litt vonde kynnere på denne tiden i svangerskapet? Bør jeg få undersøkt livmorhalsen? Hvilke muligheter har barnet hvis det blir født 8-9 uker før tiden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25328-milde-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes i prinsippet at alle som ikke nærmer seg den siste måneden av svangerskapet, skal ta kraftige kynnere med tilhørende smerter på alvor. Synes derfor at du skal få vurdert kynnerne og evt. effekt på livmorhalsen av lege/jordmor. Du forteller at du kjenner igjen styrken på kynnerne fra forrige svangerskap, og det er en god indikasjon på at disse kanskje er i sterkeste laget. Jeg synes ikke du skal bli redd for at du er i ferd med å føde, heller kanskje ta forhåndsregler for hvordan du forholder deg i tiden fremover. Kanskje bør du ligge meget lavt i terrenget og ikke jobbe, drive mye fysisk aktivitet osv. Uansett, en vurdering hos lege (evt. spesialist) vil være nødvendig . Du lurer på hvilke muligheter barnet har hvis det skulle bli født nå, og til det kan jeg svare at det høyst sansynlig vil klare seg veldig bra. Det er ingen fordel å bli født for tidlig, det blir en tøff start med kuvøse etc. , men på sikt har man veldig gode sjangser for å vokse opp uten varig men, når man blir født rundt uke 32.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25328-milde-smerter/#findComment-105431
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...