Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 25 år som ønsker å bli gravid. Jeg har ikke brukt prevensjon på ca

1 år. Problemet er at jeg har veldig uregelmessig menstruasjon. Den kan hoppe over 1-2 måneder o.l. Jeg har akkurat gått på en hormonkur som heter Provera. Den gikk jeg på i tre måneder. Dette for å få regelmessig menstruasjon. Den siste menstruasjonen i forbindelse med kuren fikk jeg 2.4.01. Nå har jeg fått noe som kan?? være menstruasjon. Det er helt svart og gormsete, er det menstruasjon? Hvorfor kommer den bare 3 uker etter forrige. Er dette normalt etter en slik kur? Når er det høyest sjanse å bli gravid? Er det kun rundt 14 dag etter menstruasjon eller er det noen sjanse for å bli gravid noen dager etter menstruasjonens slutt?Kan eggløsningstiden variere fra kvinne til kvinne? Er det større sjanse til å bli gravid etter en hormonkur med Provera?

Håper at noen tar seg tid til å svare på dette innlegget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25511-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det er uregelmessige blødninger betyr det uregelmessig eller sviktende eggløsning. Man kan da både få forsinket og for tidlig blødning (det kan være tilfelle hos deg nå). Provera hjelper til regelmessige menstruasjoner, men hjelper ikke til graviditet. Det virker ikke på mensen i måneden etterpå, bare den aktuelle måned man tar det.

For å få til eggløsning, bør du forsøke pergotime tabletter. Du starter med tabletter på 3. eller 5.dag etter mens og bruker dem daglig i 5 dager. Det er størst mulighet for graviditet fra siste tablettdag.

Tiden fra menstruasjon til eggløsning kan variere, men de fleste har 14 dager fra eggløsning til mensen starter. Det er størst sjanse for graviditet i dagene før og på selve eggløsningsdagen.

Få henvisning til gynekolog for å få startet behandling med nødvendig oppfølging. Ofte vil legen ta en hormonstatus og ultralyd før du begynner behandling. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25511-graviditet/#findComment-105977
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...