Gå til innhold

Hovne lepper etter slag

Anbefalte innlegg

Hei.

For 5 uker siden falt jeg slik at et metallgelender traff meg mellom nesa og leppene. Slaget var så kraftig at huden sprakk, det blødde kraftig og jeg måtte sy fem sting på legevakten. Kuttet strakk seg fra rett under nesa og ned til midt i høyre overleppe. Men det var ikke gjennomgående, og leppa var ikke kløyvd. Etter dette hovnet høyre overleppe kraftig opp, men den verste hevelsen gikk ned i løpet av de første par ukene. Men så virket det som om det stoppet opp. Kuttet ellers har grodd fint, og arret sees som en rosa strek. Dette vil vel bli lysere i fargen etterhvert, og finnes det noe jeg kan smøre på arret for å gjøre det mindre synlig? Mitt spørsmål gjelder hovesakelig leppene: Høyre overleppe er altså fortsatt hoven etter 5 uker, og jeg kan kjenne en liten kul i leppa der slaget traff. Denne kulen er dog blitt mindre enn den var i begynnelsen. Er det normalt at en hevelse i leppene etter et slag ikke går ned etter så lang tid som 5 uker, og isåfall, hvor lang tid kan det ta før leppene blir normale? Eller må jeg nå innfinne meg med at høyre overleppe vil forbli sånn? Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253796-hovne-lepper-etter-slag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vanligvis kan det gå opptil 6 måneder før man ser hvordan et arr endelig blir seende ut. Du kan altså regne med at hevelsen vil gå ytterligere ned, og at rødfargen blekner. I mellomtiden kan du bruke en dekkstift. Dersom det fremdeles er kosmetisk skjemmende hevelse rundt arret etter et halvt år, kan en plastikk-kirurg vurdere om det kan gjøres noe kirurgisk for å forbedre utseendet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...