Gjest Vimsenn Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Noen som har peiling på hva det ordet betyr? 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Når noe er luggumt så er det bra, passelig. Når jeg f.eks. sier at jeg har kjøpt noe godt til i kveld så kan kjæresten min svare at:"De e luggumt ja." ) 0 Siter
GoodTimes Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Det kommer opprinnelig fra "lagom", gjør det ikke? Og det betyr sånn passe, bra. 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Det kommer opprinnelig fra "lagom", gjør det ikke? Og det betyr sånn passe, bra. Sannsynligvis, men jeg er vant til at det brukes litt mer positivt enn bare "sånn passe", altså mer i retning "bra". 0 Siter
laban Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Passe, men ikke i betydningen "sånn passe". Heller "akkurat passe", dvs. "nøyaktig som det skal være", dvs. noe i retning perfekt tror 0 Siter
Patsi Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Høres ut som en etterforsker i en norsk krimroman... 0 Siter
....AV Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Sannsynligvis, men jeg er vant til at det brukes litt mer positivt enn bare "sånn passe", altså mer i retning "bra". Det er jeg også vant til. 0 Siter
Gjest Vimsenn Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 sånn passe Hørt at det betyr mer enn bare "sånn passe" jeg også.Mer i retning "bra" eller mer mot "supert" 0 Siter
illuminatum Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Hørt at det betyr mer enn bare "sånn passe" jeg også.Mer i retning "bra" eller mer mot "supert" Er enig med deg at det heller mot noe positivt. Riktig ord er nok "akkurat passe"? Tenkte faktisk ikke på at mange definerer "sånn" som et negativt ladet ord. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Et positivt adjektiv. Luggum er fint, bra, høvelig. Kan også brukes for å beskrive en person. En luggum kar er en kjekk kar (da snakker vi ikke om utseendet, men indre kvaliteter). 0 Siter
puttelull Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Luggum er et dialektuttrykk, og betyr at noe er "bra", god(-t), fin(-t), flott etc. Det er et begrep med positiv betydning. Hvis jeg blir kalt "et luggumt kjerringemne", blir jeg fornøyd, med andre ord. Dialektuttrykket blir brukt i Gudbrandsdalen, Oppdal og traktene rundt Dovrefjell, tror jeg. Kjenner iallefall båe oppdalinger og gudbrandsdøler som bruker uttrykket. 0 Siter
org Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Luggum er et dialektuttrykk, og betyr at noe er "bra", god(-t), fin(-t), flott etc. Det er et begrep med positiv betydning. Hvis jeg blir kalt "et luggumt kjerringemne", blir jeg fornøyd, med andre ord. Dialektuttrykket blir brukt i Gudbrandsdalen, Oppdal og traktene rundt Dovrefjell, tror jeg. Kjenner iallefall båe oppdalinger og gudbrandsdøler som bruker uttrykket. Og der jeg er fra opprinnelig. *S* 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Høres ut som en etterforsker i en norsk krimroman... Hahaha. Arne Luggum - på sporet av morderen. ;o) 0 Siter
Patsi Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Hahaha. Arne Luggum - på sporet av morderen. ;o) Ja, ikke sant! :-D 0 Siter
puttelull Skrevet 17. november 2006 Skrevet 17. november 2006 Og der jeg er fra opprinnelig. *S* Ja, sikkert;-) 0 Siter
Trond Kirkesjord Skrevet 4. mai 2023 Skrevet 4. mai 2023 puttelull skrev (På 17.11.2006 den 16.02): Luggum er et dialektuttrykk, og betyr at noe er "bra", god(-t), fin(-t), flott etc. Det er et begrep med positiv betydning. Hvis jeg blir kalt "et luggumt kjerringemne", blir jeg fornøyd, med andre ord. Dialektuttrykket blir brukt i Gudbrandsdalen, Oppdal og traktene rundt Dovrefjell, tror jeg. Kjenner iallefall båe oppdalinger og gudbrandsdøler som bruker uttrykket. Jeg kjenner til det fra øvre deler av Målselv. Det er nok kommet dit fra "dalan i sør", der dialekten(e) vår(e) ellers hovedsaklig stammer fra (mest fra Nord-Østerdalen akkurat der i Målselv jeg er fra.) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.