Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mener du at alder eller hvilken sammenheng sangen skal fremføres i spiller noen rolle?

Skal barna lære at det er riktig å kalle fargede barn i barnehagen/skolen/nærmiljøet for "hottentott og negergutt"?

Barn tar jo med seg det de leker og opplever videre i andre situasjoner som de føler at er relevante.

Amen!

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BessieBie

12

• PieLill

8

• Gemini

5

• grot

4

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke kult å holde på en rasistisk tradisjon, nei. Jeg er ikke turntreneren, og ville ikke brukt den sangen til en oppvisning om jeg var en. Hadde nok løftet litt på øyenbrynet om jeg hadde vært på en turnoppvisning og hørt at den sangen ble brukt.

Men jeg føler ikke at man trenger å være hysterisk heller.

Har sunget den sangen for ungene noen ganger tidligere ja. Har fortalt dem om "hottentotter" og at det ikke egentlig heter det (hva bør man kalle dem?). Men siden vi ikke vet noe annet navn, og siden T.E ikke mente noe stygt med det, kan vi synge det. Bare for å vise barna hvor ukomplisert verden en gang var..:)

De kalles nå for Khoikhoi :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Khoikhoi

Ok. Hvis man tenker på ordet Hottentott som lite respektfullt (det er hva man gjør det til selv) og likevel bruker det, er det lite respektfullt. Men tenker man på det som et navn på linje med nordmann, amerikaner, kineser, same, mongol, indianer eller eskimo (håper de betegnelsene fortsatt er lov å bruke), kan man vel ikke kalle folk for respektløse når man ikke vet bedre?

Huff. du skrev Eskimo. Det er nedlatende. Det skal etter noens oppfatning bety "de som eter rått kjøtt". (selv om noen mener det egentlig betyr å lage snøsko eller noe sånt).

Oppdater ordboka di snarest: nå heter det inuit.

(Men: Most Alaskans continue to accept the name "Eskimo," particularly because "Inuit" refers only to the Inupiat of northern Alaska, the Inuit of Canada, and the Kalaallit of Greenland, and is not a word in the Yupik languages of Alaska and Siberia.)

Ikke så enkelt å være PK.

Huff. du skrev Eskimo. Det er nedlatende. Det skal etter noens oppfatning bety "de som eter rått kjøtt". (selv om noen mener det egentlig betyr å lage snøsko eller noe sånt).

(Men: Most Alaskans continue to accept the name "Eskimo," particularly because "Inuit" refers only to the Inupiat of northern Alaska, the Inuit of Canada, and the Kalaallit of Greenland, and is not a word in the Yupik languages of Alaska and Siberia.)

Det het vel inuit helt til noen begynte å kalle dem for eskimoer.

mvh

Utrolig hvordan et så uskyldig spørsmål kan utløse en heftig diskusjon om rasisme... Dette er DOL på sitt verste vel...

Er forsåvidt enig i mange av synspunktene her, selv om det vel ikke er verdens undergang for unger å høre denne sangen... Men det blir vel strengt tatt feil å ta denne diskusjonen akkurat i denne tråden...

Trådstarter ba om hjelp til antrekk til datterens turnopvisning... Det er ikke hun som har valgt denne sangen, så det er vel liten vits i å påpeke hvor lite PK denne sangen er... Det blir vel som å skyte budbringeren...

Annonse

Gjest MeMyselfandIrene

Ja, men det visste jo ikke Torbjørn Egner, og han skrev sangen i god tro! derfor synes jeg den er så uskyldig søt. Og det var en fin sang helt til noen (som deg?) skulle begynne å analysere alle ord og uttrykk og det hele ender opp med at han er rasist!! Stakkars, det var nok ikke slik han mente det.

(og dere lar vel i -gud forby- barna deres lese om Sølvpilen eller Hiawatha, for der kan de komme til å tro at folket heter Indianere noe de aldeles ikke er -fra India altså, det var bare noen som en gang trodde det- nesten ingen bor i telt lenger og røyksignaler er bare SÅ ut! Husk å presisere ovenfor barna at det heter Native americans, som i sangen 1 og 2 og 3 native americans, 4, 5 og 6 native americans, 7 og 8 og 9 native americans, 10 native americans små!!

(vi vil jo ikke være verken fordomsfull eller rasistisk, må vite).

Bare for å skyre inn noen om Sølvpilen, om du leser Sølvpilen om dagen så ser du godt hvorfor det ikke er noe problem å lese dette for barna sine. Her er det masse å lære både for voksne og barn.

