Gå til innhold

Penger under permisjonen

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirret over regler

JEg har vært inne på fødselspenge kalkulatoren på nav.no og forstår ikke helt dette her. Jeg trodde en skulle få utbetalt like mye i permisjonen som en har fått utbetalt de siste 6 mnd før. På fødselspenge kalkulatoren måtte jeg skrive inn hvor mye jeg har tjent de siste tre åra og hvor mye jeg nå har i brutto månedslønn. Når den da skulle rekne ut hvor mye jeg får var dette mye mindre enn det jeg har utbetalt nå. Faktisk 3000 mindre i måneden. Stemmer dette? Noen som kan oppklare litt for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255135-penger-under-permisjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som lillemus skriver - det kommer an på om du velger 100% lønn, eller 80% lønn.

Dessuten er det en grense oppad på 6 G (om jeg ikke husker feil). Dermed - dersom du tjener mer enn 6G vil permisjonspengene likevel beregnes ut fra max 6G. (Noen arbeidsgivere betaler mellomlegget - sjekk med jobben din!)

Gjest Forvirret over regler

Det kommer an på hvor lang permisjon du velger å ta ut. 43 uker med 100% lønn eller 53 uker med 80% lønn. Kanskje?

Har tenkt å ha 100% lønn, og når jeg da rekner det ut er det ca 3000 for lite i mnd. Tjener ikke over 6G. Tar de utgpunkt i de siste 3 år eller de siste 6 mnd? Har ikke jobbet de siste 3 åra pga at jeg har vært student.

Prinsesse Leia

Vet ikke om reglene for fødselspenger endres etter nyttår, men senest i år var det slik:

Dersom du har fast jobb får du utbetalt det beløpet i fødselspenger som du har i lønn - med mindre du velger 80% dekningsgrad selvfølgelig. - Men hvordan dette blir dersom du bare har 20% stilling og jobber ekstra ved siden av vet jeg ikke.

Dersom du ikke har fast jobb, og inntekten varierer fra mnde til mnde, skal fødselspengene regnes ut fra de 6 beste av de 10 siste mndene før du går ut i permisjon. Har snakket med ulike trygdekontor om hvordan pengene beregnes, og ikke overraskende har ulike trygdekontor ofte ulik måte å praktisere reglene rundt fødselspenger - typisk trygdekontor med andre ord =P

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...