Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her kan du jo lese litt om bakgrunnen for synet på disse menneskene som fikk betegnelsen hottentot:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hottentot

Da skjønner du kanskje hvor nedlatende det er.

Ja, men det visste jo ikke Torbjørn Egner, og han skrev sangen i god tro! derfor synes jeg den er så uskyldig søt. Og det var en fin sang helt til noen (som deg?) skulle begynne å analysere alle ord og uttrykk og det hele ender opp med at han er rasist!! Stakkars, det var nok ikke slik han mente det.

(og dere lar vel i -gud forby- barna deres lese om Sølvpilen eller Hiawatha, for der kan de komme til å tro at folket heter Indianere noe de aldeles ikke er -fra India altså, det var bare noen som en gang trodde det- nesten ingen bor i telt lenger og røyksignaler er bare SÅ ut! Husk å presisere ovenfor barna at det heter Native americans, som i sangen 1 og 2 og 3 native americans, 4, 5 og 6 native americans, 7 og 8 og 9 native americans, 10 native americans små!!

(vi vil jo ikke være verken fordomsfull eller rasistisk, må vite).

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • BessieBie

    12

  • PieLill

    8

  • Gemini

    5

  • grot

    4

Mest aktive i denne tråden

Selvfølgelig skal man snakke om dem, men som vanlige mennesker og ikke som det lite respektfulle hottentott.

Må innrømme at jeg har sunget sangen en del ganger for barna mine (har Torbj.E sangbok), men synger selvfølgelig hver gang "Og dette likte Hoa godt, for han var en ekte -og veldig respektfull-hottentott!!"

Det hender jeg varierer med "Og dette likte Hoa godt, for han var en ekte -og veldig respektfull- gutt som bodde i i en lite stråhyttelandsby i Afrika i gamle dager som jeg ikke vet hva jeg skal kalle, men som i hvertfall ikke heter Hottentott!" Litt tungvint med så lange setninger, men det går:)

Ja, men det visste jo ikke Torbjørn Egner, og han skrev sangen i god tro! derfor synes jeg den er så uskyldig søt. Og det var en fin sang helt til noen (som deg?) skulle begynne å analysere alle ord og uttrykk og det hele ender opp med at han er rasist!! Stakkars, det var nok ikke slik han mente det.

(og dere lar vel i -gud forby- barna deres lese om Sølvpilen eller Hiawatha, for der kan de komme til å tro at folket heter Indianere noe de aldeles ikke er -fra India altså, det var bare noen som en gang trodde det- nesten ingen bor i telt lenger og røyksignaler er bare SÅ ut! Husk å presisere ovenfor barna at det heter Native americans, som i sangen 1 og 2 og 3 native americans, 4, 5 og 6 native americans, 7 og 8 og 9 native americans, 10 native americans små!!

(vi vil jo ikke være verken fordomsfull eller rasistisk, må vite).

Jeg har ikke barn, men jeg har en viss evne til å sette meg inn i hvordan ord kan påvirke folk (og gjerne barn) i dag, selv om ordene i sin tid var skrevet i den beste mening.

Jeg ville heller ikke gitt en følsom tenåring boken jeg fant på et loft i et gammelt hus for noen år siden, kalt "Det sæxuelle spørgsmål" eller noe slikt, der det står mye skremselspropaganda om hva som kan skje hvis ungdommer onanerer...

Det var nok ikke skrevet som annet enn opplysning i sin tid, ut fra den tidens kunnskap.

Det ville heller ikke falle meg inn å kalle en person med Downs syndrom for åndssvak, selv om det var et stuerent begrep for noen få tiår siden.

Tidene forandrer seg, og så også våre begreper og innholdet vi legger i de.

Hvorfor velge å såre noen bevisst, når det så lett kan unngås? Pga trass?

Selvfølgelig skal man snakke om dem, men som vanlige mennesker og ikke som det lite respektfulle hottentott.

Ok. Hvis man tenker på ordet Hottentott som lite respektfullt (det er hva man gjør det til selv) og likevel bruker det, er det lite respektfullt. Men tenker man på det som et navn på linje med nordmann, amerikaner, kineser, same, mongol, indianer eller eskimo (håper de betegnelsene fortsatt er lov å bruke), kan man vel ikke kalle folk for respektløse når man ikke vet bedre?

på samme Cd som Hottentott-sangen er det også en sang om Amandus Dukkemann.. og "vesle SAMBO, vesle Jumbo og Amandus dukkemann".. de kjører utfor trappa osv.. Sambo blir også omtalt som negermann.. i samme sangen. Det er vel Torbjørn Egner CD tror jeg.. Tror ikke jenta mi tenker ove rdet når hun synger med til musikken, men jeg tenker jo mitt da. Disse sangene hadde nok ikke slått an med den teksten i dag nei..

