CLJ Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hei. Jeg er 41 år og har fått beskjed fra min fastlege at jeg har begynt med overgangsalderen. Har to barn på 4 og 11 år, og har fått de barn jeg skal (heldigvis). Har søvnproblemer og våkner hver natt med hetetokter. Klarer som regel å sovne igjen. Får også en del tokter på dagtid, men det varierer. Føler meg også nedstemt og mangler sexlyst. Mangler av og til energi. Har Levonova hormonspiral siden 2002, etter at jeg fikk barn. Legen min synes at jeg skal begynne med østrogen. Jeg er skeptisk til hormoner, men vil jo gjerne få tilbake livskvaliteten. Skal prøve noe helsekost, men lurer også på østrogen. Men hvordan kan dette kombineres med hormonspiral? Bør jeg bytte prevensjon til f eks. kobberspiral? Vil også vite om ev. bivirkninger av østrogen f eks. vektøkning, risiko for brystkreft etc. Jeg vet ikke om jeg har mens fortsatt, ettersom den forsvant da jeg fikk hormonspiralen. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255073-tidlig-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uønsket sølibat Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Ang. hormonspiral, så kan det også være den som gjør at du har mistet sexlysten. Jeg hadde hormonspiralen i litt over ett år, og etter jeg fikk den satt inn mistet jeg gradvis lysten på sex, helt til lysten var så og si helt borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255073-tidlig-overgangsalder/#findComment-2021957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Ang. hormonspiral, så kan det også være den som gjør at du har mistet sexlysten. Jeg hadde hormonspiralen i litt over ett år, og etter jeg fikk den satt inn mistet jeg gradvis lysten på sex, helt til lysten var så og si helt borte. Jeg kan bare støtte deg i det du sier om hormonspiral. Den drepte min sexlyst også. Men jeg trodde at min manglende lyst kom som et resultat av småbarnsperioden. Så det var først når spiralen skulle byttes ut etter fem år, at jeg forstod sammenhengen. Du er veldig heldig som bare brukte den et år! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255073-tidlig-overgangsalder/#findComment-2021964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg kan bare støtte deg i det du sier om hormonspiral. Den drepte min sexlyst også. Men jeg trodde at min manglende lyst kom som et resultat av småbarnsperioden. Så det var først når spiralen skulle byttes ut etter fem år, at jeg forstod sammenhengen. Du er veldig heldig som bare brukte den et år! Hm? Pillen tok knekken på sexlysten hos meg, med hormonspiral holdt den seg, men riktignok på et lavere nivå enn nå når jeg er helt fri for hormoner utenfra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255073-tidlig-overgangsalder/#findComment-2021968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hm? Pillen tok knekken på sexlysten hos meg, med hormonspiral holdt den seg, men riktignok på et lavere nivå enn nå når jeg er helt fri for hormoner utenfra. Hormonspiralen tar nok ikke sexlysten fra alle, da hadde nok fenomenet vært bedre kjent og produktet umulig å få solgt ;-) Men jeg skulle ønske jeg visste at mange kunne få det problemet, før jeg skjønte det selv etter fem år! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255073-tidlig-overgangsalder/#findComment-2022000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Det lyder som du er kommet i overgangsalderen. Har legen tatt blodprøver av deg? De kan si noe, men ikke alt da de kan svinge fra dag til dag. Kom din mor tidlig i overgangsalder? Det er en stor grad av arvelig komponent.. Med hensyn til østrogen så vil det helt klart hjelpe på dine plager med søvn og hetetokter, og sannsynligvis vil du få mer energi og dermed også overskudd til mer aktivt sexliv. Symptomene kommer gjerne tilbake når du slutter med behandlingen, så det er en utsettelse av problemet. Du er kommet tidlig i overgangsalder, og da vil man (’eksperter’) anbefale at du bruker hormoner frem til ’naturlig’ overgangsalder ved 50-52 år. Tidlig overgangsalder øker risiko for benskjørhet og hjerte-karsykdommer, og her ser det ut til at østrogen gitt tidlig kan beskytte (østrogen gitt til eldre kan øke risiko for hjerte-kar sykdom). Risiko for tykktarmskreft reduseres med hormon. Som med p-pille er det risiko for blodpropp, dobbelt risiko. Risiko for brystkreft øker med østrogen. Det at du er kommet tidlig i overgangsalder vil imidlertid redusere din risiko for brystkreft, så å tilføre østrogen vil ikke gi deg øket risiko for brystkreft i forhold til om du selv produserte østrogen. Det er hos kvinner over 50 år man kan se øket risiko ved østrogenbehandling. Østrogen gir ikke vektøking, men synes å beskytte mot den uheldige fettopphopning i midjen man kan se hos eldre kvinner, fettfordelingen forblir feminin og ’mindre farlig’. Du spør om hvordan du skal forholde deg til hormonspiral. Den må du for all del beholde. Da kan du – om du ønsker å bruke østrogen- beholde den som en beskyttelse mot østrogens uheldige innvirkning på livmoren. Uten den måtte du i tillegg til østrogen bruke gestagen, og det ser ut som det er denne hormonkombinasjon som er spesiell uheldig for brystet. Ren østrogen har liten innvirkning, kanskje ingen for brystkreft. Så mitt råd er at du skal forsøke ren østrogen og beholde din spiral (kan sitte i 7 år totalt). Hvis du føler behandlingen er bra for deg, fortsetter du til ca 50 år og vurderer situasjonen på nytt. Snakk med din lege om det. Du kan selvsagt forsøke naturprodukter, men de hjelper neppe mot benskjørhet og i mindre grad mot hetetokter. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255073-tidlig-overgangsalder/#findComment-2022333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.