Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 43 år, har to barn på 4 og 2,5. Vi tar gjerne et barn til, men regner ikke md at det er store sjanser for det. Hadde siste menstruasjon i beg. av september. To uker etter dette fikk jeg en blødning m. mørkt blod, som varte i alt ca. 1 uke. Jeg dro til legen etter dette, som tok en celleprøve - har ikke hørt noe så jeg regner med at det ikke var noe galt med den. Tok en gravi-test dagen før legebesøket for sikkerhets skyld, den var negativ. Etter dette har jeg ennå ikke fått mensen tilbake, - men har kjent tydelige menssmerter av og til. For ca. en uke siden ble jeg veldig trett, og har vært kvalm m. svak hodepine og økt vannlating. Men ikke ømme bryster eller spesielle kjennetegn på graviditet i underlivet. Vi bor på et lite sted og jeg orker ikke kjøpe en gravi-test i butikken her. Men kan det i det hele tatt være noen sjanse for det? Kan det tvert imot være snakk om overgangsalderen som har satt inn for fullt? Kan det være at mens-blodet samler seg opp i kroppen av en eller annen grunn? Hadde ellers en MA i august -05, og fikk konstatert lavt stoffskifte i oktober -05, som jeg har tatt Levaxin for siden. Litt uregelmessige menstruasjoner, men ikke som dette. Legen utelukket ellers ikke at den siste lødningen m. mørkt blod kunne skyldes en abort.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig med sikkerhet å avgjøre om du har hatt en tidlig abort eller om det er begynnende overgangsalder. Begge tilstander medfører svingninger i hormonproduksjon. En blodprøve for å teste hormonnivået kan være vanskelig å tolke da det kan endre seg fra dag til dag. En blodprøve kan utelukke graviditet. Du kan kjøpe graviditetstest via nettet. Mensblodet samler seg ikke opp i kroppen, men slimhinnen i livmoren (den som gir menstruasjonsblødning) kan vokse og ikke bli avstøtt ved en normal menstruasjon hvis det ikke har vært eggløsning. Jeg synes du skal få en ny vurdering, ev henvisning til gynekolog. Jeg kan altså ikke si noe sikkert om hva som er årsaken til dine symptomer. Det er bare tiden som vil avklare det.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...