Gjest sirius84 Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 var hos legen for et par uker siden, han tok da noen blodprøver, som jeg ringte inn og fikk svar på idag. prøvene viste at jeg hadde lavt østrogen innhold, og at det var "noe" med hypofysen. (husker ikke helt hva han sa jeg ) når jeg var hos han sist, sa han at han mistenkte pco(s), og at jeg skulle få henvisning til gynekolog når jeg fikk prøvesvarene igjen. men når jeg snakket med han idag nevnte han også idag pco(s) og dette her med østrogenet og hypofysen, og at jeg nå skal til sykehuset for å ta CT for å se på hypofysen. vet jo at hypofysen styrer det meste av hormoner, men må jo si jeg sitter her og lurer fælt på hvorfor jeg plutselig skal ta CT, noe som han ikke nevnte sist.. noen som har noen lignende erfaringer og som vet hvorfor jeg nå skal ta CT? ettersom jeg har lest rundt omkring pleier man ikke å bli sendt til CT når det gjelder pco(s). for ordens skyld, så er jeg 22 år og slutta på p-piller for over et år siden. håper noen har et svar til meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253305-lavt-%C3%B8strogen-niv%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Hvis legen mener at du skal ha undersøkelse av hypofysen kan det være to grunner. 1. At du produserer for mye av hypofysehormoner prolaktin, det kan i sjeldne tilfeller skyldes en godartet svulst på hypofysen, et prolaktinom. Prolaktin hemmer produksjonen av østrogen i eggstokken. 2. Andre hypofyseforstyrrelser kan føre til lav produksjon av de hormoner som stimulerer eggstokken, FSH og LH. Det kan igjen redusere østrogendannelsen. Ved PCOS produserer eggstokken for mye mannlig hormon, men det skyldes ikke forstyrrelser i hypofysen. PCOS gir spesielle forandringer i eggstokken kom kan ses på ultralyd. Ved PCOS kan det produseres for mye prolaktin, men det er ganske sjelden. Jeg tror altså at det er påvist forhøyet prolaktin og at det er årsaken til at du skal ha utført CT, men først ville jeg ha gjentatt måling av prolaktin, da nivået kan svinge mye. Ble du klokere av dette? Ellers legg inn tilleggsspørsmål. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253305-lavt-%C3%B8strogen-niv%C3%A5/#findComment-2002334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sirius84 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hvis legen mener at du skal ha undersøkelse av hypofysen kan det være to grunner. 1. At du produserer for mye av hypofysehormoner prolaktin, det kan i sjeldne tilfeller skyldes en godartet svulst på hypofysen, et prolaktinom. Prolaktin hemmer produksjonen av østrogen i eggstokken. 2. Andre hypofyseforstyrrelser kan føre til lav produksjon av de hormoner som stimulerer eggstokken, FSH og LH. Det kan igjen redusere østrogendannelsen. Ved PCOS produserer eggstokken for mye mannlig hormon, men det skyldes ikke forstyrrelser i hypofysen. PCOS gir spesielle forandringer i eggstokken kom kan ses på ultralyd. Ved PCOS kan det produseres for mye prolaktin, men det er ganske sjelden. Jeg tror altså at det er påvist forhøyet prolaktin og at det er årsaken til at du skal ha utført CT, men først ville jeg ha gjentatt måling av prolaktin, da nivået kan svinge mye. Ble du klokere av dette? Ellers legg inn tilleggsspørsmål. Vennlig hilsen Mette H Moen snakket såvidt med min lege idag. han sa ikke noe ang prolaktin, men at han ville som en sikkerhet se om det var en forstørra kjertel, altså hypofysen, som gjorde at østrogen nivået var for lavt.. takker for kjempebra svar fra deg Mette! fikk bedre og mer svar her enn jeg gjorde hos min egen lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253305-lavt-%C3%B8strogen-niv%C3%A5/#findComment-2003454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sirius84 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 snakket såvidt med min lege idag. han sa ikke noe ang prolaktin, men at han ville som en sikkerhet se om det var en forstørra kjertel, altså hypofysen, som gjorde at østrogen nivået var for lavt.. takker for kjempebra svar fra deg Mette! fikk bedre og mer svar her enn jeg gjorde hos min egen lege. lurer også på hvordan det vil være for meg å begynne på p-piller igjen? har fått så mye uren hud, og har gått på tetralysal i 2 mnd men ingen virk. så lurer på å begynne på p-pillen diane igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/253305-lavt-%C3%B8strogen-niv%C3%A5/#findComment-2004984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.