Gå til innhold

Unngå halsbetennelse

Anbefalte innlegg

Gjest Suppermann

Har fått litt influensa. Det begynte i lungene (harking om natten) og nå har jeg hovne mandler. Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge betennelse i tonsilene? Vil det hjelpe å gurgle jevnlig med Listerine? Har hatt betente mandler noen ganger og dette ligner på et tidlig stadium. Motivasjonen er å slippe å ta penicillin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255072-unng%C3%A5-halsbetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å gurgle deg i halsen med "Corsodyl", en brun flaske du kjøper på apotek. Den er meget lindrende og du kan klare å unngå en halsbetennelse med den. Jeg driver å brygger på noe dritt nå kjenner jeg, så jeg har vært aktiv bruker av denne de siste dagene :)

Jeg har ikke hørt om listerine. Men jeg foreslår at du gurgler hydrogenperoksyd. Kjøpes reseptfritt på apoteket. Og så kan du ta C-vitamin ett gram morgen og kveld. Hold deg god og varm på føttene, legg deg tidlig i kveld, styr unna alkohol og mat med mye sukker.

God bedring :o)

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De fleste halsbetennelser går over av seg selv; halvparten skyldes virus. Av den resterende halvparten er kun ca.50% ( dvs 1/4 av alle) av halsbetennelsene forårsaket av streptokokk-bakterier. Ved slik sykdom kommer oftest hals-smerten og feberen brått, og det bør behandles med penicillin. Noen føler at høydose C-vitamin eller andre anti-oksydanter og lokalbehandling med klorhexidin ( div munnskyllevæsker) kan hjelpe, men det er ingen sikre holdepunkter vitenskapelig for dette. Hvile er en viktig del av behandlingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...