Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Grunnet kraftige kynnere i uke 28 var jeg på fredag inne til undersøkelse på sykehuset. Her tok de en grundig ultralydundersøkelse, hvor det ble påvist at jeg har mer fostervann enn normalt.

Jeg skal derfor inn til undersøkelse hos spesialist til uken, men fikk lite informasjon om hvorfor. (Det er ikke alltid like lett å stille de rette spørsmålene når man kan få svar...) Jeg fikk likevel vite at det kan være en sammenheng mellom mye fostervann og misdannelser hos fosteret. Legen understreket at alt så normalt ut på hans ultralyd, men at undersøkelse hos spesialist er rutine ved mye fostervann.

Hva kan spesialisten finne ut? Hva slags misdannelser kan det være snakk om? Vi har behov for å være litt forberedt til undersøkelsen, i tilfelle han finner noe unormalt. Hvis noen vet noe om dette, er jeg takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25490-mye-fostervann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er viktig å merke seg, før man fokuserer på mulige misdannelser, at de aller fleste som har litt i overkant med fostervannsmengde, slettes ikke har noe galt med barnet. Det er stor forskjell på øvre og nedre normalområde med fostervannsmengde, og det er vanlig at man blir henvist til spesialist hvis man ligger mot grensen i den ene eller andre retningen.

Mange av de misdannelsene som kan ligge til grunn for for mye fostervann, er så alvorlige og omfattende at man vil se dem på ultralyd, f.eks. ryggmargsbrokk, eller større misdannelser i fordøyelsesorganene. Har mor diabetes eller det er snakk om rhesusimmunisering, er dette også noe man vet om på forhånd. Jeg vil absolutt anbefale dere å ikke fokusere noe særlig på disse mulighetene. Det er faktisk svært vanlig at man får en ekstra sjekk på grunn av mistanke om for mye/eller for lite fostervann, og som sagt, i de aller fleste tilfellene er det kun normale variasjoner det er snakk om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25490-mye-fostervann/#findComment-105663
Del på andre sider

Det er viktig å merke seg, før man fokuserer på mulige misdannelser, at de aller fleste som har litt i overkant med fostervannsmengde, slettes ikke har noe galt med barnet. Det er stor forskjell på øvre og nedre normalområde med fostervannsmengde, og det er vanlig at man blir henvist til spesialist hvis man ligger mot grensen i den ene eller andre retningen.

Mange av de misdannelsene som kan ligge til grunn for for mye fostervann, er så alvorlige og omfattende at man vil se dem på ultralyd, f.eks. ryggmargsbrokk, eller større misdannelser i fordøyelsesorganene. Har mor diabetes eller det er snakk om rhesusimmunisering, er dette også noe man vet om på forhånd. Jeg vil absolutt anbefale dere å ikke fokusere noe særlig på disse mulighetene. Det er faktisk svært vanlig at man får en ekstra sjekk på grunn av mistanke om for mye/eller for lite fostervann, og som sagt, i de aller fleste tilfellene er det kun normale variasjoner det er snakk om.

Takk for svar.

Jeg er egentlig forbausende lite bekymret, hele svangerskapet har vært ukomplisert, ingen av ultralydene hittil har vist noe uregelmessig med fosteret, og hun er en særdelse aktiv liten krabat inni magen.

Ved forrige svangerskap hadde jeg også høyt sf-mål, og kanskje mye fostervann da også uten at dette ble sjekket. Resultatet av det svangerskapet er en helt perfekt to-åring som sover søtt i sengen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25490-mye-fostervann/#findComment-105670
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...