Det er _stor_ forskjell på sangen der Sambo er med og Hoa Hottentott.

Den siste er en del av ukulturarven som bør får dø ut i fred å ro.

mvh

Ok. Hvis man tenker på ordet Hottentott som lite respektfullt (det er hva man gjør det til selv) og likevel bruker det, er det lite respektfullt. Men tenker man på det som et navn på linje med nordmann, amerikaner, kineser, same, mongol, indianer eller eskimo (håper de betegnelsene fortsatt er lov å bruke), kan man vel ikke kalle folk for respektløse når man ikke vet bedre?

Men DU vet bedre, og turnertreneren vet bedre, og hvorfor ønsker du ikke at dine barn skal vite bedre? Hvorfor skal de gå rundt å være ignorante? Du må gjerne synge hvilke sanger du vil for barna dine, men jeg skjønner ikke hvorfor man skulle velge Hoa-sangen blant alle tusen sanger som fins verken på sengekanten eller på turneoppvisning. Det er bare lite opplyst og fantasiløst.Det heter forresten ikke eskimo, men innuit, så har du lært noe nytt i dag også.

Hvis du ikke har visst det før nå: De menneskene som før ble kalt Hottentott, misslikte det sterkt, og ønsker ikke å bli kalt akkurat det. Så nå vet du det. Fortell det gjerne til barna dine også.

Annonse

Jeg har ikke barn, men jeg har en viss evne til å sette meg inn i hvordan ord kan påvirke folk (og gjerne barn) i dag, selv om ordene i sin tid var skrevet i den beste mening.

Jeg ville heller ikke gitt en følsom tenåring boken jeg fant på et loft i et gammelt hus for noen år siden, kalt "Det sæxuelle spørgsmål" eller noe slikt, der det står mye skremselspropaganda om hva som kan skje hvis ungdommer onanerer...

Det var nok ikke skrevet som annet enn opplysning i sin tid, ut fra den tidens kunnskap.

Det ville heller ikke falle meg inn å kalle en person med Downs syndrom for åndssvak, selv om det var et stuerent begrep for noen få tiår siden.

Tidene forandrer seg, og så også våre begreper og innholdet vi legger i de.

Hvorfor velge å såre noen bevisst, når det så lett kan unngås? Pga trass?

Det der med onanering er bare for dumt, og ordet "åndsvak" er satt sammen av to ord som man kan forstå og som gir en mening, og den meningen er ikke god. Altså skjønner vel de fleste åndsfriske (...?) at slike ord bruker man ikke.

De ble jo også kalt mongolid, var det dumt for dem, eller mongolene?

Hottentott gir ingen mening, og barna ser et bilde, hører et navn, og tenker at det er en hottentott. De ser og et bilde, hører et navn, og tenker at det er en kineser. Hvordan skal de vite at det ene er nedlatende???? Det er poenget mitt. Jeg ville selvfølgelig ikke skrevet sanger verken om negerunger eller hottentotter, men hysterisk trenger man vel ikke å bli.

Dessuten tror jeg ikke den sangen er utgitt i den landsdelen der stammen som tidligere ble kalt hottentotter bor, så så veldig lei seg tror jeg ikke de er.

Men DU vet bedre, og turnertreneren vet bedre, og hvorfor ønsker du ikke at dine barn skal vite bedre? Hvorfor skal de gå rundt å være ignorante? Du må gjerne synge hvilke sanger du vil for barna dine, men jeg skjønner ikke hvorfor man skulle velge Hoa-sangen blant alle tusen sanger som fins verken på sengekanten eller på turneoppvisning. Det er bare lite opplyst og fantasiløst.Det heter forresten ikke eskimo, men innuit, så har du lært noe nytt i dag også.

Hvis du ikke har visst det før nå: De menneskene som før ble kalt Hottentott, misslikte det sterkt, og ønsker ikke å bli kalt akkurat det. Så nå vet du det. Fortell det gjerne til barna dine også.

Vet du? Det har jeg faktisk gjort..!

Ok. Hvis man tenker på ordet Hottentott som lite respektfullt (det er hva man gjør det til selv) og likevel bruker det, er det lite respektfullt. Men tenker man på det som et navn på linje med nordmann, amerikaner, kineser, same, mongol, indianer eller eskimo (håper de betegnelsene fortsatt er lov å bruke), kan man vel ikke kalle folk for respektløse når man ikke vet bedre?

