Gå til innhold

Spontanaborter etter keisersnitt

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år, og har ei datter på 18mnd. Hun ble født med keisersnitt. Det var ikke planlagt, men heller ikke dramatisk eller med hastverk, det ble bestemt pga langsom fremgang (41 timer i fødsel med kraftige rier og bare 6cm åpning)En dag etter snittet fikk jeg noe de kalte for hematom på den ene sida, og det gjorde at jeg hadde store smerter og ikke klarte å bevege meg normalt på nesten to mnd. Renselsen varte også svært lenge, over 6 uker, og de to første ukene kom det mye klumper etc. Grunnen til at jeg forteller dette, er fordi jeg er bekymret for at livmoren min kan være skadet på noe vis etter keisersnittet. Da datteren vår var litt over et år, ville vi prøve å bli gravide igjen. Første gangen endte med spontanabort med påfølgende utskrapning i uke 13, og nå bare 3 mnd etter har jeg akkurat hatt utskrapning etter bekreftet missed abortion i uke 10 (foster dødt ca uke 5, forstersekk og livmor fortsatte vekst). Prøvde å spørre gynekologen om dette på sykehuset, men hun svarte unnvikende, og gjentok noe hun alt hadde nevnt, at kun to SA/MA alltid sees som tilfeldig. Har jeg grunn til bekymring, og er det noe jeg evt bør få sjekket før vi prøver igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253793-spontanaborter-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan trøste deg med at arret etter keisersnitt gror meget bra, og tilhelingen har ikke noe med den langvarige renselse å gjøre. Du har nå hatt to aborter, det skjer hos ca 2-3 % at de får slike to etterfølgende aborter uten at det er klar årsak. Når du blir gravid neste gangen synes jeg du skal be om en tidlig ultralydundersøkelse (ca 7 uker etter menstruasjonens start). Det er første etter tre aborter på rekke at man starter utredning, og selv da er det bare hos halvparten man kan finne en årsak, og enda sjeldnere at man finner noe man kan behandle. Jeg synes du skal vente til du har hatt en normal menstruasjon med nytt forsøk. Det er 85 % sjanse for at det går bra. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...