Gå til innhold

Bank/ kramper i brystet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i mange år hatt noen krampeliknende anfall i brystet. Første anfall fikk jeg i en gymtime. De kommer ved kondisjonstrening og det føles så skremmende at jeg ikke lenger tør å trene. De kommer også hvis jeg bærer tungt, f.eks i trapper samt veldig stressende situasjoner der pulsen går fort. Det er ikke smertefullt, men veldig ubehagelig. Det føles som slag i brystet/ halsen og er veldig urytmisk.

Jeg har i alle år trodd dette var psykisk, men har i flere år gått hos psykologer og på angstdempende medisiner, men det hjelper ikke på disse plagene. Ingen av psykologene jeg har vært hos har hørt om det før og lurer på om det kan være hjerterytmeforstyrrelser. En psykiater mente jeg burde sjekke hjertet. Ikke bare ved trening, men også ellers i løpet av et døgn. De synes det er rart at det kommer i forbindelse med trening. Faren min har vært plaget med hjerteflimmer og ekstraslag og jeg lurer nå på om det kan være hjertet. Jeg tror ikke dette er noe farlig i og med at jeg har hatt det så lenge, men det er ubehagelig ikke å vite hva det er. Det veksler mellom anfall på 2-3 sek til 1-2 minutter og lenger. Når man føler pusten blir slått ut av en for så å føle at noe går løpsk, så føles disse minuttene veldig lange..

Det kan nevnes at jeg har lavt stoffskifte og at jeg nettopp har begynt på medisiner for det.

Vet du hva dette kan være? Tror du det er hjerterytmeforstyrrelser? Eller muskulært? Hva kan jeg i tilfelle gjøre med det?

På forhånd takk for hjelpen!

Vennlig hilsen

Anne (30 år)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254477-bank-kramper-i-brystet/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Anne.

På grunnlag av det du forteller er den første mistanken at dette dreier seg om ekstraslag i hjertet, det vi kaller for ekstrasystoli. Det som imidlertid ikke passer er at slike ekstraslag vanligvis opptrer i hvile, men for det meste forsvinner ved fysisk belastning.

Du nevner to forskjellige ting : "krampelignende anfall i brystet" og "noe som løper løpsk". Det første oppfatter jeg som en type smerte eller rent ubehag, mens det andre kan være et urytmisk hjerte.

Ekstrasystoli vil kunne utløses lett og meget ofte ved psykiske reaksjoner, angst, sinne, etc., og siden du har slike plager vil man raskt kunne anta at det er utløsende årsak hos deg. Jeg synes imidlertid at du burde få dette bedre karakterisert, selv om den statistiske sannsynligheten for at du har noen organisk hjertelidelse er meget liten (30-årige, ikke-røykende kvinner har sjelden det). Det gjør du lettest ved at din fastlege ber nærmeste senter/sykehus om en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) og en Holter-monitorering (24-timers EKG-registrering), slik at man kan relatere funnene til dine subjektive plager. Dermed vil du få en forklaring på og orientering om hva som foreligger, og det blir deretter meget lettere å forholde seg til de fenomèn du kjenner. I tillegg vil det hjelpe din lege med henblikk på videre oppfølgning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...