Ok.

Jeg kaller deg for en motbyldelig, slesk, kvalmende, imbisil drittsekk for jeg mener ikke noe negativt med det og da er det jo greit.

;-)

Ord er ikke først og fremst hva vi selv velger å legge i dem, men hva som ligger i dem historisk, kulturelt, hos dem som hører på og ikke minst dem ordene treffer.

Å lære seg språk og bli flink i både å forstå og bruke språk handler om alt annet enn å definere ting til det man selv ønsker. Vil man bruke et respektfullt og høflig språk tar man større hensyn til at ordene ikke er gode for andre enn at man selv synes det er kult å holde på en innpakket rasistisk tradisjon.

Vi har kastet ord som lausunge og uekte barn på dynga også. En ung, enslig, gravid kvinne har ikke lengre havnet i uløkka.

Hvorfor ikke kaste den rasistisk språkarven på samma dynga? Koster det så mye?

mvh

Det der med onanering er bare for dumt, og ordet "åndsvak" er satt sammen av to ord som man kan forstå og som gir en mening, og den meningen er ikke god. Altså skjønner vel de fleste åndsfriske (...?) at slike ord bruker man ikke.

De ble jo også kalt mongolid, var det dumt for dem, eller mongolene?

Hottentott gir ingen mening, og barna ser et bilde, hører et navn, og tenker at det er en hottentott. De ser og et bilde, hører et navn, og tenker at det er en kineser. Hvordan skal de vite at det ene er nedlatende???? Det er poenget mitt. Jeg ville selvfølgelig ikke skrevet sanger verken om negerunger eller hottentotter, men hysterisk trenger man vel ikke å bli.

Dessuten tror jeg ikke den sangen er utgitt i den landsdelen der stammen som tidligere ble kalt hottentotter bor, så så veldig lei seg tror jeg ikke de er.

Jeg tror jeg var inne på noe når jeg nevnte ordet trass i et tidligere svar i denne tråden...

Ok.

Jeg kaller deg for en motbyldelig, slesk, kvalmende, imbisil drittsekk for jeg mener ikke noe negativt med det og da er det jo greit.

;-)

Ord er ikke først og fremst hva vi selv velger å legge i dem, men hva som ligger i dem historisk, kulturelt, hos dem som hører på og ikke minst dem ordene treffer.

Å lære seg språk og bli flink i både å forstå og bruke språk handler om alt annet enn å definere ting til det man selv ønsker. Vil man bruke et respektfullt og høflig språk tar man større hensyn til at ordene ikke er gode for andre enn at man selv synes det er kult å holde på en innpakket rasistisk tradisjon.

Vi har kastet ord som lausunge og uekte barn på dynga også. En ung, enslig, gravid kvinne har ikke lengre havnet i uløkka.

Hvorfor ikke kaste den rasistisk språkarven på samma dynga? Koster det så mye?

mvh

Det er ikke kult å holde på en rasistisk tradisjon, nei. Jeg er ikke turntreneren, og ville ikke brukt den sangen til en oppvisning om jeg var en. Hadde nok løftet litt på øyenbrynet om jeg hadde vært på en turnoppvisning og hørt at den sangen ble brukt.

Men jeg føler ikke at man trenger å være hysterisk heller.

Har sunget den sangen for ungene noen ganger tidligere ja. Har fortalt dem om "hottentotter" og at det ikke egentlig heter det (hva bør man kalle dem?). Men siden vi ikke vet noe annet navn, og siden T.E ikke mente noe stygt med det, kan vi synge det. Bare for å vise barna hvor ukomplisert verden en gang var..:)

ylvali1365381015

Jeg har ikke barn, men jeg har en viss evne til å sette meg inn i hvordan ord kan påvirke folk (og gjerne barn) i dag, selv om ordene i sin tid var skrevet i den beste mening.

Jeg ville heller ikke gitt en følsom tenåring boken jeg fant på et loft i et gammelt hus for noen år siden, kalt "Det sæxuelle spørgsmål" eller noe slikt, der det står mye skremselspropaganda om hva som kan skje hvis ungdommer onanerer...

Det var nok ikke skrevet som annet enn opplysning i sin tid, ut fra den tidens kunnskap.

Det ville heller ikke falle meg inn å kalle en person med Downs syndrom for åndssvak, selv om det var et stuerent begrep for noen få tiår siden.

Tidene forandrer seg, og så også våre begreper og innholdet vi legger i de.

Hvorfor velge å såre noen bevisst, når det så lett kan unngås? Pga trass?

