Gå til innhold

PCO/PCOS?

Anbefalte innlegg

Gjest lillesøteida

Lurer litt på dette med PCO/PCOS. Prøver å bli gravid men barn nr.3, men etter 9 mån. har det fortsatt ikke skjedd noe. Ble relativt fort gravid med de to første (6 mån./3 mån.).Så da jeg fortsatt ikke er gravid begynner jeg å lure: kan det være noe galt? Er ikke overvektig 171cm/64kg, har regelmessige menstruasjoner. Har ikke tatt eggløsningstester da jeg er relativt sikker på at jeg har eggløsning pga. slimete utflod, stikkinger i eggledere og temperaturøkning. Har en del kroppshår, men det har jeg alltid hatt og regner dette som genetisk. Er det forsatt fare for at jeg kan ha PCO/PCOS? Det jeg også lurer på er om man kan få denne tilstandene etter å ha vært gravid. Kan det rett og slett være alderen min som tilsier at det tar lengre tid for å bli gravid? Er 37 år, og min mann er 44.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254203-pcopcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et eller annet sted rundt 35 år (ofte litt over) synker fruktbarheten drastisk for de fleste kvinner. Tidspunktet for akkurat når det skjer, er individuelt.

Så i din alder er det slett ikke uvanlig å måtte prøve ett år eller mer. Jeg tror det er minst like sannsynlig at dette er årsaken, som at du skulle ha fått en sykdom uten særlige symptomer.

Fortsett å holde litt øye med eggløsningen, så kan det gå.

Jeg ble forøvrig gravid da jeg var 38 (spontanaborterte) og 39 (vellykket). Det var ca. 13 måneder mellom hver gang. Men mannen min hadde dårlig sædkvalitet. Dere har forresten heller ikke noen garanti for at den er like god som for noen år siden, den er ikke noen konstant størrelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254203-pcopcos/#findComment-2012750
Del på andre sider

Gjest lillesøteida

Et eller annet sted rundt 35 år (ofte litt over) synker fruktbarheten drastisk for de fleste kvinner. Tidspunktet for akkurat når det skjer, er individuelt.

Så i din alder er det slett ikke uvanlig å måtte prøve ett år eller mer. Jeg tror det er minst like sannsynlig at dette er årsaken, som at du skulle ha fått en sykdom uten særlige symptomer.

Fortsett å holde litt øye med eggløsningen, så kan det gå.

Jeg ble forøvrig gravid da jeg var 38 (spontanaborterte) og 39 (vellykket). Det var ca. 13 måneder mellom hver gang. Men mannen min hadde dårlig sædkvalitet. Dere har forresten heller ikke noen garanti for at den er like god som for noen år siden, den er ikke noen konstant størrelse.

Godt å få det bekreftet! Men laban du skriver at sædkvaliteten kan bli dårligere med årene, jeg har alltid trudd at den var konstant hvis en mann først har god sædkvalitet.

Så lurer jeg på hva med en kvinnes alder som gjør at hun ikke blir så lett gravid. Er det eggkvaliteten, forhold i livmoren eller noe annet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254203-pcopcos/#findComment-2014390
Del på andre sider

Godt å få det bekreftet! Men laban du skriver at sædkvaliteten kan bli dårligere med årene, jeg har alltid trudd at den var konstant hvis en mann først har god sædkvalitet.

Så lurer jeg på hva med en kvinnes alder som gjør at hun ikke blir så lett gravid. Er det eggkvaliteten, forhold i livmoren eller noe annet?

Sædkvaliteten trenger ikke blir dårligere med årene. Jeg mente bare at det ikke er sikkert at den er konstant. Så lenge man får de barna man ønsker seg, blir den jo ikke sjekket. Eller hvis den f.eks. alltid har vært litt i underkant, trenger det ikke å bli oppdaget så lenge partneren er ung og frisk. Men hvis hun også får litt nedsatt fertilitet pga. alder eller annet, kan dette sammen med litt nedsatt sædkvalitet gjøre en forskjell.

Den viktigste årsaken til at kvinnens fruktbarhet synker mer enn mannens, er vel at hennes egg er dannet når hun blir født. Når de begynner å nærme seg "datogrensen" er det vel flere av dem som er uegnet - og selv om de skulle bli befruktet, går de til grunne.

Mannens sæd produseres relativt kort tid før "bruk", så der betyr ikke den fysiske alderen så mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254203-pcopcos/#findComment-2014436
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...