Hønemoren Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvordan har dere det om dagen dere med fm? Hva gjør dere for å gjøre dagen best mulig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254955-fibromyalgi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
GoodTimes Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg har vendt meg til (de to siste årene) å bruke den første våkne timen i senga til å tøye, strekke, stramme og holde, slippe og puste - fra tærne og opp. I starten går det tregt, jeg er så søvnig, men stort sett merker jeg at på slutten av den timen begynner mer opptimistiske tanker på hva jeg skal gjøre med jobb og hus den dagen. Det meste av øvelsene har jeg lært opp gjennom årene av meg sjøl og mine egne stramme muskler, mye har jeg plukket opp hos fysioteapeuter og på treningssal. Jeg trener i sal en gang i uka. Har jeg veldig vondt, senker jeg tallet på vektene, men gjør det like mange ganger. Så tøyer og bøyer og strekker jeg meg forsiktig når jeg hviler en times tid etter middag og hører på radio. Jeg teller mens gjør disse øvelsene for å være sikker på at jeg får med alle, og gjør det lenge nok. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde vært uten dette. Jeg har hatt Fibro veldig lenge, og har mange vondter. Blir jeg stram nok, våkner jeg ristende som om jeg lå på en lastebil i fart på ujevn vei. Men jeg klarer (nesten) det jeg vil. Bare jeg tar litt av gangen. Heldigvis har jeg hjemmekontor, så jeg kan gå til og fra og tøye og bøye mye. Faktisk er middagsselskap (tre-fire timers, sånn 50-årsdager osv) blitt det aller verste. Da må jeg tøye og bøye som bare f. i dager etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254955-fibromyalgi/#findComment-2031926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Jeg har vendt meg til (de to siste årene) å bruke den første våkne timen i senga til å tøye, strekke, stramme og holde, slippe og puste - fra tærne og opp. I starten går det tregt, jeg er så søvnig, men stort sett merker jeg at på slutten av den timen begynner mer opptimistiske tanker på hva jeg skal gjøre med jobb og hus den dagen. Det meste av øvelsene har jeg lært opp gjennom årene av meg sjøl og mine egne stramme muskler, mye har jeg plukket opp hos fysioteapeuter og på treningssal. Jeg trener i sal en gang i uka. Har jeg veldig vondt, senker jeg tallet på vektene, men gjør det like mange ganger. Så tøyer og bøyer og strekker jeg meg forsiktig når jeg hviler en times tid etter middag og hører på radio. Jeg teller mens gjør disse øvelsene for å være sikker på at jeg får med alle, og gjør det lenge nok. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde vært uten dette. Jeg har hatt Fibro veldig lenge, og har mange vondter. Blir jeg stram nok, våkner jeg ristende som om jeg lå på en lastebil i fart på ujevn vei. Men jeg klarer (nesten) det jeg vil. Bare jeg tar litt av gangen. Heldigvis har jeg hjemmekontor, så jeg kan gå til og fra og tøye og bøye mye. Faktisk er middagsselskap (tre-fire timers, sånn 50-årsdager osv) blitt det aller verste. Da må jeg tøye og bøye som bare f. i dager etterpå. Tusen takk for godt tips, det skal prøves. Har helt sikkert noe for seg vil jeg tro, fra jeg våkner og et par timer er de verste i løpet av døgnet synes jeg. Nesten sjangler ut fra soverommet jeg, kroppen vil liksom ikke være med. Jeg sykler på trimsykkel nesten hver morgen og føler at det er med på å få meg i gang, men ditt tips hørtes veldig bra ut. Ja, vi bruker årevis på å finne ut hvordan vi kan ha så gode dager som mulig. Husker da jeg var på Lillehammer revmatismesykehus på opptrening og mestringsoppold, det var for 4 år siden. Der lærte vi noen øvelser som kan være noe av det du driver med. Ble så mange inntrykk på 5 dager der så glemmer jo, men et veldig flott opphold. Det å sitte og