Gjest Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Vi er en familie som har planer om å skaffe oss katt. Ingen av oss har allerg, men vi har et søskenbarn på 3 år som har astma. Det er ikke tatt test på om hun reagerer på dyr, men det er konstatert matallergi for to typer mat. Spørsmålet er om man kan skaffe seg dyr med astma i familien? Og hvor stor sjanse det er for at hun med astma vil reagere på katt? Hvordan kan man best forholde seg til kattehold og besøk av barn med astma. Vi har et stort ønske om katt, men vil jo heller ikke at dette skal føre til at søskenbarnet til barna mine skal bli syk og ikke kan komme på besøk til oss. Det er en korthåret rasekatt vi har bestillt. Hva vil du råde oss til? 0 Siter
Gemini Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Katt er det pelsdyret som flest allergikere reagerer på. Så selv om niesen ikke nå skulle være allergisk mot katt, så vil hun uansett være svært utsatt for å bli allergisk med katt med tiden, all den tid hun har allergier og astma-plager allerede. Jeg ville nok frarådet katt i deres tilfelle. 0 Siter
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 9. november 2006 Skrevet 9. november 2006 Katt er et ganske sterkt allergen og katteallergi er som følge av det vanligere enn f. eks. hundeallergi. Når det i kjernefamilien ikke er noen allergikere og dere har lyst på katt, så synes jeg det er greit. Men ta den ikke med på besøk til lille kusine. Og når hun er på besøk kan dere jo la være å la henne leke med den. Selv om hun har matallergi og så er det jo ikke sikkert at hun utvikler noen dyreallergi. Det er så mange gode og positive sider ved dyrehold, så derfor mener jeg det er riktig med en såpass liberal holdning. 0 Siter
msfisk Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Katt er det pelsdyret som flest allergikere reagerer på. Så selv om niesen ikke nå skulle være allergisk mot katt, så vil hun uansett være svært utsatt for å bli allergisk med katt med tiden, all den tid hun har allergier og astma-plager allerede. Jeg ville nok frarådet katt i deres tilfelle. Det finnes en katterase som heter Sibirkatt. Mange allergikere tåler denne rasekatten. mer informasjon finnes på www.sibirkattensvenner.com 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.