Utrolig hvordan et så uskyldig spørsmål kan utløse en heftig diskusjon om rasisme... Dette er DOL på sitt verste vel...

Er forsåvidt enig i mange av synspunktene her, selv om det vel ikke er verdens undergang for unger å høre denne sangen... Men det blir vel strengt tatt feil å ta denne diskusjonen akkurat i denne tråden...

Trådstarter ba om hjelp til antrekk til datterens turnopvisning... Det er ikke hun som har valgt denne sangen, så det er vel liten vits i å påpeke hvor lite PK denne sangen er... Det blir vel som å skyte budbringeren...

Heisann. det var jeg som satte spm ved at noen brukte slike sanger til underholdning men understreket at det ikke var meningen å starte en ny diskusjon om akkurat det.

Når det likevel ble det så ser jeg ikke det som et stort problem. Har ikke lest alle svarene her jeg men er det noen som"skyter budbringeren da?" Jeg ser at Torbjørn Egner diskuteres og andre barnesang-forfattere, men ser ikke at noen diskuterer moral til trådstarter?? Om det har vært gjort her så er jeg enig med deg i at det ble feil. Men ellers var diskusjonen interessant, synes nå jeg...

Er det mulig?!

Datteren min skal på turnoppvisning og vi har fått lapp om at de skal kle seg ut som Hoa Hottentott. Jeg kan så vidt huske å ha hørt den sangen når jeg var liten, men husker ikke noe av teksten.

Når jeg nå ser hvordan folk klarer å lage en svær debatt om dette blir jeg litt oppgitt.

Det er godt mulig at sangen er rasistisk, vi har den ikke i våre sangbøker, så mine barn kommer nok ikke til å lære den, men jeg synes ikke dette er så viktig at jeg vil ta det opp med turnlederne for å få dem til å bytte opplegg! Det er tross alt 4-6 åringer som hører en sang på turninga!

Jeg mener også at ord er viktige, og at vi snart må innse at ord blir utdaterte etter hvert som samfunnet utvikler seg. Det er ikke all verdens år siden vi kalte barn av ugifte foreldre for ”lausunger” og det som verre var. Sikkert ingen som mente noe vondt med det, men jeg antar at de fleste vil være glade for at ungene i dag blir skånet for slik ordbruk. For få år tilbake kalte vi psykisk utviklingshemmede for ”åndsvake”. Sikkert ikke i ond hensikt det heller, men jeg tror at denne gruppen og deres pårørende er glad for at dette ordet er ute av det norske språk.

Når voksne bruker en slik sang som dette på en turnoppvisning er det helt sikkert ikke i ond hensikt. Men jeg oppfatter slike mennesker som rimelig ubevisste og frakoblete. Jeg mener derfor at foreldre har en plikt til å reagere, til å fortelle vedkomne at denne sangen i dag vil oppleves som utdatert for de fleste oppegående mennesker.

Sanger og tekster blir etter hvert uaktuelle for den oppvoksende slekt – og vi bør ha et kritisk blikk på hva vi ønsker å formidle videre. Lesebøkene fra 50-tallet er et godt eksempel her. Vi ønsker ikke at barna våre skal lære på skolen at far går på jobb og mor vasker og lager middag og at gutter kan gjøre noe mens jenter må gjøre andre ting. Disse tekstene er valgt bort fordi de er håpløst uaktuelle. Jeg som mor hadde blitt forbanna hvis et slikt kjønnsrollemønster ble formidlet til ungene mine – enten det var på skolen eller på fritidsaktiviteter. Voksne mennesker som har med barn å gjøre har et ansvar i hva de formidler, enten det gjelder sanger, tekster eller hva de sier. Dette gjelder også for de yngste barna.

Gjest helt utrolig at det går ann....

Ser av den lange diskusjonen at dette vekker mange.

Når sangen en gang ble skrevet var den helt uskyldig og det var sikkert ikke noe vondt mendt fra forfatterens side. Men i dag lever vi i et helt annet samfunn.

Er du sikker på at ikke noen vil bli støtt? Er det ingen barn (eller foreldre) som kan føle seg mistilpass? Jeg ville ihvertfall tatt kontakt med de som arrangerte dette og spurt om det var gjennomtenkt. Dette er en sang med et upassende innhold i dag. Jeg ville heller ikke latt mine barn delta hvis dene sangen ble brukt.

Hvordan ville du føle det hvis ditt barn kallte noen for "hotentott" i barnehagen?