sitte i selskaper synes jeg også er slitsomt. Jeg har det best hjemme synes jeg, men i blant må jeg komme meg ut blant folk også. Etter hektiske dager (er veldig ofte barnevakt for tiden) nyter jeg virkelig sofakroken om kvelden, veksler mellom å sitte og halvligge (strekke på beina). Strikker og ser på TV, da føler jeg roen i kroppen. Når jeg har det hektisk om dagen behøver jeg ikke prøve på å legge planer om kvelden, det blir for mye. Det å legge planer er ikke lett i det hele tatt. Vi kan jo være i ok form den dagen vi bestemmer noe og vi ser lyst på det vi skal. Dagen kommer...formen er ikke god og da angrer jeg på at jeg har bestemt noe, dette skjer ganske ofte, er vel best å bestemmme med forbehold. Vi vil jo så gjerne..! Så er det søvnen da, den er også slitsom, blir så oppstykka. Kan vel ha noe med både fibro'n og overgangsalderen å gjøre vil jeg tro. Prøver å klare meg mest mulig uten noe å sove på, men i blant tar jeg en halv eller hel pille for å få noen sammenhengende timer søvn, søvn er jo veldig viktig. Igjen, takk for svaret ditt. Er godt å utveksle erfaringer synes jeg. Ha en fin førjulstid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254955-fibromyalgi/#findComment-2033978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GoodTimes Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Tusen takk for godt tips, det skal prøves. Har helt sikkert noe for seg vil jeg tro, fra jeg våkner og et par timer er de verste i løpet av døgnet synes jeg. Nesten sjangler ut fra soverommet jeg, kroppen vil liksom ikke være med. Jeg sykler på trimsykkel nesten hver morgen og føler at det er med på å få meg i gang, men ditt tips hørtes veldig bra ut. Ja, vi bruker årevis på å finne ut hvordan vi kan ha så gode dager som mulig. Husker da jeg var på Lillehammer revmatismesykehus på opptrening og mestringsoppold, det var for 4 år siden. Der lærte vi noen øvelser som kan være noe av det du driver med. Ble så mange inntrykk på 5 dager der så glemmer jo, men et veldig flott opphold. Det å sitte og sitte i selskaper synes jeg også er slitsomt. Jeg har det best hjemme synes jeg, men i blant må jeg komme meg ut blant folk også. Etter hektiske dager (er veldig ofte barnevakt for tiden) nyter jeg virkelig sofakroken om kvelden, veksler mellom å sitte og halvligge (strekke på beina). Strikker og ser på TV, da føler jeg roen i kroppen. Når jeg har det hektisk om dagen behøver jeg ikke prøve på å legge planer om kvelden, det blir for mye. Det å legge planer er ikke lett i det hele tatt. Vi kan jo være i ok form den dagen vi bestemmer noe og vi ser lyst på det vi skal. Dagen kommer...formen er ikke god og da angrer jeg på at jeg har bestemt noe, dette skjer ganske ofte, er vel best å bestemmme med forbehold. Vi vil jo så gjerne..! Så er det søvnen da, den er også slitsom, blir så oppstykka. Kan vel ha noe med både fibro'n og overgangsalderen å gjøre vil jeg tro. Prøver å klare meg mest mulig uten noe å sove på, men i blant tar jeg en halv eller hel pille for å få noen sammenhengende timer søvn, søvn er jo veldig viktig. Igjen, takk for svaret ditt. Er godt å utveksle erfaringer synes jeg. Ha en fin førjulstid. Jeg er blitt veldig avhengig av "rompeknip"! Jeg gjør det i smug på bussen, på kino og mens jeg sitter og jobber. Og særlig i senga. Setemusklene er jo noen av de største og sterkeste vi har, og hos meg og sikkert flere som strammer, blir det kjempevondt å sitte etter en stund. Kniper man musklene sammen alt man bare kan, holder så lenge man orker og så slipper fort, kan man (i alle fall jeg) kjenne at blodet, som er blitt presset bort, suser inn igjen. Det får muskelene til å slappe av. For en stund. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254955-fibromyalgi/#findComment-2034187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.