Gå til innhold

Mange spørsmål...

Anbefalte innlegg

Gjest --Secret--81

Mange spørsmål

Jeg er ei jente på 25år, har gått på p-piller i ca 5-6 år, de 3-4 siste åra har jeg brukt Diane.--------------------------------------------------------

1. Går på Diane. Den senere tid har jeg hatt mye ubehag i begge beina. Ubehaget minner om leamus, men at det istedenfor rykninger kjennes mer ut som at der er bobler eller noe som popper i beina flere plasser samtidig, både i låra og leggene. Det er ikke smertefullt, men gir sterkt ubehag og kan ta fra meg timer med søvn hver natt. Når jeg står oppreist er det ikke fult så galt. Men i liggende tilstand er det oftest verst. Må skifte stilling hele tiden, der jeg får mest trykk når jeg ligger, der blir ubehaget størst.

Kan dette ha noen sammenheng med p-pillen som jeg har gått på i flere år (litt sånn av og på riktignok)? Kan dette ha noe med blodpropp å gjøre? Bør jeg kontakte legen? Ubehaget går over (så og si iallefall) i den pillefrie uka. Ubehaget sitter hovedsaklig i venstre ben, men også en del i høyre. --------------------------------

2. I perioder der jeg ikke har hatt bruk for p-pillen har jeg ønsket å slutte på den. Men etter 2-3 veker så så får jeg utrolig mange kviser, spesielt i ansiktet. Jeg har aldri vært så plaget med uren hud før, men når jeg slutter med Diane så blir hele ansiktet så kvisete og rødt så folk lurer på om jeg har fått en sykdom, utslett eller noe. Så da må jeg alltid begynne med pillen igjen, og så går kvisene bort etter en uke eller to. -Akkurat nå for tiden så har jeg behov for pillen, men hva med den dagen jeg ønsker å slutte igjen? (Har prøvd å slutte fire ganger, og det har gått ca mellom 3-6 mnd mellom hver gang) ---------------------------------------------------

3. En gang tvang jeg meg selv til å holde ut uten pillen i to og en halv måned. I løpet av denne tiden fikk jeg ikke mensen. Og det syns jeg er veldig rart, for før jeg begynte på pillen fikk jeg mensen faktisk hver 3.uke. Betyr dette at det har skjedd noe galt?-----------------------------------------------------

4. Klamydia. -Hvis man har fått klamydia, vil det da være mulig å kunne finne ut av sånn ca når man har blitt smittet? Om det er snakk om år eller måneder?------------------------------------------------------

6. Jeg har alltid vært plaget av mye utflod (både før og etter jeg begynte på pillen). Er det noe å få gjort med dette? Jeg må bruke minst to truseinnleg om dagen pluss om natten, hele året rundt. (Jeg har ikke noen kjønnssykdommer) ----------------------------------------------

Over til noe helt annet:

7. Hvorfor er blodtrykket på høyre arm vesentlig forskjellig fra venstre arm. Hva er mest riktig å gå etter?--------------------------------

8. Etter et hjerteinfarkt der spissen av hjertemuskelen er ødelagt/dødt: hva slags konsekvenser kan det føre med seg? Og hvilken del av hjertet er "spissen" ?------------------------------------------------

9. Kan man være allergisk mot nitroglyserin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254578-mange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Tviler på at "kriblingen i bena har noen direkte sammenheng med P-pillen. Du må evt. forsøke en måned uten for å finne det ut. Iallfall høres det ikke ut som blodpropp. Kanskje kan det ha noe med vann-ansamlinger å gjøre; iallfall kvitter kroppen seg med endel væske den uken man har mens. Noen gnger skyldes slike plager prolapser i korsryggen, andre ganger vitaminmangel; noen har effekt av tilskudd av E-vitamin og magnesium. Mye acne bør ikke være hovedgrunn til at du bruker Diane; denne p-pillen brukes stadig mindre pga det forholdsvis store hormon-innholdet. Be eventuelt fastlegen din om en henvsisning til hudlege. Det går ikke an å tidfste en clamydia-smitte. Dersom du har mye utflod; be fastlegen om å ta en bakterie-prøve fra skjeden. Det er det laveste blodtrykket som representerer det trykket hjertet jobber mot. variasjonen skyldes ofte lokal avklemming av årene i armen. Infarkt som sitter i "spissen" gir ofte ikke de største sen-følgene, f.eks hjeman kan ikke ha allergi mot Nitroglycerin, men noen ganger av konserverings-midlene. Det er individuelt hvor "følsom" man er for bivirkninger" som f.eks hodepine. Bivirkningene av nitro mildnes oftest nåe man har brukt det noen uker/ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...