Gå til innhold

Luggum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når noe er luggumt så er det bra, passelig. Når jeg f.eks. sier at jeg har kjøpt noe godt til i kveld så kan kjæresten min svare at:"De e luggumt ja." :o)

Skrevet

Det kommer opprinnelig fra "lagom", gjør det ikke?

Og det betyr sånn passe, bra.

Skrevet

Det kommer opprinnelig fra "lagom", gjør det ikke?

Og det betyr sånn passe, bra.

Sannsynligvis, men jeg er vant til at det brukes litt mer positivt enn bare "sånn passe", altså mer i retning "bra".

Skrevet

Passe, men ikke i betydningen "sånn passe". Heller "akkurat passe", dvs. "nøyaktig som det skal være", dvs. noe i retning perfekt

tror

Skrevet

Sannsynligvis, men jeg er vant til at det brukes litt mer positivt enn bare "sånn passe", altså mer i retning "bra".

Det er jeg også vant til.

Skrevet

sånn passe

Hørt at det betyr mer enn bare "sånn passe" jeg også.Mer i retning "bra" eller mer mot "supert"

Skrevet

Hørt at det betyr mer enn bare "sånn passe" jeg også.Mer i retning "bra" eller mer mot "supert"

Er enig med deg at det heller mot noe positivt. Riktig ord er nok "akkurat passe"?

Tenkte faktisk ikke på at mange definerer "sånn" som et negativt ladet ord.

Skrevet

Et positivt adjektiv. Luggum er fint, bra, høvelig.

Kan også brukes for å beskrive en person. En luggum kar er en kjekk kar (da snakker vi ikke om utseendet, men indre kvaliteter).

Skrevet

Luggum er et dialektuttrykk, og betyr at noe er "bra", god(-t), fin(-t), flott etc. Det er et begrep med positiv betydning.

Hvis jeg blir kalt "et luggumt kjerringemne", blir jeg fornøyd, med andre ord.

Dialektuttrykket blir brukt i Gudbrandsdalen, Oppdal og traktene rundt Dovrefjell, tror jeg. Kjenner iallefall båe oppdalinger og gudbrandsdøler som bruker uttrykket.

Skrevet

Luggum er et dialektuttrykk, og betyr at noe er "bra", god(-t), fin(-t), flott etc. Det er et begrep med positiv betydning.

Dialektuttrykket blir brukt i Gudbrandsdalen, Oppdal og traktene rundt Dovrefjell, tror jeg. Kjenner iallefall båe oppdalinger og gudbrandsdøler som bruker uttrykket.

Og der jeg er fra opprinnelig. *S*

Skrevet

Høres ut som en etterforsker i en norsk krimroman...

Hahaha.

Arne Luggum - på sporet av morderen. ;o)

Skrevet

Hahaha.

Arne Luggum - på sporet av morderen. ;o)

Ja, ikke sant! :-D

• 16 år senere...
Trond Kirkesjord
Skrevet
puttelull skrev (På 17.11.2006 den 16.02):

Jeg kjenner til det fra øvre deler av Målselv. Det er nok kommet dit fra "dalan i sør", der dialekten(e) vår(e) ellers hovedsaklig stammer fra (mest fra Nord-Østerdalen akkurat der i Målselv jeg er fra.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...