Leste for ikke lenge siden at T. Egners datter ikke syntes denne sangen lenger var passende for barn av i dag og kunne være sårende.

ylvali1365381015

Jeg mener også at ord er viktige, og at vi snart må innse at ord blir utdaterte etter hvert som samfunnet utvikler seg. Det er ikke all verdens år siden vi kalte barn av ugifte foreldre for ”lausunger” og det som verre var. Sikkert ingen som mente noe vondt med det, men jeg antar at de fleste vil være glade for at ungene i dag blir skånet for slik ordbruk. For få år tilbake kalte vi psykisk utviklingshemmede for ”åndsvake”. Sikkert ikke i ond hensikt det heller, men jeg tror at denne gruppen og deres pårørende er glad for at dette ordet er ute av det norske språk.

Når voksne bruker en slik sang som dette på en turnoppvisning er det helt sikkert ikke i ond hensikt. Men jeg oppfatter slike mennesker som rimelig ubevisste og frakoblete. Jeg mener derfor at foreldre har en plikt til å reagere, til å fortelle vedkomne at denne sangen i dag vil oppleves som utdatert for de fleste oppegående mennesker.

Sanger og tekster blir etter hvert uaktuelle for den oppvoksende slekt – og vi bør ha et kritisk blikk på hva vi ønsker å formidle videre. Lesebøkene fra 50-tallet er et godt eksempel her. Vi ønsker ikke at barna våre skal lære på skolen at far går på jobb og mor vasker og lager middag og at gutter kan gjøre noe mens jenter må gjøre andre ting. Disse tekstene er valgt bort fordi de er håpløst uaktuelle. Jeg som mor hadde blitt forbanna hvis et slikt kjønnsrollemønster ble formidlet til ungene mine – enten det var på skolen eller på fritidsaktiviteter. Voksne mennesker som har med barn å gjøre har et ansvar i hva de formidler, enten det gjelder sanger, tekster eller hva de sier. Dette gjelder også for de yngste barna.

NEMLIG! ;-)

Annonse

De kalles nå for Khoikhoi :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Khoikhoi

Ja det jo stemmer det. Ok, fra nå av er sangen slik: "det var en liten farget gutt som hette vesle Hoa han hadde ....................................og det likte Hoa godt som oi, for han var en ekte Khoikhoi!" Håper jeg kan få lov å synge den nå;)

åh, det er godt du hjelper meg. Visste om inuit, men trodde det var det engelske navnet på eskimo. *klasker panna*

"den som spiser rått kjøtt" er jo skikkelig nedlatende da.. akkurat som om de er sånn som nordmenn som spiser fenalår og tørket reinkjøtt, og er så opptatt av å godta alle og ikke tråkke noen på tærne at vi aldri får et naturlig forhold til dem. Omentrent som "homofili er okey. Jeg vet om noen homoer, og de er skikkelig snille altså!" Skjønner at de ikke vil sammenligne seg med oss;)

Det verste med denne tråden her er at jeg nå har gått og nynnet på vesle Hoa i hele dag!! *grrr* *hm hm hm for han var en ekte hottentott* Nei og nei, nå er jeg lei ;-)

*forter meg bort til spilleren og setter på Dog eat dog*

Nå må Hoa pelle seg ut av mitt hode!!

Bare for å skyre inn noen om Sølvpilen, om du leser Sølvpilen om dagen så ser du godt hvorfor det ikke er noe problem å lese dette for barna sine. Her er det masse å lære både for voksne og barn.

En jeg kjenner fortalte at hun som barn "preparerte" (eller hva det nå egentlig heter) et kaninskinn etter "oppskrift" fra Sølvpilen.

Så det har alltid vært en del å lære der.

:-)

mvh

Jeg har ikke barn, men jeg har en viss evne til å sette meg inn i hvordan ord kan påvirke folk (og gjerne barn) i dag, selv om ordene i sin tid var skrevet i den beste mening.

Jeg ville heller ikke gitt en følsom tenåring boken jeg fant på et loft i et gammelt hus for noen år siden, kalt "Det sæxuelle spørgsmål" eller noe slikt, der det står mye skremselspropaganda om hva som kan skje hvis ungdommer onanerer...

Det var nok ikke skrevet som annet enn opplysning i sin tid, ut fra den tidens kunnskap.

Det ville heller ikke falle meg inn å kalle en person med Downs syndrom for åndssvak, selv om det var et stuerent begrep for noen få tiår siden.

Tidene forandrer seg, og så også våre begreper og innholdet vi legger i de.

Hvorfor velge å såre noen bevisst, når det så lett kan unngås? Pga trass?

Et flott innlegg, Gemini!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...