Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jent77

Jeg er en jente på snart 24 år, har brukt p-piller de siste 7 årene. Det siste året har jeg hatt veldig lite mens, og den har også "hoppet over" noen ganger. Er mensen i ferd med å forsvinne? Kan dette være et tegn på at jeg kan være/bli ufruktbar? Hvis det kan være positivt å slutte med pillene hadde det vært bra og vite, da jeg har lyst på barn om ikke så lenge.

Jeg lever ellers "normalt", røyker ikke og har fast partner.

Hva kan grunnen til dette være? Har langvarig bruk av p-piller effekt på senere fruktbarhet?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25347-lite-og-sjelden-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-pillen er sammensatt av to hormoner som hemmer eggløsning og hemmer dannelse av slimhinnen i livmoren. Iblant kan slimhinnen bli så lite utviklet på p-pillen at det ikke blir blødning. Jeg vil betegnes det som en absolutt positiv effekt av pillen, og jeg kan garantere deg at den vokser ut få uker etter at du har sluttet med pillen.

Det betyr ikke noe for senere graviditet, men kan bety en viss beskyttelse mot kreft i livmorkroppen og eggstokker.

Vent du med å slutte med pillene til du ønsker å bli gravid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25347-lite-og-sjelden-mens/#findComment-105915
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...