Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde min siste mens 14. september, har alltid vært regelmessig. Hadde i følge test eggløsning 28. september. Testet positivt 12. oktober, to dager før ventet mens. Mensterminen er i følge bøker 21. juni. På ultralyd i uke 12 ble terminen beregnet til 20. juni. På ultralyd i uke 19 ble ny termin 26. juni, men dette får jeg ikke til å stemme siden jeg vet når jeg hadde eggløsning og siden jeg testet positivt allerede 12. oktober. Jordmor går ut fra den første ultralydterminen (20. juni) og selv da har jeg høye SF mål. Hvis terminen er 26. juni blir jo målene enda høyere. Vet jo at barnet kommer når det kommer, men dette med dato betyr jo litt for både overtidsvurdering, svangerskapspermisjon og evt. vurdering av størrelsen på fosteret. Hvliken termin synes du jeg bør gå ut fra?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25329-om-terminberegning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes alt taler for at det er din egen termin som stemmer overens med svangerskapets lengde. Du er inne på noe som mange bekymrer seg for når de har fått terminen flyttet fram i tid. Hva gjør man hvis man går over tiden osv. I utgangspunktet vil jeg anbefale deg å stole på at barnet kommer av seg selv når tiden er inne for det, sansynligvis + - 14 dager rundt din termin. Svangerskapspermisjonen din kan du starte når du selv ønsker det, om så 5-6 uker før termin. Det er ikke alle som er klar over dette, siden det vanlige er at man blir sykemeldt hvis man ikke klarer å være i jobb fram til permisjonen starter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25329-om-terminberegning/#findComment-105433
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...