Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skriver dette innlegget på nytt for jeg trenger svar fra fagperson og forrige gang ble noe tull med betaling.Altså:

Jeg hadde en SA for 5 uker siden, var da 8 uker på veien. Har nå fått første normal mens og tanken er å begynne å prøve på nytt.Mensen er nå ferdig og jeg kjøpte digital EL-test fra Clear Blue,tenkte at digital blir bedre for å ikke mistolke resultatet eller innbilde meg noe. Jeg hadde syklus på 28 dager før jeg ble gravid, og nå mensen er kommet nøyaktig en måned etter SA. (SA skjedde den 6 okt, mensen kom den 6 nov). Når jeg skal begynne å ta EL-test, skal jeg gå ut ifra at jeg har fortsatt syklus på 28 dager,eller blir det feil? Det står også i bruksanvisning at hvis man var nylig gravid, kan det påvirke testen og man kan få falsk resultat. Hvor lenge betyr nylig i sånne tilfeller? Vet egentlig ingenting om LH-nivå under graviditeten, hvordan er det egentlig? Blir den forhøyet lenge etter SA?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254168-el-test-etter-sa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har hatt en menstruasjon kan du regne med at du er i normal syklus. Om den blir på 28 dager igjen kan man ikke garantere, men det er sannsynlig. Du begynner da til vanlig tid (dag 10?) med eggløsningstest. Er det egentlig nødvendig med slike tests hvis du har helt regelmessige menstruasjoner? Under graviditet blir LH meget lav, men i stedet produseres graviditetshormonet HCG som i noen tester kryss-reagerer med LH og man kan derfor få falske utslag. HCG er forhøyet noen tid etter en abort, og det kan altså gi falsk positiv test, men nå kan du regne med at det er ute av kroppen.

Lykke til med neste forsøk, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254168-el-test-etter-sa/#findComment-2018351
Del på andre sider

Hvis du har hatt en menstruasjon kan du regne med at du er i normal syklus. Om den blir på 28 dager igjen kan man ikke garantere, men det er sannsynlig. Du begynner da til vanlig tid (dag 10?) med eggløsningstest. Er det egentlig nødvendig med slike tests hvis du har helt regelmessige menstruasjoner? Under graviditet blir LH meget lav, men i stedet produseres graviditetshormonet HCG som i noen tester kryss-reagerer med LH og man kan derfor få falske utslag. HCG er forhøyet noen tid etter en abort, og det kan altså gi falsk positiv test, men nå kan du regne med at det er ute av kroppen.

Lykke til med neste forsøk, vennlig hilsen Mette H Moen

Jepp :) Tusen takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254168-el-test-etter-sa/#findComment-2019160
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...