Gå til innhold

Mann 49 år, bitestikkelbetennelse, prostatabesvær, blæresymptomer…(?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har i det siste vært plaget med symptomer fra overnevnte område. Dette er helt nytt, har altså aldri tidligere hatt tilsvarende problemer.

- Begynte så vidt ca 10 okt. med diffust ubehag i høyre testikkel.

- Noen dager før hadde jeg bemerket at huden på pungen var mer rød enn vanlig.

- Fra 13.okt var det hevelse og mer smerter. Uvelhetsfølelse. Temp opp mot 38 en dag.

- Leste på internett og forstod at det kunne være infeksjon i bitestikkelen, at det bl.a kunne skyldes (uoppdaget) klamydia og at det uansett var på tide med en tur til lege.

- 16.okt var han hos lege. Som mente det var bitestikkelbetennelse. Fikk en kur med penicillin (10 dager) og en kur mot klamydia. Det ble etter påtrykk tatt klamydiatest, legen syntes ikke det var nødvendig (jeg hadde på forhånd etterspurt test, fordi jeg også skulle behandles hvis hans prøve var positiv).

- Etter 3 – 4 dager var det en liten bedring, som varte i noen få dager før symptomene gikk kraftig på igjen.

- 23.okt kontaktet igjen legen, da smertene økte, hevelsen i pungen var ganske stor, fargeforandring (mørk, grålig) og det var ubehag/smerter oppover i lysken, særlig på høyre side og ubehag over symfysen. Ble da sendt på ultralyd, som ikke viste annet enn betennelse i bitestikkel (ultralyd kun av testikkel). Fikk da en bredspektret antibiotikakur over 10 dager (med kinoloner).

- Den kuren virket greit. Smertene forsvant, men en liten rest-ømhet, og behov for å gå med vide bukser. Det var fortsatt noe hevelse, det hadde vi lest at kunne vare 1 mnd til. Og en lett kvalmefornemmelse.

- Slik har det vært inntil for noe dager siden. Da økte symptomene noe igjen, det kom ubehag/smerter opp på høyre side rett over pungen, en slags lett ”svie” i fbm urinering, følelse av å ville tisse ofte . Ømhet ved penisrot. Ubehag rett over inn for symfysen. Og fortsatt en lett kvalme. Ingen feber- Var hos legen igjen i dag og fikk en ny kur antibiotika (Ciproxin, 20stk tab, 500mg, 1 tabl 2ggr dgl). Urinprøve var neg. Ingen andre undersøkelser gjort, eller prøver tatt.

- - - - -

- Er dette behandlingsregime OK, eller evt kunne/burde det vært gjort noe annet eller gitt noe annet?

- Er det mulig at (uoppdagede) problemer med prostata kan føre til sykdommer i nærliggende områder?

- Kan jeg f.eks ha noen bakterier på meg, som (kanskje hypotetisk) gir infeksjon hos mannen (ikke kjønnsykdommer)?

- Kan det være noe annet – evt hva?

- Hva/når videre?

Vennlig hilsen

Bekymret

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Den historien du presenterer gir ingen umuddee3lbar og klar diagnostikk hos meg. Jeg er enig at det er etter all sannsynlighet betennelse, om det er i testiklene eller bitestiklene, eller i de omkringliggende områder, kan jeg ikke si noe om. Spårsmålet er hva slags smittestoff som kan forårsake slike symptomer. Jeg vil i første rekke tenke på bakterier. Chlamydia er mulig, men andre bakterier kan vel så bra produsere slike symptomer. Penicillin virker ikke på Chlamydia og heller ikke på flere andre aktuelle bakjterier, Enterokokker er f. eks. ofte lite påvirkelige. Behandling med kinoloner, spesielt ciprofloxacin har stor bredde og virker på de fleste bakterier. Dere har da også registrert noe effekt. Kan det hende at behandlingen var for kortvarig? Det skjer ganske ofte at infeksjon i disse organene er vanskelig tilgjengelig for antibiotikabehandling og krever mer langvarig kur. Jeg ville følt meg sikrere før eveentuell gjentagelse av antibiotikabehandling om man lyktes å stille en klarere diagnose: hvor sitter infeksjonen og hvilke mikroorganismer er innvolvert. Du sier ingenting om chlamydia-testen. Er prostata undersøkt? Er det tatt bakteriologisk prøve fra urethra og urin? Det er selvfølgelig også et poeng å undersøke deg, foordi det er ganske mulig at dere utveksler bakterier. Begge partnere bør behandles samtidig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...