spaghetti1365381041 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 I går morges opplevde jeg det ekleste jeg noen gang har opplevd...Jeg stod i dusjen og skulle vaske meg i rompa, og plutselig kjente jeg noe jeg trodde var dopapir som hang fast... Jeg skulle ta det bort, men det satt liksom fast inne i rompa. Tilslutt dro jeg ut en 20 cm lang rosa makk!!! Jeg holdt på å besvime og klarte å komme meg ut av dusjen og bort til doskåla, der jeg spydde av vemmelse.Jeg fikk helt totalt panikk, og tenkte at dette måtte vel være en form for innvollsorm.Da jeg hadde fått på meg klær, var det første jeg gjorde å kjøre som et svin bort til apoteket og kjøpe ormemiddel til hele familien. Fikk noen pakker med Vermox med meg i en pose og puttet umiddelbart i meg en tablett. Fant så ut via nettet at det må ha vært spolorm jeg hadde.Nå sitter jeg igjen med tusen spørsmål...Er dette vanlig? Hvor har jeg fått det fra? Hvor lenge har makken vært inne i kroppen min når den er blitt så lang?? Hvor mye makk har jeg egentlig inni meg? Hvordan blir det når kuren er ferdig og makken skal ut? Løser den seg opp i avføringen, eller kommer den ut i lange tråder? (Det orker jeg IKKE en gang til!!) Smitter spolorm fra dyr til mennesker?Jeg har ikke hatt noe form for symtomer før denne hendelsen, og jeg er helt sjokkskadd her jeg sitter. Jeg er nøye med renhold både her og der...I dag skal jeg ha nedvask av hele huset og kokvaske alt sengetøy i håp om å fjerne all evt. smitte...Men hva med undertøy, som bare kan vaskes på 40/ 60 grader? Må det kastes? Må jeg oppsøke legen min, eller holder det med Vermox, som jeg har fått på apoteket? Vær så snill å svare meg på disse spørsmålene!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254550-spolorm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Kuren du har fått er riktig, men den må gjentaes til hele familien etter to uker. Infeksjonen er ikke vanlig i Norden. Smitten er feko-oral; dvs man får smitten via hendene etter å ha tatt på infisert kjøtt, salat og særlig rotfrukter. Eggene modnes utenfor tarmen. 60 graders vask skulle holde. Infeksjonen er helt ufarlig, bare en sjelden gang gir den magesmerter. Etter behandling vil marken dø, og sannsynligvis løses opp i avføringen. Vanskelig å si hvor lenge du har hatt smitten; mest sannsynlig siden du engang har vært utenlands? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254550-spolorm/#findComment-2016868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.