Hjertens enig i dine refleksjoner! Ord har makt, vi forandrer holdninger gjennom språket vi benytter når vi beskriver verden.

Dessuten, hvordan påstå at Egner ikke visste om beskrivelsene/kunne ta stilling til begrepet hottentott eller deres "vanskjebne" av å bli "oppdaget" av den "siviliserte" verden?

Vi som lever i dag må forholde oss til verden slik den er nå.

Ville for eksempel ikke drømme om å kle ut datteren som "alenemor" med fuss-klær eller "dansepike" med vovede klær, for ikke å snakke om "rødstrømpe" med lilla sjal,stygge briller og vorte på nesa... Uansett hvor gjengs slike holdninger måtte ha vært for førti år siden.

Dessuten, det fantes da også kritiske røster på Egners tid, en viss refleksjon...

Egner må til syvende og sist stå ansvarlig for sine holdninger, uansett hvor "vanlige" de måtte være.

Ibsen var adskillig mer kritisk og bevisst, ganske pk til og med under dagens lupe... Og det var lenge før Egner.

Annonse

Jeg har ikke barn, men jeg har en viss evne til å sette meg inn i hvordan ord kan påvirke folk (og gjerne barn) i dag, selv om ordene i sin tid var skrevet i den beste mening.

Jeg ville heller ikke gitt en følsom tenåring boken jeg fant på et loft i et gammelt hus for noen år siden, kalt "Det sæxuelle spørgsmål" eller noe slikt, der det står mye skremselspropaganda om hva som kan skje hvis ungdommer onanerer...

Det var nok ikke skrevet som annet enn opplysning i sin tid, ut fra den tidens kunnskap.

Det ville heller ikke falle meg inn å kalle en person med Downs syndrom for åndssvak, selv om det var et stuerent begrep for noen få tiår siden.

Tidene forandrer seg, og så også våre begreper og innholdet vi legger i de.

Hvorfor velge å såre noen bevisst, når det så lett kan unngås? Pga trass?

Vi har bøkene om negergutten Binbam på biblioteket de er godt bortgjemt i magasinet! :o)

Bimbam i jungelen er vel ikke helt stueren lenger - hans far ble så begeistret for den hvite mann at han kalte opp to av sine sønner etter tingene den hvite mann hadde med seg, den ene ble kalt Strykejern såvidt jeg husker... *Gremmes*

De er fra midten av 60-tallet da.

Noen beskylder meg kanskje for å være en håpløs og overfølsom adoptivmor. Jeg har selv både brune og hvite barn:-)

Men dette dreier seg altså ikke om det. Jeg har hatt ganske klare meninger om slike håpløse sanger lenge før jeg selv ble mor. Man kan godt synge sanger som er både platte og uten særlig mening, men da bør temaet være helt andre ting enn negrer og det som går på hudfarge og folkeslag. Det samme gjelder jo med "NOen barn er brune, som et nystekt brød..."

Men dette var heldigvis ikke i skolens regi da..

Men "Noen barn er brune..." omhandler jo alle hudfarger?! Er det også rasistisk da?! Jeg elsket den sangen da jeg var liten, men jeg er langt fra noen rasist!

Det er ikke kult å holde på en rasistisk tradisjon, nei. Jeg er ikke turntreneren, og ville ikke brukt den sangen til en oppvisning om jeg var en. Hadde nok løftet litt på øyenbrynet om jeg hadde vært på en turnoppvisning og hørt at den sangen ble brukt.

Men jeg føler ikke at man trenger å være hysterisk heller.

Har sunget den sangen for ungene noen ganger tidligere ja. Har fortalt dem om "hottentotter" og at det ikke egentlig heter det (hva bør man kalle dem?). Men siden vi ikke vet noe annet navn, og siden T.E ikke mente noe stygt med det, kan vi synge det. Bare for å vise barna hvor ukomplisert verden en gang var..:)

Verden blir ikke mindre komplisert av at man ha et forenklet og nedlatende syn på andre mennesker. Det menneskesynet var ikke greit da og er det heller ikke nå. Forskjellen er at vi er mer i stand til å se det.

TE mente sikkert ikke noe vondt. Men han var et produkt av sin tid. En tid som i stor grad var preget av rasisme. Derfor kan vi med god samvittighet legge vekk det han har skrevet som har et lettere rasistisk tilsnitt / bakgrunn.

Hottentottsangen er vel blant de jeg ikke kommer til å lære mine barn. Og om den ble brukt på skolen, turning eller en annen sammenheng, ville nok noen blitt utsatt for min ærelige og uhysteriske mening.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...